IFS har netop løftet sløret for et nyt AI-barometer, der tager temperaturen på forventningerne til AI i virksomhederne i 12 udvalgte lande. 1700 beslutningstagere har deltaget i målingen, som er foretaget i et bredt spekter af brancher fra produktion, telekom, byggeri og energi til service og forvars- og luftfartsindustrien.
Det nye barometer byder på en række overraskelser, herunder at virksomhederne i verdens førende teknologination, USA, er mindst optimistiske i forhold til AI. Norge, Sverige og Frankrig indtager de tre øverste pladser i barometeret, mens England og Tyskland sammen med USA ligger lavest. Danmark og Finland befinder sig i den nederste halvdel som henholdsvis nummer 8 og 9 i barometeret.
En anden overraskelse er, at virksomhedsstørrelse og økonomi tilsyneladende ikke har indflydelse på, hvor lyst virksomhederne ser på AI. Målingen viser således, at de allerstørste virksomheder med 500 millioner USD eller mere i omsætning har lavere forventninger til AI end virksomheder med en omsætning på 200 og 300 millioner USD, som er de mest optimistiske.
I bunden af barometeret ligger de mindste virksomheder med en omsætning på 50-100 millioner USD. Placeringen skyldes, at de har færre ressourcer og kompetencer til at udnytte AI-teknologien i dag, og derfor planlægger med en længere tidshorisont.
– Umiddelbart kan man få den tanke, at manglen på optimisme skyldes, at markedet har nået en AI-mæthed som følge af den massive hype, der har været omkring teknologien i de seneste 18 måneder. Det, barometeret i virkeligheden viser, er imidlertid, at der finder en form for udskillelsesløb sted. De virksomheder, der har etableret et stærkt datafundament, og som har investeret i kompetencer og har indarbejdet bæredygtighed i deres strategi – de er optimistiske, fordi de ret hurtigt kan se, at de opnår forretningsfordele med AI. Det er vigtigt, at beslutningstagerne ser AI som en strategi, og ikke et værktøj, siger Chief Product Officer i IFS, Christian Pedersen.
Ifølge målingen er det især it-arkitekturen, der har indflydelse på AI-optimismen. Det indikerer, at virksomheder med et stærkt cloudbaseret fundament er kommet længere på AI-rejsen og har en klarere forventning om, at forretningsfordelene ved AI er tættere på at blive realiseret.
– De høje forventninger til AI fører til fundamentale misforståelser af den værdi, teknologien kan give. Den virkelige værdi ligger i industriel AI, hvor al virksomhedens data struktureres i indbyrdes forbundne datasæt, som giver indsigt og hjælper med at optimere alle virksomhedens processer og forbinde den digitale og fysiske verden. Dér kan man hente værdiskabelse, og hvis virksomheder ikke selv har en strategi for at nå dertil, så bør de alliere sig med en partner, der kan hjælpe dem på vejen, slutter Christian Pedersen.