Ideen om internettet er gået i stykker. Silicon Valley har solgt ud. Den antropocene tidsalder er over os. Men i stedet for kun at dykke ned i disse smådystre fremtidsscenarier, forsøger en teknoklogikonference under den kommende cph:dox festival i dagene 20. – 31. marts også at se på, hvordan en anden fremtid er mulig. Kunstnere, broadcastere og teknologer er i færd at med at mobilisere sig for at kunne pege på en mulig vej ud af den problematiske fremtid, der ligger forud.
Kurator Mark Atkins fra Crossover Labs har inviteret en lang række aktører, forskere og kunstnere til at diskutere emner som Public Service Internet, teknologiens rolle i kunstinstitutioner samt kunstens samarbejde med teknologien med henblik på at spekulere i alternative fremtider.
Læs mere om programmet, årets temaer og keynotes på konferencen lige her:
https://cphdox.dk/en/art-technology-change-2019/
Følgende er nogle af de andre spændende film og emner, man kan opleve under cph:dox 2019 festivalen:
INTER:ACTIVE
I festivalcentrummet på Kunsthal Charlottenborg præsenterer CPH:DOX en række interaktive kunstinstallationer samt en VR-biograf, hvor festivalen viser de nyeste og mest innovative VR-film fra ind- og udland. De interaktive installationer bruger aktivt VR og andre teknologiske metoder til at placere publikum midt i værkerne med alle sanserne i spil, mens VR-filmene udnytter og udforsker teknologien i en ren filmisk kontekst, hvor filmens handling udspiller sig i 360 grader rundt om beskueren.
Teknisk relevante opslag i filmprogrammet:
Trust Machine: The Story of Blockchain, instr.: Alex Winter
Internettet bygger på frihed og demokrati. ‘Information wants to be free,’ som en ny generation af hacktivister siger – men tendensen går den anden vej. Monopolisering, kontrol, overvågning og ensretning. Men nu har hacktivisterne skabt grundlaget for en ny, radikal udgave af internettet med en ny teknologi: Blockchain. Og hvis du har hørt om den, men stadig føler dig koblet af, så er det her filmen for dig! Fra bitcoins og krypteret kommunikation til anarkistiske utopier. Teknologien er der, men hvad gør vi med den? Og hvad gør teknologien med os? Fremtidsudsigterne er svimlende.
Bellingcat:
Truth in a Post-Truth World, instr.: Hans Pool
Filmen følger det revolutionære “citizen investigative journalist”-kollektiv kendt som Bellingcat – en gruppe online efterforskere dedikeret til at afsløre sandheden i uigennemtrængelige nyhedshistorier fra hele verden – fra MH7-flystyrtet over den syriske borgerkrig til den mystiske forgiftning af en russisk spion i Storbritannien. Fra sit hjem i Leicester tester og udfordrer de facto-lederen Eliot og sit team af sandhedssøgere nyhedsmedier, netværker og regeringer i hele verden.
Jawline, instr.: Liza Mandelup
Filmen følger Austyn – en 16 årig dreng fra landlige Tennessee, der dropper ud af skolen med drømme om at blive en kendt på sociale medier. Han bliver opdaget af en manager, der overbeviser Austyn om, at han kan tjene penge på sine følgere ved at tage på tour og give dem en “real life experience”. Han begynder at blive betænksom ved at være et objekt for sine kvindelige fans lyster, og tanken om at leve sit liv gennem en skærm begynder at tære på ham. Aystyns hårdføre og arbejdsomme singlemor kæmper for at skabe et hjem for ham og hans søskende, der alle bidrager til hans rejse på deres egne, unikke måder. Vi følger Austyn idet han navigerer de formende teenageår online, mens han bor i en lille, konservativ industriby, hvor mulighederne er begrænsede.
Sakawa, instr.: Ben Asamoah
Hver dag modtager vi spam emails fra fremmede, men hvem er disse mennesker, der prøver at narre os? I Sakawa viser den belgisk-ghanesiske instruktør Ben Asamoah os, hvordan tre unge fra Ghana ud af desperation tyer til internet scamming ved hjælp af sort magi. Hvad der anses som svindel i Vesten bliver set som udvinding af tilgængelige ressourcer af de ghanesiske drenge, der udøver “sakawa”. Disse ressourcer kommer til dem i form af elektronisk affald smidt i deres land af Vesten selv.