IoT og Wireless Klubben inviterer til næste klubmøde i Aarhus, som finder sted onsdag den 30. maj 2018 kl. 09.00 til ca. 16.00 hos FORCE Technology, Agro Food Park 13, Skejby, 8200 Aarhus N. OBS: Tilmeldingsfrist for mødet er mandag den 28. maj 2018.
Vi skal i denne måned grave dybere i big data og skalérbarhed af IoT-netværk. Når vi begynder at samle data op fra alle de devices, der er på nettet, kan der begynde at være udfordringer ved at overskue store mængder af data, så der kan leveres yderligere information, som kan forøge den værdi, produkterne kan levere. Dette er noget mange snakker om, men hvordan ser det ud i praksis? Hvordan arbejder man med det og hvilke spørgsmål skal man stille sig selv i starten?

Foto: SEAS NVE
Først skal vi dog se på, hvordan man kan samle al den data. En af teknologierne til dette er den trådløse standard LoRa. Denne er SEAS NVE ved at rulle ud på Lolland, og vi vil derfor starte dagen med at høre om deres erfaringer med denne udrulning. Hvad kan teknologien, og hvilke udfordringer har SEAS NVE stået overfor. Dette skal kobles sammen med et sæt af use-cases, som der er til IoT. Hvad er de fundamentale grupperinger af brugen af IoT, og hvilke eksempler har vi set på det ude i den store verden. Derefter skal vi længere ned i materien, for når man først har startet netværket, hvordan sikrer man så, at det kan skaleres til mange enheder? Dette vil Rene Brandborg fra Aalborg Universitet gøre os klogere på.
Herefter skal vi til at se på, hvordan man så bruger de data, der bliver tilgængelige. Her vil Lasse Vilhelmsen fra BEUMER Group fortælle om, hvordan han anvender data fra baggagebåndsløsninger i lufthavne til at analysere og overvåge driftsstabilitet, ydelse og kapacitet baseret på de data, de har tilgængelige. Her kan han bl.a. berette om, hvordan man kan finde spor af aldring på frekvensomformere og baggagebånd ved at kigge på systemets overordnede performance. Lasse vil både dele af sin erfaring i forhold til, hvilke værktøjer der anvendes hos BEUMER Group, hvordan de har struktureret arbejdet omkring big data og hvilke resultater, de har opnået. Men når man taler om data, kan man ikke komme udenom reklamebranchen. Dette er en af de brancher, der er længst fremme, når det drejer sig om big data. Her vil Pernille Verwohlt fortælle om, hvordan Adform bruger datakilder til at optimere kampagner og kundekontakt for store virksomheder. Til sidst vil Thomas Gilbert fra Alexandra Instituttet fortælle om, hvordan man kan bruge cloud værktøjer til at analysere data fra IoT-sensorer.
Tilmelding her