Selv om energi, stærkstrøm og projektbelysning nok mere hører vores eltekniske søsterpublikationer til, så sker der dog alligevel en del i denne branche, som man må lægge mærke til. Den største overraskelse på den netop afholdte El & Teknik-messe i Odense er uden tvivl, at Philips-koncernen skifter navnet på deres belysningsdivision, som fra 16. maj hedder ”Signify”. Det ændrer dog ikke så meget på produktnavnene, der fortsat vil være Philips, men det nye navn skal indikere en fremtid, hvor belysning er meget mere end bare lyskilder og armaturer. Potentialet i at bruge belysningsfunktionen i hjemmene, kontorerne, industrien og de kommercielle områder er nemlig ifølge Philips channel marketing manager i Danmark, Martin Lytken, nærmest enormt.
Om man lige ved det eller ej, så har Philips-koncernen historisk haft et meget stort dansk fingeraftryk gennem Philips Lys/Lighting, der igennem tiden både har udviklet og produceret armaturer – og lyskilder – i Danmark. Et eksempel er Københavner-armaturet, som i sin tid blev udviklet sammen med Stadsarkitekten, ligesom koncernen har et mangeårigt samarbejde med Knud Holcher Design. Koncernens fabrik i Hedehusene fremstiller da også armaturer til koncernen – parallelt i øvrigt med produktion på andre locations verden over.
– Vi har 80 madarbejdere i Danmark, og selv om vi ikke direkte har en designafdeling her i landet længere, så vil indflydelsen fra dansk design og teknologi alligevel komme til at præge Signify-produkterne i fremtiden. Vi må forvente, at fremtidens armaturer får en langt højere grad af interaktion med brugerne, ikke mindst fordi placeringen af armaturerne i mange tilfælde er fast. Dermed udgør belysningen en del af den intelligente bygningsinfrastruktur, hvor man kan transmittere data mellem armaturer og brugere. Belysningen kan dermed også få en sensorfunktion, der bidrager til styringen af lys og andre funktioner i forhold til de personer, der befinder sig i et lokale, fortæller Martin Lytken.
Han nævner et pilotprojekt, som Philips – nånej, Signify – har udført sammen med dagligvarekæden Carrefour. Hvis man under besøget i butikken har skrevet en shoppingliste, så kan ens smartphone kommunikere den liste med armaturerne, der så kan guide forbrugeren hen til de varer, der står på listen.
– Det har vist sig, at 16 procent af alle dagligvarekunder forlader butikken igen uden at handle, hvis de ikke lige kan finde de varer, de leder efter, så en intelligent kunde-guiding kan medføre en klar forbedring af omsætningen. Det giver også butikkerne mulighed for at fortælle kunderne om tilbud inden forskellige varegrupper. Armaturerne er oplagte datapunkter, der både kan være forsynet med en PoE-funktion (power over Ethernet) til forsyning af wifi-spots, og som har en geofysisk positionering, der er præcis ned til 30cm x 30cm, slutter Martin Lytken.
Som Philips har Signify allerede åbnet døren til fremtiden med deres Hue-program, men der er ingen tvivl om, at IoT og cloudstyring bliver en langt mere integreret del af fremtidens intelligente bygningsstyring under Signify-navnet.