Iværksættere og små virksomheder vil få langt større glæde af erhvervsfremmesystemet, hvis det forenkles, digitaliseres og i højere grad privatiseres, som foreslået af Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme. Det vurderer Karsten Mølgaard Jensen, der er administrerende direktør for Ase, landets største a-kasse for små selvstændige erhvervsdrivende, og næstformand i Dansk Iværksætter Forening (DIF). Erhvervsfremmesystemet har overlevet sig selv og bør grundlæggende reformeres, pointerer han.
– De markante ændringer, som arbejdsgruppen under Erhvervsministeriet lægger op til, ser lovende ud. Visionen er rigtig. I dag bruges op mod fem milliarder skattekroner årligt på erhvervsfremme uden, at midlerne i nævneværdig grad kommer iværksætterne og de helt små virksomheder til gode. En langt enklere og mere digitaliseret ordning vil gøre det lettere for de mindste og nystartede virksomheder at navigere i erhvervsfremmesystemet, siger Karsten Mølgaard Jensen.
Det skal være slut med konkurrerende tilbud og spildte ressourcer, understreger Karsten Mølgaard Jensen.
– Systemet er efterhånden blevet så vidtforgrenet, at det er meget svært at gennemskue, hvad vi faktisk får for pengene. Imidlertid ved vi fra flere undersøgelser, at de mindste virksomheder selv vurderer, at systemet er alt for uhåndterbart for dem. Men andre ord får netop iværksætterne og de små virksomheder kun i ringe grad glæde af erhvervsfremmemilliarderne, mens mange offentlig ansatte holdes travlt beskæftiget med at udkonkurrere eksempelvis private rådgivningsfirmaer, siger Karsten Mølgaard Jensen.
Derfor glæder han sig over, at erhvervsfremmesystemet ifølge udspillet fra forenklingsudvalget åbnes for private aktører og deres rådgivningskompetencer. I takt med at kommunikationsformerne ændres, gør brugernes behov det også. Men det har hidtil ikke manifesteret sig i erhvervsfremmesystemet.
– Tværtimod. Her vil en digital platform og den foreslåede forenklede struktur gøre indgangen til erhvervsfremmesystemet langt lettere også for iværksætterne og de små virksomheder,” konstaterer Karsten Mølgaard Jensen.
Faktisk ved to ud af fem iværksættere slet ikke, hvor deres lokale erhvervsrådgivning geografisk ligger, viser ny pilot undersøgelse gennemført for Ase og Dansk Iværksætter Forening.
– Desuden foretrækker mange virksomheder at komme i kontakt med systemet, når det passer dem – hvilket typisk er uden for de klassiske åbningstider i dagtimerne, siger Karsten Mølgaard Jensen.