Den globale konkurrence, stigende omkostninger og dynamikken inden for AI kræver mere end nogensinde før ændringer og transformation i industrien. Under denne forandringsfase har produktionsvirksomheder brug for en platform til at fremvise innovation, dele viden og fremhæve bedste praksis. Hannover Messe 2026 vil påtage sig netop denne rolle og demonstrere, hvordan automatisering, digitalisering, energisystemer og forskning kan arbejde sammen for at sikre konkurrenceevne.
Et nyt tematisk område vil fokusere på produktionsteknologier til forsvarssektoren, hvor udstillere vil præsentere specifikke løsninger, der kan hjælpe forsvarsproducenter med at skalere produktionen op på kortest mulig tid uden at gå på kompromis med sikkerheden.
På Hannover Messe vil deltagere fra industrien ifølge Dr. Jochen Köckler, bestyrelsesformand for Deutsche Messe, lære, hvordan virksomheder kan få succes i denne fase. Fra maskinteknik til automobil- og elindustrierne vil beslutningstagere kunne finde løsninger, der fremmer effektivitet, bæredygtighed, robusthed og konkurrenceevne. Hannover Messe har dermed som mål at fremme vejen til den automatiserede, digitale og AI-drevne fabrik.
Omkring 4.000 virksomheder fra de generelle ingeniørbrancher, elbrancherne og den digitale industri samt energisektoren vil præsentere løsninger til produktion og energiforsyning i dag og i morgen. AI er den røde tråd gennem alle udstillingsområder og spiller en central rolle på stort set alle stande som en produktivitetsbooster. Det suppleres af AI-rundvisninger, masterclasses, fora og netværksarrangementer arrangeret af Hannover Messe.
De udstillende virksomheder omfatter inkluderer de globale tech-giganter som AWS, Microsoft, SAP, Schneider Electric og Siemens, samt teknologiske førende virksomheder fra SME-segmentet som Beckhoff, Festo, Harting, IFN, LAPP, Phoenix Contact, Rittal, Schaeffler og SEW. Prominente forskningsinstitutter som Fraunhofer og KIT (Karlsruhe Institute of Technology) vil som så ofte før give eksempler på morgendagens førende industrielle løsninger ligesom mere end 300 startups fra adskilige teknologiske brancher vil vise innovative løsninger med et disruptivt potentiale.
Et centralt og innovativt skridt fremad er den ændrede tematiske struktur, der giver et helt nyt layout af udstillingshallerne. For deltagerne betyder det en lettere og mere direkte orientering, og for udstillerne betyder det større synlighed i de relevante miljøer.
Automatisering og digitalisering bringes tættere på hinanden, både fysisk og indholdsmæssigt. Dermed afspejler Hannover Messe en klar tendens, nemlig den stigende konvergens af software og hardware – fra AI-styrede robotter og datadrevet produktion til digitaliserede forsyningskæder. Den opdaterede tematiske struktur er opdelt i tre hovedudstillingsområder: Automation & Digitalization, Energy & Industrial Infrastructure, and Research & Technology Transfer.
Den nye Defense Production Park vil vise, hvordan moderne produktionsteknologi opfylder kravene til sikkerhedskritisk produktion, samtidig med at den forbliver yderst skalérbar. Virksomheder i forsvarsindustrien står over for de samme udfordringer som i andre industrisektorer, men den nye geopolitiske æra kræver, at de hurtigt skalerer deres kapacitet op på kortest mulig tid. Det nye udstillingstema fokuserer på, hvordan virksomheder kan opnå dette uden at gå på kompromis med deres sikkerhed og kvalitet.
Dr. Jochen Köckler pointerer, at den nye Defense Production Park for første gang skaber en dedikeret platform til at demonstrere, hvordan automatisering, digitalisering og skalerbarhed interagerer i dette følsomme miljø for at finde løsninger, der kan medvirke til en fremtidig fortsat fredelig verden.
Som dansk fagperson kan man få gratis adgang til Hannover Messe i hele messeperioden. Man skal blot henvende sig og bestille det ønskede antal billetter hos Strauss & Partnere på mail-adressen info@HF-denmark.com.
For danske udstillere og besøgende:
Jan Strauss
Strauss & Partnere
info@HF-denmark.com