Med en omsætning på 283,4 mia. kr. blev 2021 året, hvor it-branchen slog salgsrekord. Aldrig har branchen solgt så meget, som den gjorde sidste år. Det viser helt nye tal fra Danmarks Statistik og Dansk Erhverv. Alligevel er branchen nervøs for, hvad 2022 vil bringe.
Den danske it-branche har haft vind i sejlende de sidste mange år, og 2021 var ingen undtagelse. Omsætningen voksede med 13,8% og endte på 283,4 mia. kr., hvilket er en stigning på 34,3 mia. kr. i forhold til året før.
Det var især indenfor softwareudvikling (+25,8%) og informationstjenester (+21,5%), at der var travlt i 2021:
– Både i det offentlige og på tværs af hele erhvervslivet bliver der igangsat it-projekter som aldrig før. Det er som om, at alle har valgt en digital tilgang til deres forretning og services indenfor de seneste par år, og det kan mærkes i it-branchen, siger Natasha Friis Saxberg, adm. direktør i IT-Branchen.
Omsætningen er dog ikke kun steget indenlandsk. Også eksporten af danske it-løsninger har haft et rekordår. I 2021 solgte danske it-virksomheder løsninger til udlandet for 101,7 mia. kr., hvilket er en stigning på 24,6% i forhold til 2020. Eksporten står nu for 41,2% af den branchens samlede omsætning.
– Den danske it-branche har en kæmpe fordel af, at vi lever i et så digitaliseret samfund, som vi gør. Vi er ofte flere år foran vores udenlandske konkurrenter, hvilket gør os interessante som globale leverandører af ny teknologi. It kan meget vel gå hen og blive Danmarks nye eksporteventyr, fortæller Natasha Friis Saxberg.
Travlheden har også betydet historisk mange ansættelser i it-branchen. 6.209 flere medarbejdere blev ansat i 2021, og der er nu 101.000 fuldtidsansatte i branchen.
På trods af de historisk flotte resultater, er mange it-virksomheder nervøse for, hvordan 2022 bliver. Det skyldes blandt andet de stigende energi- og råvarepriser pga. krigen i Ukraine, som presser branchens omkostninger.
Men også den nye omfattende corona lockdown i Kina, hvor flere teknologi-underleverandører har været tvunget til at lukke produktionen, kan komme til at betyde forsinkede leverancer og i sidste ende udskydelse eller nedlægning af it-projekter.
– Stigende omkostninger på især el samt risikoen for forsinkede eller manglende leverancer kan betyde, at 2022 bliver et svært år. Men det kommer meget an på, hvordan tingene globalt udvikler sig. Findes der løsninger hurtigt, vil dansk erhvervsliv nok ikke mærke så meget, men taler vi om længerevarende eller eskalerende udfordringer, så risikerer den digitale transformation af Danmark en opbremsning, slutter Natasha Friis Saxberg.