De næste fire år skal Alexandra Instituttet og Serious Games Interactive i samarbejde udvikle virtual- og augmented reality -løsninger til DSB. Teamet er netop udpeget blandt vinderne af DSB’s udbud på en rammeaftale, der skal få DSB i front med VR- og AR-teknologierne.
DSB ønsker ifølge deres udbudsmateriale at afprøve VR og AR til blandt andet træning af lokomotivførere og servicepersonale, reparationer af materiel og forbedringer af oplevelserne for de rejsende.
– Vi ser store potentialer i både VR og AR. Blandt andet på proceduretræning og instruktion. Vi har eksempelvis allerede nu positive erfaringer med at afprøve VR i træningen af vores togførere, siger Michael Moesgaard, CIO i DSB.
Ifølge leder af Alexandra Instituttets AR-udviklingsteam Frank Allan Hansen har de fremadstormende AR- og VR-teknologier, som gennem mange år har fyldt meget i forskningsverdenen, nu indtaget deres plads i flere brancher. Det er godt at se, at DSB også tror på potentialet i teknologierne, som Alexandra nu skal være med til at indfri.
– AR er meget mere end Pokémon GO. DSB har valgt at bruge vores mangeårige erfaring til at anvende AR- og VR-teknologierne, hvor de giver mening, og hvor de kan have en afgørende effekt både økonomisk og organisatorisk. Det kræver både dybt, fagligt kendskab og mod til innovation. Derfor er vi helt trygge ved at skulle løfte den opgave, siger Frank Allan Hansen.
Også Simon Egenfeldt-Nielsen fra Serious Games Interactive ser en markant fremgang i brugen af VR- og AR-teknologier:
– Vores erfaring er, at AR og VR rummer et meget stærkt læringspotentiale, men det kræver, at man tager læringen alvorligt. AR og VR er i dag præget af mange forskellige løsninger og teknologiske fremskridt, som nemt kan komme til at overdøve læringspotentialet. Her trækker vi på vores 10+ års erfaring i læring og simulationer inden for området. Både AR og VR giver en unik mulighed for at træne sine evner og kompetencer i et sikkert og realistisk miljø. Med andre ord bliver det muligt at fejle og gentage vigtige procedurer, indtil personalet kan det til perfektion. Det skaber et stærkt fagligt kompetent team i sidste ende.
I løbet af de seneste år er der sket en eksplosiv udvikling inden for AR- og VR-teknologierne samt forbedringen af regnekapacitet, kamera og grafik i smartphones, tablets og specielle briller. Derfor er teknologierne blevet en større del af dansk industri. Flere virksomheder bruger allerede AR til at samle og inspicere produkter, til at oplære medarbejdere og til at lave kvalitetskontrol.
– Vi ser lige nu AR bryde igennem og skabe stor værdi for industrien inden for især disse områder: idriftsættelse, vedligeholdelse, service og fjernsupport, forklarer Frank Allan Hansen.
Det er netop de erfaringer, der dækker aktiviteter lige fra design, brugerinddragelse og implementering af løsninger, der har åbnet for DSB-samarbejdet.
Konsortiet Serious Games Interactive og Alexandra Instituttet har tidligere leveret VR-løsninger til bl.a. Metro Service, BMW, PSA, Vestas, MHI Vestas Offshore Wind og Volvo Trucks. De har også udviklet AR-løsninger til Semco Maritime A/S, FieldSense A/S, PASCHAL-Danmark A/S og ShowMe.
AR- og VR-teknologierne giver store muligheder for at udvide vores fysiske verden med digital information. Enten i form af AR, hvor informationen kan ses gennem specielle briller eller en smartphone. Eller VR, hvor man visuelt og digitalt bygger en virkelighedstro verden op, som kan agere i inde i en eller anden form for hjelm.