En ny undersøgelse viser, at de fynske virksomheder ikke forventer så stor en omsætningsnedgang som følge af coronakrisen, som først antaget. Men usikkerheden lurer stadig, og for at komme ordentligt og styrket ud af krisen peger virksomhederne selv på digital omstilling som et af de absolut vigtigste fokusområder. I Erhvervshus Fyn står man klar med sparring, nye læringsportaler og medfinansieringsmuligheder, som skal hjælpe de fynske virksomheder videre på deres digitaliseringsrejse.
Bekymringerne er bestemt til at tage og føle på, når man dykker ned i en ny analyse foretaget hen over sommeren af Erhvervshus Fyn, blandt flere end 1.400 fynske virksomheder. Undersøgelsen, der består af tre løbende målinger over en periode på 6 uger, kortlægger konsekvenserne af coronakrisen for de fynske virksomheder og afdækker deres udviklingsbehov på den helt korte- og på lidt længere sigt, efter covid-19 pandemien.
Selv om virksomhedernes prognoser for det samlede omsætningstab for 2020 ikke er så dystre i den sidste rundspørge, som i den første, så ved de godt, at de skal gøre noget, hvis de vil rejse sig efter krisen. Og de ved også, hvad der skal til. Hele 20% af de adspurgte virksomheder peger nemlig på forbedret digitalisering og automatisering som det vigtigste ressourceområde, hvis de vil klare sig bedre i fremtiden, og mere end 80% af disse virksomheder forventer samtidig at øge deres investering i digital omstilling i løbet af det næste år. Dermed er digitalisering det område, som flest fynske virksomheder peger på som det vigtigste.
– Der er ingen tvivl om, at en højere grad af digitalisering skal være med til at fremtidssikre de fynske SMV’er. Vi ser tydeligt, at de virksomheder som allerede var lykkedes med at digitalisere dele af deres forretning, var langt bedre rustet under krisen, end de virksomheder der endnu ikke var nået til en digital omstilling. Det er klart, at man ikke kan digitalisere sig ud af alt, men alle virksomheder kan omstille sig digitalt i en eller anden grad og dermed blive mere konkurrencedygtige og robuste, siger Lars Bergholdt, forretningschef for 1:1 Sparring i Erhvervshus Fyn
Digitalisering handler blandt andet om at optimere processer og funktioner i en virksomhed og forbedre ydeevnen, så virksomheden kan øge kunde- og markedsgrundlag. Det kan være ved at lave en digital strategi og eksempelvis gå fra analog til digital markedsføring eller fra traditionel butik til onlinehandel, eller ved at optimere arbejdsgange inden for økonomi og administration med digitale systemer.
– Undersøgelsen viser tydeligt, at virksomhederne gerne vil digitalisere, og de vil også gerne investere i deres digitale omstilling, men deres behov er meget forskellige og afhænger bl.a. af størrelse og forretningstype. Det skal vores tilbud i erhvervshuset afspejle, så vi både kan hjælpe de meget innovationslystne virksomheder videre, men også har tilbud til de virksomheder, som har haft en mere traditionel tilgang til deres forretning, siger Lars Bergholdt.
Et af de tilbud der er på hylderne hos Erhvervshus Fyn, er portalen Lær:Digital, der henvender sig til mindre virksomheder, som på en nem og ikke-ressourcekrævende måde ønsker at komme i gang med deres digitale omstilling. Portalen tilbyder en række online kurser med inspirerende videoer, som guider igennem de mange digitaliseringsmuligheder og giver konkrete værktøjer, som er nemme at tage i brug med det samme.
I løbet af efteråret styrker erhvervshuset desuden indsatsen overfor især de mindre virksomheder, som var hårdest ramt af coronakrisen. Et post-coronaberedskab skal via målrettede sparrings- og kompetenceforløb øge disse virksomheders robusthed bl.a. ved at sikre deres digitale omstillingsparathed.
Læs hele undersøgelsen her.