• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

ElektronikFOKUS

Fokus på elektronik

  • Branchenyt
  • Design & udvikling
  • Events
  • IoT & embedded
  • Komponenter & konnektorer
  • Power
  • Produktion
  • Test & mål
  • Wireless & data
  • Artikler fra Aktuel Elektronik

Design & udviklingWireless & data20. 01. 2023 | Rolf Sylvester-Hvid

Gaming er ved at blive en kommerciel guldgrube

Design & udviklingWireless & data20. 01. 2023 By Rolf Sylvester-Hvid

Gaming- og e-sportsindustrien forventes at være en trecifret milliardforretning om bare to år. I takt med, at flere målgrupper begynder at spille digitale spil, bliver reklamepladsen stadigt mere attraktiv for kommercielle aktører. Det viser nye tal fra Deloitte om forretningspotentialer i e-sport og gaming.

Gaming og e-sport har et stort økonomisk potentiale.

Gaming- og e-sportsindustrien er i voldsom opblomstring. Gaming nåede nye højder under pandemien, og selv efter nedlukningsbølgerne fortsatte spillemanien med at stige i Skandinavien. I 2022 svarede 33 procent af de adspurgte skandinaver i Deloittes undersøgelse Digital Consumer Trends, at de spiller dagligt – mod 31 procent i 2021-undersøgelsen.

Fordi der spilles mere og flere målgrupper har kastet sig over digitale spil, forventes gaming og e-sportsindustrien at være 211 milliarder dollars værd i 2025.

Ældre og kvinder gamer mere

Det er næppe overraskende, at unge gamer mere end ældre, og at tidsforbruget på digitale spil falder med alderen. Men de ældre generationer er slet ikke så langt bagud, som man skulle tro. For eksempel er seniorerne på 65-75 år kun halvt så tilbøjelige til at spille digitale spil lejlighedsvist som de 18-24-årige er. Derudover spiller 25 procent af de 65-75-årige spil dagligt sammenlignet med 40 procent af de 18-24-årige.

Kløften mellem kvindelige og mandlige gamere ser også noget anderledes ud, end man skulle tro. Ifølge Deloittes undersøgelse spiller hele 36 procent af de kvindelige respondenter hver dag sammenlignet med 30 procent blandt mændene.

– Forestillingen om gameren som den store teenagedreng, der er groet fast i sin gamerstol bag nedrullede gardiner, er temmelig misvisende. I dag er vi alle gamere – i den forstand, at alle aldersgrupper og køn spiller digitale spil i hverdagen, fortæller leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation, Frederik Behnk.

Efterhånden som digitale spil når ud til et stadig bredere publikum, bliver reklamer på spilplatforme mere attraktive for kommercielle aktører, der ønsker at ramme en bred målgruppe.

E-sport har et smallere publikum

Der er også gode muligheder for målrettede markedsføringskampagner, ikke mindst inden for e-sport. Deloittes nye undersøgelse Let’s Play! viser, at væksten i e-sport er drevet af Millennials og yngre generationer, og selvom stigningen i publikumstal i er stoppet efter pandemien, er interessen markant større, end den var før pandemien.

– E-sport adskiller sig ved at være en oplagt kanal til at nå et smallere, mere specifikt publikum, end den efterhånden temmelig brede kategori af forbrugere, der spiller uforpligtende spil. Her er det også værd at bemærke, at e-sportpublikummet er mere positivt indstillede over for reklamer end dem, der ikke ser e-sport, fortæller Frederik Behnk.

69 procent af e-sportsseerne siger i undersøgelsen, at de finder reklamer nyttige og informative sammenlignet med 48 procent af dem, der ikke ser e-sport.

Den store opblomstring af gaming og e-sport er også interessant i et samfundsøkonomisk perspektiv, vurderer Deloittes cheføkonom:

– Udviklingen er gået stærkt de sidste 5-10 år, hvor gamingindustrien har bevæget sig fra niche til mainstream. Industrien beskæftiger flere og flere danskere, og vi ser samtidig, at traditionelle mediehuse i stigende grad etablerer gamingafdelinger eller på andre måder indtænker spil som en del af kanalstrategien. Gaming er ikke til at komme uden om hverken kulturelt eller økonomisk, siger cheføkonom Majbritt Skov.

Om tallene

Læs mere i Deloittes Let’s Play! 2022-rapport og artiklen her om det europæiske e-sportsmarked, og find aktuelle indsigter om gaming i Deloittes Digital Consumer Trends i kapitlet ’No such thing as a typical gamer’.

Skrevet i: Design & udvikling, Wireless & data

Seneste nyt fra redaktionen

EIFO låner 750 mio. kr. til strategisk litium-produktion i Tyskland

Produktion05. 12. 2025

EIFO har netop underskrevet et eksportlån på 100 mio. euro (knap 750 mio. kr.) til et projektselskab, der vil etablere storskala geotermisk litium-produktion i Øvre Rhindalen i det sydvestlige Tyskland. Projektet er klassificeret som et Strategisk Projekt under EU’s Critical Raw Materials Act og

Techwave lanceres på Nasdaq

Branchenyt05. 12. 2025

Den nye danske investeringsfond Techwave Invest A/S ser dagens lys. Fonden er skabt til at ride på den bølge af teknologi, der i disse år transformerer verden, og giver investorer adgang til de virksomheder, der driver næste kapitel af den digitale økonomi. Hvor mange fonde spreder sig bredt, går

Energimuseet ansætter ny direktør

Branchenyt05. 12. 2025

Energimuseet har fundet en ny museumsdirektør. Fra januar bliver det Simon Olling Rebsdorf, der sætter retningen for det mere end 40 år gamle museum. I april genåbnede Energimuseet for offentligheden, da Norlys og Poul Due Jensens Fond (Grundfos Fonden) sammen med det årlige statstilskud fra

International Drone Show 2026: Den globale droneindustri samles i Danmark

AktueltEvents05. 12. 2025

Odense bliver igen samlingspunkt for droneverdenen, når International Drone Show afholdes den 3.-4. juni 2026 ved HCA Airport. Her mødes virksomheder, specialister og beslutningstagere på et tidspunkt, hvor droner står højt på både den politiske og teknologiske dagsorden. 2025-udgaven af

Globalt halvledersalg steg med 4,7% måned-til-måned i oktober

BranchenytProduktionTop05. 12. 2025

Semiconductor Industry Association (SIA) annoncerer, at det globale halvledersalg var på 72,7 milliarder dollars i oktober 2025, en stigning på 4,7% sammenlignet med det samlede beløb på 69,5 milliarder dollars i september 2025 og 27,2% mere end det samlede beløb på 57,2 milliarder dollars i oktober

Danmark baner vejen for suveræn AI i det offentlige

Wireless & data05. 12. 2025

Netcompanys førende AI-platform, EASLEY AI, er nu tilgængelig på den danske supercomputer Gefion. Dermed åbnes der nu op for en af Europas første suveræne AI-løsninger, der gør det muligt for offentlige myndigheder at anvende kunstig intelligens med fuld respekt for europæiske regler og lovgivning.

Hver 6. ingeniør har forladt arbejdsmarkedet modvilligt

AktueltBranchenyt05. 12. 2025

Flere og flere seniorer udskyder deres pensionstilværelse og fortsætter på arbejdsmarkedet. Det viser en perlerække af rapporter og data. Men det er ikke alle seniorer, der både kan og vil fortsætte med at arbejde, der er inviteret med til jobfesten. For på trods af den store mangel på højtuddannede

Nyt program af receivere er ideelt til over-the-ear hovedtelefoner

Komponenter & konnektorer03. 12. 2025

Same Skys Audio Group udvider nu sin højttaler produktportefølje med nye såkaldte receiver-modeller. Receiverne i CMR-familien er ideelle til over-the-ear applikationer, og de kan levere lydtryk mellem 103dB og 135dB målt på et kunstigt øre, ligesom kapslingerne er så små som 12mm x 6mm med

Pladsbesparende 3U digital 10kW strømforsyning giver spændinger op til 100kV

Power03. 12. 2025

XP Power annoncerer præsentationen af WBQ serien af 10kW, digitale og regulerede højspændings-strømforsyninger, der retter sig mod designere af udstyr, som kræver kontrollerbare outputspændinger fra 15kV til 100kV.  De kompakte 19-inch, 3U enheder til rackmontage tilbyder det mindste

15nF/1,25kV C0G MLCC i kompakt 3225M-størrelse til højspændingsdesigns

Komponenter & konnektorer03. 12. 2025

Murata Manufacturing Co., Ltd. annoncerer lanceringen og masseproduktionen af ​​sin flerlags keramiske kondensator (MLCC) med en kapacitans på 15nF, en nominel spænding på 1,25kV og C0G-karakteristika i den kompakte 3225M-størrelse (3,2 mm x 2,5 mm / 1210 tommer). Dette produkt leverer yderst

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Aktuel Elektronik - underleverandøroversigt
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Phoenix Contact A/S

    Berøringsbeskyttede printkortstik med skruetilslutning

  • InnoFour

    PCBflow: Cloud-Based DFM for PCB Manufacturing Readiness

  • Microchip Technology Inc.

    Microchip Halves the Power Required to Measure How Much Power Portable Devices Consume

  • RODAN Technologies A/S

    Operatør til kabelproduktion

  • InnoFour

    Discover Siemens Xcelerator Solutions

  • Phoenix Contact A/S

    M23-HYBRID apparatstik til bølgelodning

  • Mouser Electronics

    New eBook from Mouser and YAGEO Explores How New Passive Solutions are Powering Automotive Electrification

  • ODU Denmark

    Compact Class – et nyt testinterface i en klasse for sig

  • ODU Denmark

    USB-C forbindelser til ekstreme driftsforhold i industri og forsvar

  • InnoFour

    Revolutionizing Electronics Design

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • EIFO låner 750 mio. kr. til strategisk litium-produktion i Tyskland

    05.12.2025

  • Techwave lanceres på Nasdaq

    05.12.2025

  • Energimuseet ansætter ny direktør

    05.12.2025

  • International Drone Show 2026: Den globale droneindustri samles i Danmark

    05.12.2025

  • Globalt halvledersalg steg med 4,7% måned-til-måned i oktober

    05.12.2025

  • Danmark baner vejen for suveræn AI i det offentlige

    05.12.2025

  • Hver 6. ingeniør har forladt arbejdsmarkedet modvilligt

    05.12.2025

  • Nyt program af receivere er ideelt til over-the-ear hovedtelefoner

    03.12.2025

  • Pladsbesparende 3U digital 10kW strømforsyning giver spændinger op til 100kV

    03.12.2025

  • 15nF/1,25kV C0G MLCC i kompakt 3225M-størrelse til højspændingsdesigns

    03.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Aktuel Elektronik

Aktuel Elektronik avisforside

Annoncér i Aktuel Elektronik

Medieinformation

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik