Smart Home Ligaen, som er en sammenslutning af førende producenter indenfor smart home-kategorien, afslører resultaterne af en ny europæisk undersøgelse, der undersøger forbrugernes behov og ønsker for smart home. Undersøgelsen viser, at europæere er positive overfor et smart home, der kan støtte dem i deres hverdag. Mens det i dag kun er 11%, der har gjort deres hjem til et smart home, så viste undersøgelsen dog tydelige tegn på, at dette tal vil stige fremover.
I henhold til undersøgelsesresultaterne føler størstedelen af europæere (66%) sig generet af de tidskrævende opgaver i hjemmet. Dette gælder alt lige fra de enkle husholdningspligter såsom, at skulle slukke for varmen og lyset samt lede efter nøgler, til de mere tidskrævende pligter såsom støvsugning og afhentning af pakker i pakkeshop – pligter som alle kan klares af enkle, effektive smart home-løsninger. Måske knap så overraskende viser det sig, at de yngre deltagere i undersøgelsen er dem, der føler sig mest belastet af disse opgaver, hele 78% af de 20-40-årige indikerer, at de føler sig generet af enkle, rutinemæssige husholdningsopgaver.
Selvom der er et stigende antal effektive løsninger tilgængelige, som kan tage sig af disse daglige opgaver, så har 71% af de adspurgte endnu ikke tilsluttet et produkt derhjemme. Undersøgelsen viser imidlertid, at 37% planlægger at købe et smart home-produkt inden for de næste 12 måneder; mens de (68%), der allerede har et smart home-produkt, er meget mere tilbøjelige til at købe flere. Dette tyder på, at de forbrugere, der allerede har haft oplevelser med et smart home-produkt, er mere bevidste om værdien og fordelene.
Europæerne har det godt med det intelligente hjem, 63% af respondenterne i undersøgelsen er positive overfor at bo i et smart home, der understøtter dem i deres hverdag. I Italien og Spanien ligger dette tal helt oppe over 80%. Mens undersøgelsen viser, at der er en positiv indstilling overfor og efterspørgsel efter hjælp til pligterne i hjemmet, så er mange europæere stadig ikke bevidste om den værdi, som smart home-produkter kan levere.
Det intelligente hjem er ved at bevæge sig fra primært at være for early adapters til i højere grad at blive mainstream. For at denne udvikling kan finde sted kræver det, at de førende i branchen sørger for, at enhederne er tilgængelige, til at betale og lette at bruge. Intelligente højttalere såsom Amazon Echo og Google Home har fremskyndet bevægelsen i retning af et mere intelligent hjem, det skyldes i særdeleshed produkternes enkle opsætning, attraktive prispunkt og måden hvorpå de let kan integreres i de daglige rutiner. Faktisk foretrækker 28% af de adspurgte europæere at interagere med deres smart home-enheder via stemmen; 40% vil hellere bruge en app til at styre deres smart home-produkter, mens 32% af respondenterne bruger stemmestyring i kombination med en app.