TechPeople i eksplosiv vækst

Med en omsætningsstigning på 49 procent i 2016 leverer konsulent-virksomheden TechPeople sit hidtil bedste resultat. Antallet af tilknyttede konsulenter blev fordoblet i løbet af året og der er åbnet nyt kontor i Aarhus.

2016 var året, hvor TechPeople for alvor lagde afstand til konkurrenterne og blev absolut markedsledende i konsulentydelser inden for udvikling af embeddede systemer på Sjælland. TechPeople har hovedkontor i Herlev og hovedparten af direktør Kim Fahrenholtz’s hastigt voksende stab af konsulenter arbejder hos kunder øst for Storebælt. Fremgangen i 2016 er imidlertid også blevet brugt til at fokusere på det øvrige Danmark: TechPeople har etableret eget kontor i Aarhus for at komme tættere på det vestdanske erhvervsliv. Og de første kunder er allerede i hus.

Fra 30 til 60
Regnskabstallene viser, at 2016 har været et særdeles godt år for TechPeople. Året startede med 30 konsulenter. Ved udgangen af december var tallet steget til 60. Tilsvarende øgedes omsætningen fra 34.7 til 51.7 mio. kr., en stigning på 49 procent. Ifølge Kim Fahrenholtz afspejler omsætningsstigningen et kraftigt stigende aktivitetsniveau hos TechPeoples kunder:

Stigende efterspørgsel
– Det går godt for vores kunder. Deres succes betyder, at de får brug for flere ressourcer og kompetencer til nye udviklingsprojekter. I den forbindelse er det vores vigtigste opgave at finde de rigtige konsulenter til kundens behov.
– Det er ikke altid nemt. Som resten af branchen mærker vi, at der er mangel på erfarne ingeniører. Vi har været virkelig udfordret på ressourcesiden, især fordi vi har en ambition om kun at tilbyde de dygtigste konsulenter.
– Derfor vender vi os i stigende grad mod udlandet for at tiltrække gode folk og få dem til at bosætte sig her. Det er lykkedes, men det har været krævende i forhold til alt fra opholdstilladelse til skatte- og boligforhold samt ekstra opmærksomhed til de som er fremmede i vores land.

Nye fokusområder
TechPeople er etableret i 2010 og har fra starten haft fokus på embeddede systemer, dvs. software, elektronik og mekanisk konstruktion af forskellige typer produkter, f.eks. høreapparater og forbrugsmålere. Senest er IT og forretningssystemer kommet til som nye fokusområder.
– En af årsagerne til vores store fremgang er, at vi som de eneste i branchen tilbyder konsulenter inden for både embeddede systemer og IT og forretningssystemer. Derfor kan vi dække en bred vifte af de kompetencer vores kunder efterspørger. Vores tilgang til markedet er primært forretningsdrevet frem for teknologidrevet, og det giver os en fleksibilitet som kunderne værdsætter. Desuden arbejder vi ud fra et princip om gennemsigtighed. Vi giver både kunder og konsulenter indsigt i vores aftaler og timepriser, og det betyder at vi mødes med tillid fra begge parter.

Tillid og respekt
– I TechPeople gør vi meget ud af klassiske værdier som tillid og respekt. I bund og grund har vi to slags kunder: konsulenterne vi markedsfører samt kunderne vi sælger til. Begge er afgørende for os. De skal kunne stole på os og de skal kunne lide at gøre forretning med os. Mister vi den ene part, så mister vi forretningen.

Forventninger til 2017
Kim Fahrenholtz forventer ikke, at TechPeople i 2017 gentager sidste års eksplosive vækst.
– Frem for at jagte yderligere vækst vil vi fokusere på at gøre et godt stykke arbejde for vores nuværende kunder og konsulenter. Vi siger selvfølgelig ikke nej til nye opgaver, men for et konsulenthus som vores er det afgørende at kunne levere kvalitet. Derfor vil vi bl.a. bruge 2017 til at tilknytte flere fastansatte konsulenter, som supplement til de freelancere vi formidler til kunderne. På den måde kan vi forankre flere kompetencer i organisationen, så vi i højere grad også fremover kan imødekomme kundernes ønsker og behov.