Digitale SIM-kort, eller eSIM, som de kaldes, erstatter i stigende grad de fysiske SIM-kort globalt, og markedet for eSIM-løsninger forventes at vokse markant i de kommende år. Derfor lancerer teleselskabet 3 i dag to nye eSIM-løsninger for deres kunder, så der med tiden kommer færre fysiske mobil-SIM-kort. 3 er det første teleselskab i Danmark til at lancere begge løsninger.
Markedet for eSIM er ifølge statistikbureauet Statista vurderet til at være 33 mia. kr. værd. Men i 2027 forventer statistikbureauet, at den globale værdi af eSIM-løsninger er vokset til knap 114 mia kr. Det er en udvikling, som teleselskabet 3 gerne vil være på forkant med i Danmark. Derfor lancerer 3 nu to nye eSIM-løsninger, der skal øge valgfriheden mellem de fysiske og elektroniske SIM-kort blandt 3’s kunder.
De to nye eSIM-løsninger vil gøre det langt nemmere at få overført sit gamle abonnement, når man skal skifte telefon hos 3. De to løsninger er tilgængelige på iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone XR og nyere modeller.
Den ene løsning kaldes “One Click Transfer” og er både tilgængelig for privat- og erhvervskunder. Løsningen gør, at man som kunde hos 3 vil kunne overføre ens abonnement fra en gamle iPhone til en ny, hvor et eSIM vil blive installeret, uden at brugeren skal gøre noget.
Den anden løsning er tilgængelig for privatkunder, der handler på 3’s hjemmeside. Løsningen henvender sig mod folk, der enten er nye kunder, eller som forlænger deres eksisterende aftaler. I begge tilfælde kræves dog, at der købes en ny iPhone (iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone XR og nyere modeller).
I købsprocessen vælger kunden eSIM. Når kunden så modtager og tænder telefonen første gang, skal kunden bare følge en automatisk opsætningsguide, og abonnementet vil være overført fra den gamle enhed til den nye telefon. Sætter man samtidig sin nye telefon op fra en iCloud sikkerhedskopi, er det straks meget lettere at komme i gang med en ny telefon.
Begge processer håber kommerciel direktør Marie-Louise Back vil gøre overflytning af SIM-kort langt nemmere for kunderne i fremtiden:
– Vores mission er at gøre kundernes liv nemmere. Vi ser i vores egne undersøgelser, at mange kunder er interesserede i eSIM. Med vores nye eSIM-løsning bliver det derfor langt mere ligetil at aktivere sit nye SIM-kort eller en helt ny telefon. Der er mange fordele ved eSIM. For det første skal kunderne ikke vente på at få tilsendt et fysisk SIM-kort med posten. For det andet vil det betyde, at vi udsteder langt færre SIM-kort af plastik, og for det tredje kan vi se, at kunderne synes, det er attraktivt, at man kan samle alle sine telefonnumre på én telefon uden besvær, siger hun.
Ifølge en intern undersøgelse hos 3 foretaget blandt mere end 850 kunder svarer 49% af respondenterne, at årsagen til at de valgte eSIM var muligheden for at have flere telefonnumre på samme telefon. Lavere ventetid, miljøhensyn og fremtidssikring var også populære årsager til, at kunderne ville have eSIM. Af de kunder, der ikke havde eSIM endnu, ville ca. 66% overveje at få det, når de blev præsenteret for, hvad eSIM kunne.