B&O har efter at have droppet den separate division for Play-produkterne – som ellers lignede en god idé, der skulle tiltrække de yngre brugere – valgt at satse på tre overordnede produktområder, nemlig high-end TV-produkterne, de stationære high-end og vægmonterede, aktive højttalersystemer og så endelig de mobile højttalerprodukter – der også omfatter de meget populære hovedtelefoner. Og et fællestræk for produkter skal være designet, det gode håndværk og en overbevisende lyd.
– Aluminium har altid været en vital del af B&O-designet, og det går selvfølgelig også igen i Edge-højttaleren. Men det har gestikstyringen også – faktisk i to årtier før mange andre opdagede teknologien. Edge-højttaleren kan enten stå frit på gulvet eller hænge som et banegårdsur på væggen. Vi har arbejdet meget på at gøre volumenkontrollen sjov og ”B&O-agtig”, så man kan eksempelvis styre volumen ved at skubbe højttaleren til den ene eller anden side. For at opnå den nødvendige kvalitetsfornemmelse, bruger vi en kombination af accelerometre, gyroer og fjedre, så touchet føles helt rigtig, når man skruer op eller ned for lyden – også når Edge hænger på væggen, siger Heidi Hausted, produktchef hos B&O.
Lyddelen er også et spændende bekendtskab. Edge er udstyret med fem enheder, to diskanter, to mellemtoner – og de sidder parvis på begge sider af højttaleren – samt en ganske imponerende bas, der desuden er udstyret med en variabel basport. Det er det fikse ved lyden. Ved lave lydtryk er basporten lukket, og det giver bekvemme lydtryk til baggrundsmusik. Men når der kommer lidt mere knald på liggehønen, så åbner basporten, og den ellers forholdsmæssigt klejne Edge giver nogle ret imponerende lydtryk uden at lyde klemt eller presset. Absolut et fint resultat, hvis man ikke er til stereo – men hvordan det stiller den ellers ganske stilige forgænger, A9, ved vi ikke. Den er i hvert fald fortsat på B&O´s program.
Men B&O er langt fra alene om at hejse Dannebrog under IFA-messen i den tyske hovedstad. Faktisk dominerer danske produkter audiohallen. Og Philips har brugt Georg Jensen som designhus til udvikling af en overbevisende ny high-end serie af OLED-TV’er.
Læs hele rapporten fra IFA i Aktuel Elektronik 11/2018, som udkommer 8. oktober, 2018.