Skal man komme til en konklusion på effekten af rundt regnet to års lock-down som følge af covid-19 pandemien, så er det, at hjerteligheden forsvinder ved brug af e-mail, Zoom og de andre virtuelle platforme, vi har været tvunget til at bruge hen over den periode, hvor kommunikation og samhandel i verden kun skete ad elektronisk vej. Det har været en situation, der har været både god og dårlig for elektronikindustrien. God i kraft af den øgede omsætning, men dårlig som følge af den manglende interaktion mellem kunde og producent. Flere virksomheder har derfor set Electronica som en platform for retablering af kontakterne til kunderne, snarere end til promovering af nye produkter og teknologier. Og det ligner en gennemgående tendens på messen, der åbnede i går, tirsdag 15. november.
– Corona er faktisk fortsat en faktor, som man regner med i Tyskland. Samfundet er endnu ikke helt ude af tunnelen, og derfor handler messen for os hos Würth primært om dialog og om at genskabe de gode relationer til vores mange kunder. Når det så er sagt, så kommer produkterne alligevel hurtigt i spil, og Würth har jo ikke ligget på den lade side under covid-19’s lock-down. I den forbindelse er det dog vigtigt, at Würth program-managers, der har ansvaret for de enkelte produktgrupper igen kommer i snak med kunderne – ikke mindst fordi vi fortsat slås med konsekvenserne af krig i Ukraine, manglende energiforsyning og råvarer og inflationen, fortæller Ole Sanggaard Knudsen, der er markedsansvarlig for Würth i Danmark.
Der er kunder, som er frustrerede over prisstigninger på allerede bestilte komponenter, men med dyrere råvarerne og en global logistik, hvor skibene bare ikke er de rigtige steder på de rigtige tidspunkter – og med højere energipriser – ja, så vil komponentpriserne også stige. Würth har selvfølgelig også svært ved at vurdere markedsudviklingen oven på en periode med vækst op i pænt høje tocifrede tal, og de vækstrater kan ikke holde. En mere normal markedsudvikling vil sandsynligvis blive konsekvensen på længere sigt, men også hos Würth er man i dag meget forsigtige med at spå om fremtiden.
– Vi kan dog konstatere, at vi ikke har allokering hos Würth. Vi oplever en løbende forbedring af lead-times på vores produkter, og salget er blevet underbygget af en app, som giver os en nem mulighed for at sende samples ud til kunderne på en dag-til-dag basis. Ikke mindst under en messe som Electronica, hvor vi bare scanner de besøgendes badges, og har de brug for komponenter, så kan vi bare lægge det ind i app’en med lynhurtig efterfølgende levering. Alt i alt handler vores deltagelse på Electronica om at vise, at vi er her, at lade vores program managers stå på mål for vores nyeste teknologier og få den vitale dialog i fysiske rammer med kunderne tilbage, konstaterer Ole Sanggaard Knudsen.
Læs hele rapporten fra Electronica 2022 i Aktuel Elektronik 12/2022, som udkommer 13. december. Løbende bringer vi også nyheder fra messen hér på elektronikfokus,dk.