En ny digital virkelighed er ved at vende op og ned på det danske erhvervsliv. I byggebranchen vægter man imidlertid stadig personlig kontakt højest, når det kommer til rådgivning og informationssøgning. Det er det overraskende resultat af en ny markedsanalyse fra byggebranchen, der også afslører, at indsigt, forretningsforståelse og personlig kontakt kommer i forreste række, når det kommer til valg af samarbejdspartnere.
Konklusionen kommer fra en markedsanalyse, som Customer Agency netop har udarbejdet på vegne af Lindab. Undersøgelsen er foretaget blandt en lang række af landets trælaster samt tømrer- og entreprenørvirksomheder.
Blandt analysens resultater er, at de adspurgte stadig primært anvender personlig kontakt frem for øvrige informationskilder som brochurer, kataloger, prislister og sociale medier. 64 procent af de adspurgte foretrækker direkte kontakt med en konsulent eller sælger som informationskilde.
Den personlige kontakt er imidlertid skarpt efterfulgt af brugen af hjemmesider, hvor 62 procent angiver, at de anvender hjemmesider til at finde de informationer, de mangler.
Det overrasker måske nogle, at den personlige kontakt stadig er den foretrukne informationskanal, men Lindabs direktør, Mette Brøndum, pointerer, at man skal huske på, at det er et samspil mellem forskellige kilder, der tjener forskellige formål. Mange går på nettet og finder fakta om produkter, mens de bruger den personlige kontakt til konkret rådgivning. En hjemmeside kan ikke erstatte den målrettede rådgivning og inspiration en dygtig medarbejder kan give kunden.