Vi må nok erkende, at Danmark er et land, der næppe kommer til at trække besøgende i titusindvis til special- og fagmesser, men gør det nu så meget? Elektronikbranchen er baseret på rigtig mange folk, der på forhånd kender hinanden, og oven på tre vellykkede dage i Herning må konstatere, så er det netop det gensidige kendskab, der skaber forretning – og det hjælper i høj grad at man kan kigge på hinandens produkter – fysisk og med hands-on. Det udvikler sig lynhurtigt til en stor, vellykket hi-tech familiefest.

Det personlige møde og diskussionen over produkterne stimulerer interessen gensidigt og danner grundlag for nye forretningsmodeller og fremtidige produkter, og på det punkt var EOT ingen undtagelse. Der var enkelte udstillere, som ikke havde haft en optimal messeoplevelse efter tre dage i Herning, men størstedelen af både udstillere og besøgende var ganske godt tilfredse med kvaliteten i de møder, der fandt sted.
Vi oplevede fra redaktionen flere samtaler, der tydeligvis blev til forretningsaftaler, og der var nysgerrighed omkring de nyeste teknologier inden for så forskellige teknologier som LoRa over lyd-healing til trykte elektronik på dronevinger fra folk, der normalt ville være uden for branchen. Det tyder på, at EOT formåede at tiltrække dele af samfundet, som man normalt ikke har kontakt til i den mere indspiste del af elektronikbranchen. Det skaber ekspansion.
Samtidigt mødte vi i gangene et meget stort antal branchefolk, der var på udkig efter ny teknologi, og det gav anledning til flere “næ, er I også hér”. Det peger på den kvalitet af besøg, som flere udstillere kunne fortælle om.
Christina Rosenlund, der er en vigtig brik i EOT’s udformning er generelt meget tilfreds med den form, EOT efterhånden har fået, og der er mange dele af konceptet, som fungerer godt. Selvfølgelig giver erfaringer fra nu flere EOT-events også anledning til at overveje ændringer. Blandt andet skal konferenceprogrammet nok have færre, men bedre kategoriserede indlæg, så der bliver tegnet en rød tråd igennem foredragene, så man genererer en faglig interesse, men ikke trækker de besøgende væk fra standene. Og en mere aggressiv markedsføring mod beslægtede branchesegmenter vil helt sikkert kunne øge besøgstallet til mere end de knapt 1.500 fra dette års event – med en samtidig fokus på den kommercielle kvalitet af besøgende. Så bliver en succes til en stor succes…
RSH