Tekst og foto: Rolf Sylvester-Hvid
Det var under EOT-messen i Herning for nyligt, at vi for alvor blev gjort opmærksom på den meget spændende racing-klasse, Formula Student, som under eventen i Herning blev hjulpet entusiastisk på vej af Würth Elektronik, der sponserer SDU’s bil i klassen. Formula Student bilerne er elektriske og med op til 200HK til ligeså mange kilogram særdeles potente køretøjer. I de fleste tilfælde er bilerne trimmet ned til knapt 109HK (80kW) til banebrug, men den lave vægt sikrer en fremragende agilitet på banerne, og der er godt nok knald på accelerationerne i de kompakte racerbiler.
30. oktober kunne DTU fremvise sin Formula Student racer på Køreteknisk Anlægs bane lige ved siden af Kastrup Lufthavn. Efterårsvejret og en foregående regnbyge gav ret vanskelige køreforhold, og trods de homologiske dæk til vådt underlag, så var det absolut en udfordring for kørerne at justere effekten til underlaget. Men det gjorde det spændende at se såvel acceleration lige ud som 8-tals kørsel, og fra tilskuersiden opførte DTU’s bil sig perfekt.
Blandt tilskuerne mødte vi også både RS og Gomeasure, der sponserer DTU-bilen med henholdsvis komponenter og måleteknisk udstyr, og det er virkelig godt at se, hvordan industrien bakker op om de dygtige grupper af studerende, som på tværs af flere elektriske, elektroniske og mekaniske domæner får virkeliggjort nogle rigtig fine racerbiler. En hurtig samtale i rabatten med Tobias Klindt, der er tidligere projektleder på DTU’s Formula Student, og som nu arbejder hos hovedsponsoren for bilen, Emondo, kunne afsløre, at målet er deltagelse i de international løb, som bliver afviklet på Silverstone-banen i England i 2026.
Formula Student bilerne er en fin reklamesøjle for danske universiteter og studerende, som også i udlandet vil kunne vise, hvad vi formår i Danmark, og det er glædeligt, at industri og elektronikbranchen sponserer denne racerklasse. I øvrigt forlyder det, at man i 2026 ville forsøge at køre “autonome løb” – altså førerløse ræs, hvor bilerne inden for racerbanernes lukkede rammer vil demonstrere mulighederne i autonome styringer under konkurrencebaserede forhold. Det bliver også spændende at følge med i.


