Forsvaret er ofte ”first users” af nye og innovative konstruktionsprincipper. Militært isenkram skal ud over de åbenlyse krav til styrke, sikkerhed og robust udformning i mange tilfælde også være så lette som muligt og med et minimalt pladsforbrug. Og netop her kommer den robuste udformning ind i billedet – eller skal vi sige sigtekornet. Det viser ODU under den såkaldte FMI-Industridag, 23/8, hvor Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse har inviteret en lang række af leverandører til forsvaret til at vise mulighederne i deres produktprogram.
Nytænkning og innovation af konnektorelementet, tilpasset og lidt kraftigere udformet, kan give forbindelsesteknik som stik og bøsninger nye mekaniske dobbeltfunktioner, så konnektorerne også kan være bærende mekaniske elementer i konstruktionen.
ODU er med en af sin nyeste innovative kunde specifikke udviklinger – dybt involveret i en applikation, der effektivt beviser, at ODU er parat til at gå endog rigtig langt for at sikre forsvarskunderne en optimal mekanisk designmæssig løsning. I det aktuelle tilfælde er det en producent af små, radiostyrede firhjultrukne multi-purpose køretøjer, der kan bruges til rekognosceringsformål, redning eller andet i forsvarstekniske applikationer.
Det helt geniale ved denne ”monster-truck” applikation er, at stikket ud over at være en elektrisk konnektor også fungerer som aksel for navene i hjulene på køretøjet. Og det at man kan gøre mekanikken så robust, at en relativt kompakt konnektor kan bære akselbelastningen i et firhjulstrukket minikøretøj til forsvarsformål, kan tænkes anvendt i mange andre mekaniske konstruktioner.
Det militære RC-køretøj fungerer på den måde, at batterier, chassis, RC-styring og payload befinder sig i den faste del af køretøjet. Hvert af de fire hjul indeholder motorer og sensorer, og styringen foregår ved at aktivere eller bremse hvert af hjulene. Skulle et hjul blive beskadiget eller have brug for demontage, er det ikke sværere end at skille en stik-/bøsningkombination ad, ved hjælp af den robuste push-pull kobling.
RC-køretøjet er selvfølgelig lidt anderledes end andre forsvarstekniske køretøjsapplikationer, men projektet er et entydigt eksempel på de muligheder, der ligger i at kombinere en mekanisk konstruktion med elektriske forbindelse, og ODU er altid lydhør over for de ideer kunderne har, og kan tilbyde kunderne sine kompetencer inden for forbindelsesteknologi og integreret mekanisk konstruktion.