I uge 35 i 2022 fylder Hans Følsgaard 100 år. Det er i sig selv ikke en præstation at være til stede i 100 år. Det er den forskel, virksomheden har formået at gøre gennem de 100 år, som er imponerende. Med en konstant positiv udvikling formår virksomheden at følge med tiden og endda være på forkant med udviklingen.
Udvikling i en så lang årrække har flere årsager. De rette kompetencer er omdrejningspunktet, når man lever af, ikke alene at sælge produkter, men i høj grad af, at udvikle og rådgive om dem.
Evnen til at forudsige trends og tendenser har også været centralt for udviklingen af virksomheden. Hans Følsgaard har evnet at identificere konkrete problemstillinger hos kunder, og udvikle nye løsninger, hvor de ikke fandtes. Det har flyttet virksomheden fra at være grossist til at være TeknikPartner med skræddersyede totalløsninger. Rundt regnet 80 procent af varerne, der sendes ud til markedet, er i dag kundetilpassede løsninger eller virksomhedens helt egne brands. Det er resultatet af en strategi og et ønske om at være Teknikpartner.
Som en del af væksten, har Hans Følsgaard gennem årene foretaget opkøb, som understøtter strategien og væksten. Senest er det svenske selskab Gigacom AB blevet en del af Hans Følsgaard. Selskabet er stærke på fiberoptiske løsninger og skal være med til, at udvide tilstedeværelsen på det svenske marked, samt underbygge de kapaciteter, der allerede eksisterer i virksomheden.
I tillæg til opkøb har kraftig organisk vækst givet virksomheden mod på at udvide tilstedeværelsen på nye markeder. Konkret har Hans Følsgaard lokale afdelinger i Tyskland, Norge, Sverige og Kina, men forretning i det meste af verden. Alle er markeder med god vækst indenfor virksomhedens forretningsområder vedvarende energi, industri og infrastruktur indenfor områderne transport, kommunikation og energi.
Hans Følsgaard opererer med forretningsområder, hvor vækst har været en generel tendens igennem mange år. Men virksomheden formår alligevel at levere resultater, der ikke blot kan forklares med højkonjunktur. Der er tale om vækstrater langt over markedets niveau. Det giver særlig anledning til stolthed, og bekræfter, at det altså ikke bare er megatrends der spiller virksomheden god, men at tendenser i udvikling og teknologi er aflæst korrekt. En disciplin som altså nu er lykkedes for Hans Følsgaard igennem 100 år.
Med fare for at ryge i floskel-fælden, så er der, hos Hans Følsgaard, tale om en ganske særlig ånd. Det er ikke bare et arbejde at være ansat hos Følsgaard. Det er noget der kryber ind under huden og piller ved ens identitet – på den gode måde! Når man er ansat hos Hans Følsgaard, så er man en stor del af projektet. Med lige dele rygskub og ansvarsforpligtelse, formår virksomheden at løfte hver enkelt medarbejder og gøre dem til en del af en nu 100 år gammel ånd og måde at gøre tingene på. Gøre det ordentligt.
Sammenhængskraften i organisationen er med til at styrke den holdindsats, der kræves for at lykkes så godt på den helt lange bane.
Medarbejdernes sammenhold giver pote, særligt når tilpassede løsninger skal udvikles på tværs af funktioner og forretningsområder. Det er dér essensen af 100 års succes ligger gemt.
– Med en kraftig vækst de senere år har vi skruet op for rekrutteringen for at følge med og bevare kompetencer og service på det niveau, vi kræver af os selv og hinanden. Det er et stort fokus for os at bevare vores unikke virksomhedskultur i en tid, hvor vi hilser mange nye, dygtige medarbejdere velkommen på kort tid. Vores medarbejdere er det vigtigste vi har og de er helt afgørende for vores videre vækstrejse”, konstaterer Bent Madsen, CEO hos Hans Følsgaard.
Med fejringen af 100 år på markedet, kommer refleksion. Hos Hans Følsgaard reflekterer man uden at dvæle for meget. Man falder ikke i staver over vores historik, men er opmærksomme på, at dyder som ordentlighed, pålidelighed, innovation og rettidig omhu har været afgørende for virksomhedens succes. Og man skal som bekendt være bevidst om sin historie for at have ballast til at gå ind i fremtiden. Så den røde tråd i arbejdet skal bevares og bruges som løftestang til yderligere vækst i fremtiden.
Opgaven består nu i at styre virksomheden sikkert igennem i de næste 100 år. Fokus bliver på at etablere sig på nye markeder med forskellige karakteristika, og samtidig føre forretning på den velkendte Hans Følsgaard-måde.
Globaliseringen fortsætter og vækstpotentialet er enormt. Den grønne omstilling tager fart i hele verden med massive investeringer til følge. Det åbner muligheder for at nå nye højder for den erfarne Teknikpartner. De mange erfaringer, som er gjort på det danske marked, skal søsættes endnu mere på det globale plan. Det bliver historien om Hans Følsgaard A/S de næste 100 år.