Der er forbavsende stille på redaktionen. Hvor vi normalt i tiden op til jul oplever et veritabelt in-rush af nyheder, som virksomhedernes marketingafdelinger lige skal have skudt af inden jul og nytår, så er her stort set ingen aktivitet. Det er en mærkelig julefred, der har sænket sig over industrien efter nu et år 2 med covid-19 – og en udvikling, som er næsten umulig at spå om.
Nøgternt set er det svært at vurdere, om situationen vender nogen form for pile nedad. Javist, vi står med en virus – og en pandemi – der er i en konstant udvikling, og hvor alle forholdsregler ser ud til at blive skudt i sænk. Det burde være entydigt negativt, men den seneste omikron-variant virker – til trods for en aggressiv smitte – ikke så livstruende som dens forudgående fætre. Om det så skyldes vaccinerne eller en mutation i en retning, hvor virussen bruger sin vært frem for at slå værten ihjel, tør vi ikke spå om. Vi har ramt uden for skiven ved tidligere gætværk.
Men hvor pandemier tidligere har medført nogle gevaldige globale dyk i økonomierne (med en som regel ret hurtigt genopretning, når pandemien eer overstået), så har covid-19 medført en eksplosion i privat, erhvervsmæssig og offentligt forbrug. Lynhurtigt og fuldstændigt uforudsigeligt. For blot fire år siden kiggede halvlederbranchen ind i nogle fortvivlende omsætningstal som følge af et solidt dyk i bilindustrien – især den tyske – men som alle nok ved, så kan industrien slet ikke levere de mængder komponenter, der efterspørges for tiden.
Modsat alle historiske forventninger har covid-19 været positiv på flere områder inden for den globale økonomi. I en tid, hvor der er penge nok blandt forbrugerne, og hvor oplevelsesøkonomien er gået i stå, så vælger mange at bruge pengene på varige forbrugsgoder, hobbyartikler og underholdningsprodukter i stedet for – og det har været motoren for den økonomiske vækst – hvor ikke mindst Danmark ligger helt i front. Det vanvittige er, at en global ulykke faktisk har ført en positiv udvikling med sig.
Men hvorfor er der så stille på redaktionen? Jo, når alle halvlederproducenterne kan sælge hver eneste chip. de fremstiller, så har de ikke det store behov for at slå på tromme for komponenterne. Og når industrien kører for fuld damp, så mindskes behovet også for at tiltrække nye kunder. Men det kan måske svare sig at fortælle de gode historier? Det skader aldrig at udstille de gode eksempler, som andre også kan lære og have glæde af.
Nå, men stilheden kan jo også være julefred oven på et ualmindeligt hektisk år. Så lad os nu tage en god uges time-out og nyde juleferien og nytåret, så vi kommer stærkt igen til det nye år og de udfordringer, som det måtte bringe. Så indtil vi vender tilbage med mere nyt, så siger vi alle på Aktuel Elektronik og elektronikfokus.dk rigtig glædelig jul og en sundt og lykkebringende nytår til alle vores læsere, annoncører, abonnenter, bidragsydere og støtter.