De mindre og mellemstore virksomheder skal blive bedre til at udnytte de nye digitale muligheder. Det kan forbedre deres produktivitet og skabe nye produkter og forretningsmodeller.
– Der er brug for, at alle danske virksomheder fokuserer på de digitale muligheder, hvis vi skal vinde det internationale kapløb om ordrer og job. Det gælder i høj grad også de mindre og mellemstore virksomheder, for det er dem, som skaber en stor del af Danmarks vækst og private arbejdspladser, siger adm. direktør Karsten Dybvad, DI.
I forbindelse med den årlige konference for mindre og mellemstore virksomheder offentliggør DI en analyse af, hvordan virksomhederne udnytter de digitale muligheder.
Kun en tredjedel af MMV’erne forventer at lancere nye forretningsmodeller, der er baseret på digitale muligheder inden for de kommende to år. Der er stadig mange virksomheder, der ikke har taget de store teknologitendenser til sig. Kun få bruger Internet of Things, Big Data og 3D-print. Det går lidt bedre med at bruge robotter og automatisering i produktionen.
– Mange mindre og mellemstore virksomheder er godt i gang. Men alt for mange høster endnu ikke de gevinster, som de kan. Verden forandrer sig med stor hast, og virksomhederne skal udnytte de muligheder, som de nye teknologier giver, siger Karsten Dybvad.
De mindre og mellemstore virksomheder er ofte hurtige til at tage beslutninger og skifte retning. Det skal de udnytte, lyder det fra DI’s adm. direktør.
– Danske virksomheder skal blive ved med at være blandt de mest produktive og komme med nye overraskende løsninger. Hvis vi skal bevare vores høje velstand og samtidig være konkurrencedygtige, skal vi udnytte de digitale muligheder, siger Karsten Dybvad.
DI efterlyser et langt større politisk fokus på digitalisering. Karsten Dybvad hilser derfor den nye udmelding fra regeringen om en vækstplan med fokus på digitalisering velkommen.
Desuden er der en række forhold, som skal være i orden, hvis virksomhederne skal kunne udnytte de digitale muligheder. Der skal være adgang til kapital, så virksomhederne kan lave de nødvendige investeringer. Den digitale infrastruktur skal fungere, og der skal være adgang til kvalificeret arbejdskraft.
– Vi skal have uddannet flere inden for de områder, som virksomhederne efterspørger, og vi skal have bedre muligheder for at rekruttere udenlandske medarbejdere med relevante it-kompetencer, siger Karsten Dybvad.
DI lancerede sidste år en digitaliseringsindsats, som løber frem til udgangen af 2017 og styres af et virksomhedspanel. Panelet består af 16 topledere, som skal komme med anbefalinger til, hvordan erhvervslivet bliver mere digitalt. Samtidig har DI nedsat en digital taskforce internt i DI, der skal få panelets anbefalinger ud at arbejde.