
Den danske spilbranche vokser. Fra 2017-2021 er antallet af virksomheder vokset med 38 %. Vigtigt at understøtte den udvikling lyder det fra Dansk Erhverv, der d. 23.-25. aug. gennemfører sit hidtil største fremstød for spilbranchen ved Gamescom i Tyskland.
Det står klart, at danske spilvirksomheder klarer sig godt. Det viser de seneste tal fra Producentforeningen. Også beskæftigelsen er fra 2017-2021 steget med 47% målt på årsværk.
Samtidig er eksporten hos spilproducenterne steget med 10% i forhold til 2020 og lander i 2021 på 2,2 mia. kr. Det er seks gange så højt som niveauet fra 2017, hvilket cementerer spilbranchens position som fremadstormende eksporterhverv.
Derfor arrangerer Dansk Erhverv sammen med Producentforeningen, Vision Denmark, Game Hub Denmark og Creative Denmark sit hidtil største fremstød for spilbranchen ved Gamescom i Køln, som er en af Europas største spilmesser.
– Vi har en spilbranche som klarer sig virkelig godt. Vi har knalddygtige virksomheder, som laver rigtige gode spil, som er populære verden over. Det, mener vi, er vigtigt at understøtte, og derfor har vi også et kontinuerligt fokus på eksportfremstød for denne branche, som vi mener, har et har et endnu større vækstpotentiale, siger adm. Direktør i Dansk Erhverv Brian Mikkelsen.
Med i delegationen er 28 danske spilvirksomheder – både etablerede og nyere skud på stammen. I Producentforeningen er man glad for den bredde og variation, som den danske delegation tager med til Tyskland.
– Jeg glæder mig til at skulle deltage i Gamescom sammen med et rekordstort antal danske spiludviklere. 2/3 af den 3 mia. kr. store omsætning er eksport, hvilket understreger, hvor flot de danske spil klarer sig i udlandet. Herhjemme savner branchen stadig anerkendelse kommercielt og kulturelt, så forhåbentlig kan eksportfremstødet også vække en større interesse hos investorer og politikere, siger Charlotte Enevoldsen, vicedirektør i Producentforeningen.
Kontakt:
Dansk Erhverv, Ulla Rønberg, mail: ulro@danskerhverv.dk