GPV, som ejes af det børsnoterede danske industrikonglomerat Schouw & Co., realiserede en omsætning på 2,2 mia. kr. for 3. kvartal 2025, hvilket var på niveau med sidste år. EBITDA udgjorde 172 mio. kr., inklusive engangsomkostninger på 10 mio. kr. relateret til optimeringen af virksomhedens produktions-setup, mod 186 mio. kr. i samme periode sidste år.

For de første tre kvartaler af 2025 udgjorde omsætningen 6,6 mia. kr., mens EBITDA udgjorde 470 mio. kr., svarende til en højere indtjeningsmargin i forhold til 3. kvartal 2024. Denne udvikling var som forventet, mens pengestrømmene fra driften overgik forventningerne og steg til 515 mio. kr. Arbejdskapitalen blev reduceret til 2,4 mia. kr. pr. 30. september 2025, et fald på 8,6% sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.
– Overordnet set er resultatet som forventet i betragtning af de særlige markedsforhold, vi står over for. Vi ser fortsat begyndende tegn på en forsigtig stigning i efterspørgslen fra visse kunder, mens det samlede marked fortsat er afdæmpet og volatilt. Vores fokus på at erobre ny forretning og gennemføre strukturel optimering understøtter vores målrettede indsats for at forbedre konkurrenceevnen, og vi forbereder vores platform til opsvinget, når det kommer, siger GPV’s administrerende direktør Bo Lybæk til Aktuel Elektronik.
Han tilføjer, at GPV har formået at fastholde salget på et højt niveau takket være tilgang af en række nye kunder:
– I en tid, hvor nogle af vores faste kunder skærer ned på deres ordrer, er det positivt, at vi kan fastholde salget ved at tiltrække nye kunder og hente ny forretning. Vi bliver ofte anerkendt for at være hurtige og præcise, når vi informerer vores kunder om ændringer. Dette har vist sig at være særligt efterspurgt på et tidspunkt, hvor der sker ændringer på daglig basis. Denne kunderettede tilgang er grunden til, at en af vores store globale kunder har udnævnt os til årets bedste leverandør, fortsætter han.
Optimering af produktions-setup og tilpasning af kapacitet
I den nuværende markedsfase er det fortsat afgørende, at GPV tilpasser sin kapacitet og omkostningsstruktur til efterspørgslen. Her har GPV tidligere demonstreret en god evne til at rekalibrere sin organisation og tilpasse sig en ny virkelighed.
I løbet af 2025 har GPV konsolideret sin kabelproduktion i Slovakiet og Sri Lanka, afsluttet konsolideringen af elektronikaktiviteterne i Slovakiet på det nye megaanlæg i Piestany og det eksisterende anlæg i Nova Dubnica samt fremskyndet konsolideringen af mekanikaktiviteterne på anlægget i Thailand. Disse initiativer har til formål at sænke omkostningerne, øge effektiviteten og forbedre kapacitetsudnyttelsen, med en relativt kort tilbagebetalingsperiode, og er en del af processen med at høste synergier fra sammenlægningen med Enics i 2022.
Materialesituationen er generelt normaliseret, selv om der fortsat forekommer sporadiske ændringer i leveringstiderne for bestemte komponenter og PCB’er. Geopolitiske spændinger og handelspolitisk usikkerhed – især mellem USA og Kina – påvirker fortsat forsyningskæden og udgør fortsat en risiko.
– Vi ser nogle modsatrettede signaler i forsyningskæden og har derfor oprettet en taskforce, der skal hjælpe med at navigere i disse forhold. Det er til gavn for både os og vores kunder, og vi får stor anerkendelse fra kunderne for at hjælpe dem med at optimere deres udgående forsyningskæde, fortsætter Bo Lybæk.
Præcisering af udsigterne for året
På baggrund af resultaterne for årets første tre kvartaler og den nuværende sigtbarhed præciserer GPV forventningerne for 2025 som helhed til en omsætning i niveauet 8,7-8,9 mia. kr. (tidligere 8,7-9,2 mia. kr.) og EBITDA i niveauet 620-650 mio. kr. (tidligere 600-650 mio. kr.). Forventningerne til omsætningen for hele året præciseres således nedad, mens forventningerne til EBITDA præciseres opad inden for det tidligere udmeldte spænd. Som tidligere meddelt omfatter EBITDA-forventningerne for hele året engangsomkostninger til omstrukturering på ca. 30 mio. kr., hvoraf omkring halvdelen allerede er afholdt.
– Mens sigtbarheden fortsat er begrænset, ser vi med optimisme på vores stærke pipeline og den forretning, vi henter. Vores opgave er at forblive agile, udnytte vores andel af vækstmulighederne – især i strukturelt attraktive segmenter – og blive ved med at styrke vores konkurrenceevne på tværs af regioner, slutter Bo Lybæk.

