En af Danmarks nye, lovende unge robot-virksomheder, On Robot, har netop fået en kapitalindsprøjtning af ”kloge penge” fra en garvet profil i dansk robotindustri, Thomas Visti. On Robots nye investor har som en del af ledelsen i både Universal Robots og Mobile Industrial Robots for længst vist, at han kan sætte dansk robotteknologi på verdenskortet. Prominente kunder som Rockwool, Vaelo og Ikea Test Lab har allerede købt On Robots’ produkter.
I dag er Thomas Visti CEO og medejer af Odense-firmaet Mobile Industrial Robots, som udvikler mobile robotter til logistikopgaver. Før da opbyggede han Universal Robots’ salgsafdeling som CCO og Vice President, ligesom han som medejer af producenten vekslede sin andel til en portion millioner, hvoraf nogle er blevet investeret i Mobile Industrial Robots og nu også i On Robot.
On Robot består udover stifteren af CTO Ebbe Overgaard Fuglsang og to andre fuldtidsmedarbejdere, og i lokalerne ved havnen i Odense er fritid og fyraften ikke på agendaen. Dér er der rendyrket fokus på at være frontløber og skabe en global forretning i rekordfart.
Som industriel designer var Bilge Jacob Christiansen også involveret i designopgaver hos Universal Robots. Men den flittige robotmontør og produktdesigner havde også en ulmende drøm om at blive iværksætter.
Han fandt den oplagte firmapartner i Ebbe Overgaard Fuglsang, der som svagstrømsingeniør forstår at udvikle og indlejre avanceret, men brugervenlig software, der får mekanik, design og elektronik til at gå op i en højere enhed.
On Robot har udviklet en unik og prisgunstig robot-griber; en elektrisk tofingret, ”robot-hånd”. Blot med et kabel og en USB-stick kan griberen på få minutter monteres på håndleddet af en samarbejdende robotarm og løse en bred vifte af håndteringsopgaver. Produktet hedder RG2 og har fået en overvældende modtagelse på det globale marked siden lanceringen i starten af 2015.
On Robots ambitioner for i år er en firedobling af omsætningen 2015, ligesom antallet af forhandlere ventes udvidet med 30 nye i år. Desuden er der nye produktfeatures i pipelinen og nye produktideer på roadmappen. For at sikre mandskab nok til produktudvikling, markedsføring, salg og teknisk support, er der budgetteret med ansættelse af yderligere 6-8 medarbejdere i år.