BMW og E.ON har indledt et samarbejde om at skabe fremtidens hjem, hvor elbilen bliver en integreret del af energisystemet i hjemmet. Det vil muligvis skabe en vis panik på Christiansborg, hvor politikerne uanset parti og “grøn profil” hellere vil malke skat ud af energiinfrastrukturen end at sikre en egentlig bæredygtig og smart brug af vedvarende energi og elbiler. Men det er en løsning, der i årevis har ligget lige til højrebenet, så vi må håbe, at “Borgen” ikke spænder ben for E.ON’s og BMW’s oplagte samarbejde.
Målet med det strategiske samarbejde mellem BMW og E.ON er at skabe “Connected Home Charging”, et opladningsøkosystem, der giver kunderne mulighed for at forbinde deres BMW- eller MINI-elbil direkte med energisystemet – med det sigte at få vedvarende energi direkte i bilerne – og på sigt tilbage til husstanden, når der er mangel på strøm (smart charging).
I første omgang vil E.ON og BMWs nye system sikre, at der altid er strøm tilgængeligt i husstanden og vil fordele husstandens elforbrug intelligent (via load management). Man skal dermed ikke bekymre sig om, hvor meget strøm, man har til rådighed. Husstandens elforbrug vil blive tilgodeset først, og elbil-opladningen vil blive tilpasset husstandens øvrige forbrug, da elbiler typisk holder stille i længere tid end opladningen tager. Man skal altså ikke bekymre sig om at springe en sikring, uanset om man fx har varmepumpe, kobler to elbiler til opladning, går i gang med madlavning, tøjvask eller lignende.
I husstande med solceller vil man desuden kunne bruge energien direkte fra solcellerne til at lade sin elbil op. I første omgang lanceres dette med BMW til kunder, der køber elbilen BMW i5, som netop er sat til salg i Danmark.
En bil holder typisk stille 22-23 timer om dagen. En gennemsnitlig dansker bruger 4,1 kWh om dagen, mens en typisk familie bruger 11 kWh om dagen i en almindelig husstand (uden elbil). Så en elbil med et batteri på ca. 80 kWh, der kan levere strøm tilbage til huset, vil kunne fungere som det perfekte lager for fx solcellestrøm, der kan bruges i resten af huset, når solen ikke skinner.
Et udviklende samarbejde
Samarbejdet vil skabe de nødvendige forudsætninger for tovejsladning i fremtiden (V2G). Denne teknologi gør det ikke kun muligt at bruge elbilens batteri som energilager, men også at føre den lagrede elektricitet tilbage til kundens egen husstand og elnettet på et senere tidspunkt.
I første omgang vil kunder med en BMW i5 kunne lade den op med strøm fra egne solpaneler.
– Omstillingen til elektrificering åbner nye muligheder for at kunne tilbyde smarte løsninger til hjemmet. Sammen med E.ON ønsker vi at udnytte elbilen og gøre den til et intelligent element i det smarte hjem. Connected Home Charging giver kunderne mulighed for bedre at styre og kontrollere energiforbruget i deres hjem, hvilket vil spare både omkostninger og reducere klimaaftrykket, siger Jan Askholm, administrerende direktør hos BMW Danmark.
I dag ses elbilen, hjemmet og energisystemet som separate systemer. Når E.ON og BMW samarbejder om at integrere de tre elementer og skabe et øko-system omkring forbruget af energi vil det kunne tage hjemmeopladning og muligheder for udnyttelse af grøn energi til et nyt niveau.
– Sammen med BMW vil vi udvikle nye standarder for intelligent opladning, så elbiler for alvor bliver en integreret del af energimarkedet – og det starter i de enkelte hjem, hvor elbilen vil være den største strømaftager hos de fleste. Det er helt afgørende, at det er vedvarende energi vi får på bilerne, og her starter vi med solcellerne, som mange danske hjem allerede har installeret, slutter Martin Jahrsdorfer, Market Director i E.ON Drive Denmark.
Redigeret af Rolf Sylvester-Hvid