Med midler fra Københavns Kommunes megaeventpulje fortsætter Bellagroup og Wonderful Copenhagen udviklingen af en esport- og gamingfestival af international kaliber. Slutmålet er et årligt tilbagevendende megaevent med virkelige og virtuelle oplevelser, der kan samle brugere, branche og besøgende fra ind- og udland.
Ifølge Danmarks Statistik spiller over halvdelen af alle danskere digitale spil på deres computere, konsoller, tablets eller telefoner. For de 16-24-årige er tallet 84%. Læg dertil global succes for danske esportsspillere og -hold, samt et gamingmarked, der har berøring med 2,7 mia. mennesker kloden rundt og en samlet værdi af over 2 billioner kroner (kilde).
Det store nationale og internationale fokus på gaming og esport vil Bellagroup og Wonderful Copenhagen, med støtte fra Københavns Kommune, bruge til at skabe et tilbagevendende megaevent, der samtidig involverer og brander hovedstaden som toneangivende brancheinspirator på globalt plan.
Til det formål har økonomiudvalget i Københavns Kommune tirsdag d. 10. januar udmøntet 4. mio. kr. til at sikre en succesfuld opstart. De 3 mio. kr. er øremærket planlægning og afholdelse, mens den sidste million skal gå til at aktivere børn og unge på kommunens institutioner og uddannelser, samt tiltrække internationale talenter og samarbejdspartnere.
– Gaming og esport giver især børn og unge nogle unikke og meningsfulde fællesskaber. Jeg har oplevet det med min egen søn, som er vokset af gamingfællesskabet. Jeg er glad for, at vi kan være med til at understøtte eventet, som kan give endnu flere indsigt i den voksende gamingscene. Eventet kan være med til at styrke København som en eventby, der går forrest – også når det kommer til gaming og esport, siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S).
Fra Wonderful Copenhagen tilføjer administrerende direktør, Mikkel Aarø-Hansen:
– Vi har analyseret det internationale marked for gaming-events, som både rummer den oplevelses- og branchemæssige vinkel. Her har vi set en mulighed for hovedstaden og er gået med i arbejdet med at udvikle en ny esport- og gamingfestival, som kan blive årligt tilbagevendende og have potentiale til at tiltrække både ferie- og erhvervsrejsende til hovedstaden.
Til gavn for København
Selvom navnet og indholdet til den nye, internationale festival først offentliggøres i de kommende måneder, er ambitionen fra Bellagroup, der driver Bella Arena og Bella Center Copenhagen, klar: Man vil skabe et eventformat med en helhedsorienteret tilgang til gaming- og esportskultur. Med det økonomiske rygstød fra kommunen i hus, fortsætter arbejdet nu med at gøre idéerne på tegnebrættet til virkelighed:
– Det kan blive en kæmpe driver ikke bare for branchen, men for hele byen at få et nyt, tilbagevendende superevent udenfor turisthøjsæsonen at brande sig op imod. Et sted, hvor gæsterne udforsker gaming og esport på helt nye måder. Nu kan vi bygge videre på fundamentet, involvere nye strategiske partnere og forhåbentligt sætte strøm til alle ambitionerne i nær fremtid, slutter CEO i Bellagroup, Christian Folden Lund.