Kun 2% af danske virksomheders samlede omsætning kommer fra websalg til udlandet, fremgår det af Danmarks Statistiks nye opgørelse over it-anvendelse i virksomhederne. Samtidig indtager Danmark en kedelig 20. plads i EU, hvad angår andelen af virksomheder med en webshop, der har salg til udlandet.
– Det er yderst bekymrende for dansk økonomi. Vi risikerer at miste fremtidige eksportindtægter og arbejdspladser, når så lille en andel af virksomhederne sælger online til andre lande. Alle analyser viser, at fremtidens vækst kommer til at foregå på nettet og hvis danske virksomheder ikke udnytter denne mulighed og møder fremtidens kunder hvor de er, nemlig på nettet, så sakker dansk eksport endnu længere bagud i det digitale kapløb, fortæller Annette Falberg, branchedirektør i DI Handel.
Tal fra september viser, at 24% af de danske virksomheder nu sælger varer via webshop til danske kunder. Men kun 7% af alle landets virksomheder har taget springet og eksporterer til udlandet via deres webshop. Særligt dette tal bekymrer Annette Falberg:
– Vi sporer i disse år en meget beskeden fremgang blandt virksomheder der tager skridtet og går online med deres varer, men der er endnu færre som tager skridtet fuldt ud og også eksporterer via nettet. Mange kan simpelthen ikke overskue de praktiske, juridiske og tekniske udfordringer ved at gå ind på nye markeder med en webshop, og i stedet vælger man at se fremtiden an.
De negative konsekvenser ved at forholde sig passivt er ellers til at få øje på. Således viser analyser fra DI Handel, at virksomheder med e-eksport tjener ca. 30% mere end virksomheder med traditionel eksport. Dette svarer til ca. 24.000 kr. mere per ansat. Denne mergevinst opstår bl.a. ved interne effektiviseringer, øget kundeloyalitet og mersalg – alt sammen følgevirkninger af e-eksport.
De nye tal fra Danmarks Statistik viser også, at det især er SMV’erne, der er bagud med websalg til udlandet. Kun omkring 6% af SMV’erne har websalg til udlandet mod 18% af de helt store virksomheder.
– SMV’erne skal hjælpes i gang, så Danmark kan skabe større markedsandele. Der skal gøres en indsats for at bevare de eksisterende 775.000 danske arbejdspladser, som er relateret til eksport, siger Annette Falberg.
Tal fra Eurostat viser, at mere end 42% af virksomhederne i EU handler via digitale kanaler.
– Tallene viser, at de udenlandske kunder allerede handler online, så det er selvfølgelig her de danske virksomheder skal være for at bevare og øge eksporten. Derfor har DI Handel også foreslået regeringen at få etableret en ordning, hvor virksomhederne kan få en målrettet, individuel eksporthjælp med fokus på e-handel, slutter Annette Falberg.