
Med lanceringen af Resolve sætter IFS igen en tyk streg under ambitionen om at indtage lederrollen inden for Industrial AI. Resolve er den første af en række AI-løsninger fra selskabet og samtidig det første resultat af et netop offentliggjort partnerskab med Anthropic. Partnerskabet kombinerer den dybe AI-viden, som er forankret i den selvstændige AI-forretningsenhed, IFS Nexus Black, med Anthropics avancerede sprogmodel Claude.
Den nye Resolve-løsning er målrettet teknikere og field service-medarbejdere i industrien samt kritiske sektorer som forsvar, luftfart, energi og telekommunikation. Løsningen gør det muligt at forudse og forebygge hændelser på et helt nyt niveau, fordi den kan analysere tusindvis af udstyrsbilleder, koble sensormålinger sammen og identificere mønstre på tværs af visuelle inspektioner og driftsdata og dermed identificere problemer, inden de udvikler sig til fejl.
– Samarbejdet med Anthropic handler om mere end deres avancerede AI-modeller. Det handler også om deres engagement i ansvarlig og sikker AI. Man kan ikke gå på kompromis med sikkerheden, når man arbejder i industrier, hvor fejl kan have store konsekvenser for mennesker og samfund. Det er i de miljøer, den egentlige AI-revolution finder sted. Det er ikke den type AI, der rydder forsider, men en AI-livline for de medarbejdere, der holder strømmen kørende, ylderne fyldte og verden i gang, siger CEO i IFS Nexus Black, Kriti Sharma.
– Dette er endnu et godt eksempel på, hvordan man lykkes med AI agenter. Kombinationen af dyb industrividen og teknologi gør det muligt at anvende standard AI-agenter til at løse kritiske opgaver, som virksomheder umiddelbart får værdi af, siger den danske landedirektør i IFS, Jesper Illum.
Et aktuelt eksempel er arbejdet med at genetablere strøm efter kraftige storme. Her kan planlæggere bruge Resolve til at forudsige, hvilke områder der bliver ramt, og sende teknikere til de højst prioriterede lokationer. I felten analyserer Resolve billeder og video, anbefaler den rette reparation og sikrer, at de nødvendige reservedele automatisk sendes frem. Dermed kan forsyningsselskaberne genoprette strømmen op til 40 procent hurtigere end tidligere.

