En ny undersøgelse af virksomheden MarkMonitor, som er eksperter i online brandbeskyttelse, viser at knap halvdelen (47 %) af virksomhederne mister indtægter på grund af brandkopiering, og at én ud af tre virksomheder rapporterer om tab på mere end 10 %.
Undersøgelsen er baseret på holdninger og erfaringer blandt kommunikations- og marketingsansvarlige for virksomheder i Storbritannien, USA, Danmark, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Spanien og Sverige. 58 % af de adspurgte er enige om, at det bliver stadig vanskeligere at beskytte sit brand mod forfalskning, og at det kun vil blive endnu sværere i løbet af de næste fem år. En udvikling, der især skyldes udviklingen af kunstig intelligens (AI), augmentet reality (AR) og det mørke internet.
Især det mørke internet er en udfordring for bekæmpelse af piratkopierede og forfalskede varer. I følge Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelser er sammenhængen mellem piratkopiering og organiseret kriminalitet nemlig veldokumenteret. Når en forbruger køber kopivarer, er der stor sandsynlighed for, at de samtidig støtter kriminelle organisationer, som kan være involveret i fx handel med narkotika, våben og mennesker. Det mørke internet er et slaraffenland for organiseret kriminalitet, som mange forbrugere støtter, når de bevidst eller ubevidst køber kopivarer online.
– Varemærkebeskyttelse har altid været en udfordring for virksomheder, og det er et område, der vokser markant på baggrund af de stigende trusler om blandt andet forfalskning, piratkopiering og cybersquatting. Vi kan se, at brandbeskyttelse vil fortsætte med at vokse i kompleksitet, og det er derfor helt afgørende, at virksomheder forholder sig aktivt til, hvordan de bedst beskytter deres brand, siger Chrissie Jamieson, som er Marketing VP hos MarkMonitor.
41 % af virksomhederne oplever allerede nu en stigning i varemærkeforfalskning, mens 38 % estimerer, at de i løbet af de næste fem år vil miste salg til forfalskninger.
Brandbeskyttelse handler om meget mere end at beskytte selve brandet. Det handler lige så meget om at opretholde kundernes tillid og beskytte forbrugerne mod forfalskning og online kriminalitet.
Virksomheder, der bliver udsat for kopiering, lider ikke kun store økonomiske tab, de risikerer også at miste forbrugernes tillid til deres brand og produkter. Tidligere var det især luksusvarer, der blev kopieret, men i dag er de fleste produktgrupper udsat for piratkopiering, og derfor er det vigtigere end nogensinde før, at virksomheder sikrer deres brand, så deres indtægter ikke ryger i de forkerte hænder.
Læs hele rapporten her: https://www.markmonitor.com/b2b-barometer-2018