Ifølge et nyhedbrev fra vores kollega i Sverige, Elektroniktidningen, og baseret på tal fra Bloomberg New Energy Finance (BNEF) rasler prisen på genopladelige litiumbatterier ned – hvilket er sket kontinuert siden 2010. Det er selvfølgelig godt nyt for kunder til elbiler med større batterier, da batteriet til en eksempelvis 100kWh-forsynet elbil vil snige sig ned under 100.000,- DKK, hvortil man dog skal lægge bilproducentens fortjeneste og moms.

Prisen på batteripakker vil i år, 2023, ende på139 USD pr. kWh mod 161USD sidste år – et fald på fjorten procent. Det er også otte procent lavere end sidste år, den tidligere rekord for lave priser. Dét, der hovedsageligt afgør prisen, er råvarerne. Siden faldet i priserne er produktionen steget over hele værdikæden.
Desuden har efterspørgslen i år været lavere, end mange havde forventet. Den steg “kun” med 53 pct. I tal snusede den til én terawattime – 950 GWh. Der ville have været produktionskapacitet til flere, hvis der var bestilt flere. Prisen er baseret af BNEF på et gennemsnit på 300 transaktioner.
Stationære batterier ligger lige over i pris, men tæt på det samlede gennemsnit. Genopladelige hybridbatterier koster dramatisk mere pr. celle og pr. pakke. Priserne i Kina er de laveste, efterfulgt af EU og derefter USA – sidstnævnte ligger 20 procent over Kinas prisniveau.
Batteripakker er bygget af battericeller, og den gennemsnitlige pris på LFP-celler faldt for første gang i år til under hundrede dollars pr. kWh. For batteripakkerne vil prisen pr. kWh falde til under 100USD i – forventet – 2027.
Udviklingen er selvfølgelig positiv for de mange brugere af litiumbaserede genopladelig løsninger, men en katastrofe for udviklingen af nye batterikemier, der ikke er så skadelige for miljøet – som de natriumbaserede – og hvor brug af børnearbejde og konfliktmaterialer ikke indgår, som tilfældet jo er for flere litiumbaserede batterikemier.
Det er også realistisk at tro, at priserne bliver tvunget kunstigt ned som følge af Kinas meget pressede eksportsituation for tiden. Da Kina suverænt af den største udvinder af litium og metaller som nikkel og kobolt, så kan Kina med prisudviklingen komme til at dominere verdensmarkedet for genopladelige, litiumbaserede batterier – både til elbiler og til stationære formål. Ikke en situation, vi er tjent med i Vesten.
RSH