Det skal være nemt at vælge elbil. Det er ambitionen for den danske elbiloperatør Clever, der er Nordens førende leverandør af private og offentlige ladeløsninger til elbiler. Ambitionen får nu yderligere rygstøtte fra Danmarks største andelsejede energi- og fibernetkoncern, SEAS-NVE, der netop har købt aktiemajoriteten i selskabet og nu ejer 94,9 procent af Clever.
SEAS-NVE overtager dermed SE’s 42,35 procent, Eniig’s 5,1 procent og Energi Fyns 5,1 procent aktier i Clever, mens NRGi fortsat ejer 5,1 procent af aktierne.
De fem energiselskaber har i en fælles pionérindsats skabt og udviklet Clever og taget fælles samfundsansvar for de grundlæggende faser af Danmarks grønne omstilling af transportsektoren fra fossile brændsler til klimavenlig el. Clever har etableret og driver et offentligt ladenetværk på 1500 ladepunkter og mere end 5.000 hjemmeinstallationer i Danmark, Tyskland og Norge. Dermed er den indledende og nødvendige infrastruktur til danskerne og til selskabernes tilsammen 1,5 millioner andelshavere sikret i den igangværende og verdensomspændende omstilling fra benzin- og dieselbiler til elbiler.
Clever går nu ind i en ny udviklingsfase, der blandt andet omfatter planer om udvikling og udrulning af et europæisk ladenetværk af klimavenlige hurtigladestationer med en kapacitet på op til 350 kW fra Oslo i nord til Rom i syd sammen med den tyske energigigant E.ON. I løbet af de næste tre år vil Clever og E.ON forbinde Norge med Italien med 180 ultra-fast ladestationer til elbiler i syv europæiske lande. Projektet er udnævnt til flagskibsprojekt af EU Kommissionen og har modtaget 10 millioner euro i finansiering af EU. Den udvikling af Clever, ønsker SEAS-NVE at være en del af.
-Det er en investering i vores allesammens helt nære fremtid og virkelighed. Hele verden og Danmark står midt i en transformation af transportsektoren fra fossilt brændstof til el fordi miljøkrav fra alverdens regeringer og byer kræver det. I resten af verden foregår den udvikling med ekspresfart nu -også hurtigere end mange danskere måske er klar over. Alle de store bilproducenter er i fuld gang med at udfase benzin- og dieselbilerne og sende elbiler ud i butikkerne i stedet. Blot 500 km nord herfra – i Norge – udgør eldrevne biler allerede omkring 50% af nysalget, hvilket vil svare til ca. 130.000 eldrevne biler årligt i Danmark. Den udvikling bliver også til dansk virkelighed indenfor få år, forudser Jesper Hjulmand, administrerende direktør i SEAS-NVE.
-De fem energiselskaber har stået skulder ved skulder og sammen påtaget sig samfundsansvaret for, at den grundlæggende infrastruktur til elbilerne er på plads. I over 100 år har SEAS-NVE leveret strømmen til hjem, virksomheder, hospitaler og skoler. Fremover ønsker vi også at udvikle og levere strøm og attraktive ladeløsninger til danskernes biler, så de kan komme ud og køre på vejene, når ketchupeffekten for elbiler er en realitet, siger Jesper Hjulmand.
SE-koncernen, som nu sælger sine 42,35 % af aktierne, er tilfredse med aftalen med SEAS-NVE. Fra adm. direktør Niels Duedahl lyder det:
– Clever har i introduktions- og vækstfasen krævet investeringer i en ny, landsdækkende infrastruktur. Det har været afgørende, at vi som andelsselskaber har stået sammen om at løfte denne samfundsopgave, som jo også stimulerer elektrificeringen og dermed har vores forretningsmæssige interesse på sigt. Nu er ladepunkterne i vid udstrækning på plads over hele Danmark, og Clever går ind i en ny fase. Der er ikke længere samme behov for, at alle fem selskaber er involveret i selve anlægsopgaven, og for SE ligger de kommende internationale aktiviteter i Clever ikke inden for vores strategi frem mod 2025, hvor vi har et nationalt og mere snævert fokus, blandt andet på teleområdet. Vi er derfor glade for, at SEAS-NVE har ønsket at tage ejerskabet ind i næste livscyklus.