Verden har brug for naturvidenskabelige kandidater fra universiteterne som aldrig før. Men de danske naturvidenskabelige uddannelser er udfordret af et højt frafald af studerende og på forskningsintensive universiteter kan det være svært at skabe gode incitamenter til at alle underviserne udvikler deres undervisningskompetencer.
Med en historisk stor bevilling på 125 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden skal Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet stå i spidsen for et nyt center, der med nyskabende forskning skal ændre tilgangen til den naturvidenskabelige undervisning på universiteterne i Danmark.
Der mangler nemlig tilstrækkelig forskning, som beskriver de bedste måder at lave naturvidenskabelig undervisning på. Den viden, vi i dag lægger til grund for undervisningen, kommer i stor stil fra andre lande som fx USA og passer ikke nødvendigvis godt til de danske universitetsmiljøer.
– Meget af den viden, vi læner os op ad, kommer fra uddannelsessystemer og kulturer, som slet ikke ligner vores og er derfor mindre brugbare i en dansk kontekst. Bevillingen giver os muligheden for at blive klogere på den bedste måde at undervise danske studerende i de naturvidenskabelige uddannelser, siger professor Jan Alexis Nielsen, institutleder på Institut for Naturfagenes Didaktik.
Senior Vice President for Education & Outreach i Novo Nordisk Fonden, Berith Bjørnholm, siger om bevillingen:
– Vi er meget stolte af at støtte et center, som skal bidrage til den høje kvalitet på de danske universiteters science-uddannelser. USE-Centeret er et unikt initiativ – også på internationalt plan – som vil bringe Danmark helt i front i forhold til fagdidaktisk forskning og udvikling inden for de naturvidenskabelige uddannelser. Med centeret får underviserne inspiration til at udvikle deres praksis på et forskningsmæssigt grundlag.
Undervisere skal klædes bedre på
På de danske naturvidenskabelige universitetsuddannelser er det i høj grad den enkelte underviser, der løbende tilpasser sin undervisning til virkeligheden og selv finder ud af hvordan undervisningen fx fungerer bedst digitalt eller hvordan hjælpelærer bruges mest optimalt.
– I dag må underviserne prøve sig lidt frem, fordi vi ikke har en solid fagdidaktisk viden bygget på forskning at støtte sig op ad både når det gælder design af pensum og valg af undervisningsmetode, siger Jan Alexis Nielsen.
I den nuværende uddannelse af undervisere på universiteterne er der ikke nogen samlet eller koordineret kompetenceudvikling for dem efter de har gennemgået et pædagogikum. Men det nye center skal bl.a. udbyde forskellige former for videndeling og kompetenceudvikling i form af kurser, seminarer, workshops og netværk.
– Vi skal klæde vores undervisere bedst muligt på til at levere en professionel undervisning og i højere grad træffe beslutninger om vores undervisning og uddannelser på et forskningsbaseret grundlag, siger Jan Alexis Nielsen.
I disse år er uddannelserne også udfordret af, at de nye generationer af universitetsstuderende er en langt mere broget skare end tidligere. En skare, som kommer fra alle dele af samfundet og med andre idealer og verdensbilleder end tidligere. Og det stiller nye krav til undervisningen og uddannelserne.
– Det, vi gjorde for 10 år siden, kan vi ikke gøre i dag, for de nye generationer af studerende kommer med helt andre ting, de er gode til og nye måder at se sig selv på. Derfor skal vi også lære vores studerende bedre at kende, så vi kan tilpasse undervisningen til dem, forklarer Jan Alexis Nielsen.
Største globale satsning nogensinde
Over de næste fem år skal det nye center, The Novo Nordisk Foundation Center for University Science Education (USE Center), gennemlyse de naturvidenskabelige fagområder. I samarbejde med undervisere og uddannelsesledere skal centret identificere problemer og udfordringer, som der skal forskes i og udvikles værktøjer til at løse.
Satsningen betegnes af Jan Alexis Nielsen som den største enkeltstående satsning inden for naturvidenskabernes fagdidaktik på globalt plan. Men også som en satsning, der har været tiltrængt på et forskningsområde, der indtil nu har været underprioriteret.
– Vi har samlet set modtaget omkring 20 millioner kr. i bevillinger de sidste 20 år til dette område. Det har selvfølgelig betydet, at forskningen har været spredt ud på mindre projekter og dermed har det været mere spredt fægtning. Med bevillingen på 125 mio. kr. over fem år bliver Danmark førende på området, og vi kan vi levere en helstøbt indsats, som kommer til at få stor betydning for de næste mange generationer af naturvidenskabelige studerende, slutter Jan Alexis Nielsen.
Om alt går vel vil centret modtage en bevilling til at fortsætte i yderligere tre år. Efter de otte år, og når missionen er afsluttet, vil flere end 2.000 undervisere og 15.000 studerende på naturvidenskabelige uddannelser i Danmark få langsigtet gavn af et nyt innovativt økosystem for naturvidenskabelig undervisning.