Man får næsten uundgåeligt under eller efter en messe spørgsmålet om, hvad der var det mest spændende at kigge på. Det er et spørgsmål, som altid giver anledning til en vis væven frem og tilbage, for det er sjældent, at ét produkt rager op over de andre. Men tager vi nu IFA 2019, så er svaret ret entydigt – i hvert fald fra denne redaktions side: LG’s Signature OLED R-serie repræsenterer efter nærværende blads mening en betydelig nytænkning og et stort teknologisk skridt fremad.
LG Signature 65R9 er et 65” fladskærms-TV med en ultraflad skærm. Det er der i sig selv ikke noget nyt i, men det er, når TV’et slukkes, at LG’s genistreg for alvor viser sig. Under TV’et er der en soundbar, der ligner et anerkendende nik i retning af Struer, da designet ligner lidt et B&O-produkt. I sig selv heller ikke noget nyt. Men dér, hvor man for alvor bliver imponeret er, når skærmen ruller ned i soundbar’en – altså når man slukker TV’et.
Øjensynligt ruller skærmen op om en valse i soundbar’en, og derved er den store, sorte skærm reduceret til ingenting, og man står tilbage med en lukket nydelig kasse. Det er elegant og fuldstændigt forbløffende at se på – også selv om vi i mange år har spået om, at de foldbare OLED-skærme måtte være lige rundt om hjørnet. Det er godt nok en nyhed.
Philips-varemærket har haft en omtumlet tilværelse på det seneste. Gibson købte audioafdelingen, men gik rabundus med en organisation, der var alt for voldsom at håndtere for en traditionel guitarbygger. Philips audio er nu kommet under TP Vision, som er en hollandsk afdeling under det taiwanesiske TPV-brand. Men det giver rigtig god mening at parre lyd og billede, og Philips har sat fornyet gang i markedet for deres ret enestående Ambilight-produkter ved at lade nogle af markedets bedste lydfolk og designere få frit løb i udviklingsafdelingerne.
Set med danske øjne er den største nyhed hos Philips udvidelsen af samarbejdet med Georg Jensen. Sidste år var visse Ambilight TV’er designet af Georg Jensen, og det samarbejde er nu blevet udvidet. Philips/TP Visions Pär Josefsson viser i den forbindelse en række audioprodukter, som også har været igennem Georg Jensens designstudie. Blandt produkterne er en power-bank med poleret rustfrit stål og uldstof samt Qi-funktion til trådløs opladning af telefoner og også de nye ear-buds, som Philips nu også fremstiller. Georg Jensen har også designet 10W- og 30W aktive højttalere, som i øvrigt kan parres til stereofunktion. Georg Jensen produkterne kommer i handelen i løbet af Q1/2020.
Læs hele rapporten fra IFA-messen 2019 i Aktuel Elektronik 11/2019, som udkommer 7. oktober.