Afstand og ladehastighed er vitale parametre i den stærkt konkurrenceprægede EV-sektor (el-køretøjer) og ligesom alle andre komponenter må de højeffektive invertere – der konverterer DC til AC og genererer energi til køretøjets motorer – kombinere overlegen ydelse med så lille en størrelse og vægt som muligt. Med en størrelse på blot 29mm x 21mm x 12mm og en vægt på 27g, er LEMs nye HSTDR strømsensor mere kompakt end en traditionel C-core sensor, hvilket gør den lettere at integrere i pladsbegrænsede inverterbokse.
Sensoren kombinerer høj nøjagtighed med en attraktiv pris og evnen til at operere i krævende miljøer (sensoren tåler et temperaturområde fra -40°C til +125°C og er robust nok til at håndtere vibrationer på op til 10G). Ved hjælp af open-loop Hall-effekt teknologi og et innovativt magnetisk kernedesign, tilbyder HSTDR en fremragende immunitet mod eksterne støjfelter og crosstalk samt konsistent funktion over frekvens med en minimal faseforskydning, så der opnås mere nøjagtig momentstyring.
Det unikke ved denne sensor er ikke kun at den er 42% mindre end dens forgænger (LEMs HSNDR) men at den også vejer 50% mindre og giver et måleområde, der er 50 procent større, samt en nøjagtighed der er bedst i klassen. Sensoren giver producenter af elbiler muligheden for at opnå forskellige strømmålingsområder i samme pakning – fra ±300 A op til ±1500 A – og sensoren sikrer galvanisk adskillelse mellem det primære kredsløb (højeffekt) og det sekundære kredsløb (elektronisk kredsløb), hvilket også er velegnet til 800V batterisystemer.
LEM Schweiz
http://www.lem.com