Den største østrigske EMS-virksomhed har forfinet sin automationsstrategi yderligere. Sammen med Fraunhofer Austria Research har Melecs EWS udviklet en kollaborativ robotapplikation til pakning af små bestykkede print. Takket være den nye cobot fra Universal Robots har firmaet øget deres produktivitet på dette anvendelsesområde med 25 procent, samtidig med at de lægger grunden til en mere omkostningseffektiv og enklere automation i fremtiden.
Melecs oplever en dynamisk vækst og leverer en del af de elektronikkomponenter, som finder vej ind i en lang række forskellige high-end tyske biler som VW, BMW og Mercedes. Faktisk opstod dette østrigske kraftcentrum for blot ti år siden ved et ledelsesopkøb fra Siemens AG og var dengang en komplet novice i bilbranchen. I mellemtiden er Elektronikwerk Siegendorf (Melecs EWS) blevet en del af Melecs-koncernen og rangerer ikke kun som Østrigs største serviceudbyder inden for elektronikproduktion, men er også en global spiller i bilindustrien og markedsførende inden for transmissionsstyring til firehjulstræk. Årsagerne kan hurtigt opregnes: innovative produkter, konkurrencedygtige priser, høje kvalitetsstandarder og leveringssikkerhed på 100 procent. Melecs er en af de største private arbejdsgivere i den østrigske delstat Burgenland, og udover elektronikfabrikken i Siegendorf driver koncernen også produktionsanlæg i Ungarn, Kina og Mexico, Medarbejderne på fabrikken i Siegendorf er særligt stolte af den pris, der er udstillet i bygningens forhal, hvor fabrikken udnævnes til “Årets fabrik 2018” i Østrig.
I 2018 startede Melecs produktionschef, Georg Loisel, et innovationsprojekt for anlægget i Siegendorf, som havde fokus på anvendelsen af kollaborative robotter, såkaldte “cobots”, i Melecs’ produktionsanlæg. Det var startsignalet til en global automationsstrategi: Loisel ønskede at undersøge, i hvor høj grad cobotter er egnet til at udvide anvendelsen af konventionelle industrielle robotter og systemer.
– Cobotter kan støtte os på mange forskellige måder. En af de vigtigste fordele er det faktum, at de hjælper os med at automatisere mere omkostningseffektivt og hurtigere end med konventionelle løsninger. Det giver os momentum til at opnå hurtig vækst, forklarer Georg Loisel.
Cobot-pilotapplikationen er resultatet af samarbejdet med Fraunhofer Austria Research GmbH. Den ideelle anvendelse blev fundet ved pakningen af elektronikkomponenter til vandpumper til biler. Til dato er håndteringen af de små, runde printplader med en diameter på omkring 4 cm blevet udført manuelt i treholdsskift. Georg Loisel opridser detaljerne:
– Som sådan er pakkeprocessen et lukket kredsløb, som er ensformigt og standardiseret. Dette var det afgørende kriterie for, at innovationsprojektet skulle rette sig præcis mod denne proces. Vi involverede også medarbejderne nøje i disse anliggender.
Titanilla Komenda, robotingeniør i Fraunhofer Austria Research, hvor hun rådgiver og ledsager virksomheder som Melecs på deres vej mod samarbejde mellem menneske og robot fortæller, at den største udfordring var at realisere de meget korte gennemløbstider på fem til seks sekunders pakketid pr. komponent. For at implementere dette driftssikkert valgte vi sammen med Melecs UR5-modellen fra Universal Robots,” siger hun.
– For det første fandt vi det bedste forhold mellem pris og ydelse hos Universal Robots. “For det andet har Universal Robots allerede bevist sit værd på markederne, og de er i stand til at servicere Melecs gennem en partner i nærområdet.
For at kunne imødekomme de høje krav, der er til den samlede applikation, skal UR-cobotten udføre en hel del individuelle opgaver. I denne forbindelse blev cobotten udstyret med et særligt gribeinstrument, som kombinerer tre laserscannere, tre flowgribere og en vacuumgriber i en enkelt enhed.
Og sådan forløber processen: Efter adskillelsen af pladerne placerer medarbejderen tre printplader i cobottens arbejdsområde. Cobottens laserscannere registrerer indledningsvis tre printplader. Efterfølgende opsamler de tre flowgribere hver en printplade og placerer dernæst alle tre plader på en bakke. Bakken har plads til i alt 54 printplader. Så snart bakken er fuld, bruger cobotten sine vacuumgribere til at placere bakken i en æske – og når æsken er fuld af bakker, påsætter cobottens vacuumgriber et låg, hvorefter æskerne er klar til at blive fragtet ud til kunderne.
– UR-robotten pakker hvert år omkring to millioner komponenter. Efter min mening beviser dette projekt, at det helt sikkert er muligt at opnå virkelig korte gennemløbstider med cobotter. Med hensyn til sikkerheden arbejder UR-cobotten uden beskyttelseskabinet og i umiddelbar nærhed af medarbejderne. I det samarbejdende område – med andre ord der, hvor mennesker og robotter deler arbejdsrum – bevæger robotten sig med nedsat hastighed. Personskade ved placering af printplader kan nu undgås, selv hvis der skulle ske et sammenstød med robotarmen. Desuden er griberen designet til at have en støddæmpende mekanisme, så den samlede applikation gøres sikker, slutter Komenda.