Elbiler går for tiden deres sejrsgang på flere nordiske markeder, men hvor elbilerne har fokus på den lange rækkevidde – og relativt set lave systemvægt i køretøjerne, så er det helt andre krav der kendetegner elektriske køretøjer i de helt tunge kategorier 6, -7 og -8. Hér taler vi overvejende om entreprenørmaskiner, trucks og landbrugskøretøjer, hvor rækkevidde er af mindre betydning – og vægt endda kan være en fordel – men hvor en brugstid svarende til en fuld arbejdsdag har en langt højere relevans. Man kan jo ikke afbryde arbejdet for at oplade et køretøj eller en maskine.

Her kommer HIN A/S’ agentur, Stäubli, ind i billedet. Virksomheden har nemlig ladestik til de helt tunge el-køretøjer på sit program. Professionelle køretøjer og maskiner til konstruktions- eller landbrug er udstyret med batterier, der ofte vejer adskillige tons, og hvor kapaciteten kan måles i måske tusindvis af amperetimer ved endda meget høje spændinger. Det er batterier, som er langt mere effektkrævende under opladning end de mere almindelige elbiler, og det kræver selvfølgelig en tung elektrisk infrastruktur bag ladeløsningerne – og stik og bøsninger, som kan tåle de meget store ladestrømme og høje spændinger.
Stäublis MCS-ladekonnektorer – og MCS står for ”Megawatt Charging System” – er specifikt udviklet til de helt tunge køretøjer, som entreprenørmaskiner eller store landbrugskøretøjer. MCS-konnektorerne er udviklet til at kunne overføre imponerende 3MW – eller maksimalt 3.000 ampere ved spændinger, som med en begrænsning af den maksimale ladestrøm kan være på op til 1.250VDC.
Det er med andre ord seriøse ladeeffekter, MCS-stik og bøsninger skal kunne håndtere, men brugen af ladestik – med sammenkobling og afbrydelse – skal alligevel være nem og lige så enkel at bruge som en dieselslange på et fossilt drevet arbejdskøretøj. Og dét kan konnektorerne i MCS-serien. Ved hjælp af Stäublis Multilam-teknologi (multiple lameller i de enkelte kontakt-pins) opnår man en kontakt, der kan overføre de store energimængder, som de påkrympede ladekabler med ledertværsnit op til 300mm2 kan overføre.
De høje DC-spændinger kræver selvfølgelig en effektiv beskyttelse mod utilsigtet berøring, og de enkelte Multilam-pins i MCS-systemet er udviklet, så man ikke selv med små fingre kan komme til at berøre de spændingsbærende metaldele i designet. Den bekvemme brug er med andre ord understøttet af et højt niveau af sikkerhed.
Netop da MCS-konnektorerne må forventes at skulle anvendes i udfordrende miljøer – ikke kun inden for landbrug og entreprenørmaskiner, men eventuelt også til flystartere, er den mekaniske konstruktion meget gedigen med en effektiv tætningsring, der beskytter de sammenkoblede stik og bøsninger i et system baseret på Stäublis MCS.
Kontakt: HIN A/S
Produktchef Jan Frier Sørensen
Mail: jfs@hin.dk
Tlf.: 20 19 80 30

