Det har været lidt for let at more sig over de mange danske forsøg på at give markedet en brugbar elbil. Ellerten var nok lidt for udsat i trafikken, Kewet var for meget bybil og – ja – hvad var der ellers? Åh jo, på Teknisk Museum i Helsingør står der et fint bud på en solcelle-/hybridbil tilbage fra 2001
Artiklen har været bragt i Aktuel Elektronik nr. 11 – 2025 og kan læses herunder uden illustrationer
(læs originaludgaven her)
Af Rolf Sylvester-Hvid
Et besøg på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør giver meget ofte anledning til lidt eftertanke. Der er opstået virkeligt mange gode danske tekniske idéer igennem et par århundreder, men vi har i vores hjemland en fortvivlende (manglende) evne til at få produkterne ud over rampen i store styktal. Fokus er generelt også mere på det menneskelige mod i forhold til teknikken end på produkterne selv, og det er lidt synd. Bevares, det er da fascinerende at se den rumkapsel, som Andreas Mogensen blev sendt ud i rummet med. Det ligner en tre-personers rusten østbil fra 50’erne, og det er strengt taget også tæt på, hvad det er. At lade sig blæse ud i rummet med flere tusinde km/h for at koble sig sammen med et lige så hurtigt bevægeligt rumlegeme, hvor et møde med mere end ganghastighed ville være katastrofalt i sådan en metaldåse, kræver virkeligt et ufatteligt mod, så respekt for dét.
Men flere udstillingsgenstande er sat lidt i skyggen på Teknisk Museum. Og det er synd, for mange af de produkter, som tiden nok er ved at glemme, repræsenterer både vision og innovation samt ofte reelle bud på fremtidens løsninger, men måske er vi i Danmark lidt for tidligt ude med vores lyse idéer og øjeblikke? Eller også har folkeviddet så travlt med at more sig over de krøllede hjerner og deres visioner, at pengemænd og finansiering bare holder sig væk? Svært at sige, men der er rigtig mange produkter og løsninger, som i grunden kunne have været særdeles anvendelige på massemarkederne.
I skyggen – af alle steder – under vingerne på et Caravelle-passagerfly fra 60’erne står der en bil. En hybridbil faktisk, og den er i grunden slet ikke så designmæssigt håbløs, som mange andre alternative køretøjer har været – eller mange af dagens temmelig grimme elbiler for den sags skyld. Bilen hedder Connector 2001, og den blev udviklet som et bud på fremtidens køretøj af den danske virksomhed Toria tilbage i 1990’erne.
Designet er slet ikke ueffent, og bilen har tilsyneladende en lav vægt, der gør den mere interessant end mange af dagens SUV-klodser på op til 2,5 tons. Hvem siger, at en elektrisk drevet bil skal være stor og slæbe rundt på 400-500kg batterier.
Solceller og rapsolie
Hvis vi nu kigger nærmere på den fine, gule Connector 2001, så er det mest iøjnefaldende ved bilen en øvre beklædning på frontklappen og tagkonstruktionen, der går hele vejen ned til bagklappen i det stationcar-lignende design, med solceller, som ligger fint og plant ned til bilens overflade. Solcellerne kræver vel én eller anden form for lille batteri for at lagre en vis mængde energi, men informationstavlerne fortæller ikke noget om et ombordværende batteri, men tanken er nu også, at Connector 2001 kun skulle have en rækkevidde på de 10-30km. Det svarer nogenlunde til mange danskeres kørebehov, og ved hastigheder op til 50km/t kommer man rigtig langt med selv meget få kilowatt – især hvis bilen er så let, som Connector 2001 må formodes at være.
Skal man ud på længere afstande, er Connector 2001 forsynet med en lille rapsoliemotor. Det er med andre ord en hybridbil, og det er der intet galt i – og slet ikke med brug af rapsolie, der ret beset må betragtes som værende CO2-neutralt. Heller ingen grund til at more sig over en rapsoliemotor. I Indien bruges rapsoliemotorer på mindre motorcykler, som i forbavsende grad præsterer at køre over 100km/literen. I Connector 2001’s tilfælde er den lille rapsoliemotor i stand til at hive det gule lyn op på 130km/t, og de første 100km/t når man på 15 sekunder. Det er egentlig okay køredata, og selv om motoren nok ikke er stor, så har den lave vægt sikkert stor indflydelse på både hastighed og acceleration.
Toria og Connector 2001 kom til verden med støtte fra Rådet for Genanvendelse og Renere Teknologi, Energistyrelsen, Erhvervsfremmestyrelsen, Færdselsstyrelsen og flere private sponsorer. Så vidt det vides, er der kun fremstillet ét eksemplar af Connector 2001, og formålet var angiveligt at bevise bæredygtigheden af en solcelle-/rapsoliedrevet hybridbil. Bilen står der – og den kunne køre, så beviset for funktionen er til stede. Men måske var dansk forskning for tidligt ude, og i 2001 så man fortsat el- og hybridbiler som et kuriosum. Men tanken om massefremstillede, lette og bæredygtige – stort set forureningsfri – køretøjer er slet ikke dum – og da slet ikke med de fremskridt man har opnået inden for solcellerne. Man kan så bare ærgre sig over, at vi ikke har fået en volumenproduktion af et dansk fremsynet bilmærke sat i gang. Idéen fejlede i hvert fald ikke noget …
Billedtekst:
Toria fremstillede Connector 2001 i slut-90’erne. Den solcelle- og rapsoliedrevne hybridbil er både let og bæredygtig og fremstillet for at bevise, at denne type køretøj kunne være en realitet. Men den blev kun fremstillet i ét eksemplar, som nu desværre er sat i skyggen på Teknisk Museum.

