Et scenarie, som mange nok genkender: En bold triller ud på vejen. Sandsynligvis vil der snart komme et barn løbende, som er helt uvidende om trafikken. Mens chauffører kender og forstår situationen, fordi de forstår konteksten, skal automatiserede kørselssystemer stadig lære at gøre det samme.
Bosch undersøger lige nu, hvordan generativ AI kan bruges til at forbedre automatiserede kørselsfunktioner. Af samme årsag udforsker Bosch og Microsoft deres muligheder for at samarbejde og maksimere brugen af generativ AI. “Bosch arbejder på at integrere en ny dimension af AI-applikationer i køretøjet,” udtaler Dr. Stefan Hartung, formand for bestyrelsen for Robert Bosch GmbH, ved dette års Bosch Connected World (BCW) AIoT industrikonference i Berlin.
Forventningen er, at generativ AI vil gøre det muligt for køretøjer at vurdere en given situation og reagere derefter – og på den måde gøre vejene og dens brugere endnu mere sikre.
Generativ AI skal gøre vejene mere sikker
De to virksomheder forventer, at et samarbejde ville kunne bringe ydeevnen for automatiserede kørefunktioner til næste niveau. De ønsker at se generativ AI hjælpe med at øge fordelene i køretøjet og dermed skabe en større sikkerhed for alle, der færdes på vejene. For at fodre generativ AI vil Boschs omfattende køretøjsforståelse og bilspecifikke AI-ekspertise sandsynligvis vise sig at være lige så værdifuld som virksomhedens adgang til køretøjssensordata.
– På grund af vores store forpligtelse til sikrere veje er Microsoft ivrig efter at udforske samarbejdsmulighederne med Bosch for at være pioner inden for generativ AI, siger Uli Homann, CVP og Distinguished Architect hos Microsoft.
Når det kommer til træningssystemer til automatiseret kørsel, støder AI i dag hurtigt på begrænsninger. Nutidens førerassistentsystemer kan registrere mennesker, dyr, genstande og køretøjer, men i den nærmeste fremtid vil generativ AI kunne hjælpe med at vurderer, om en situation potentielt kan føre til en ulykke.
Generativ AI anvender store mængder data til at træne systemer til automatiseret kørsel, hvilket gør at de kan drage bedre konklusioner ud fra disse data. For eksempel kan det afgøres om en genstand på vejen er en plasticpose eller beskadige dele af køretøjet. Informationen kan enten kommunikeres direkte til chaufføren, f.eks. via en advarselslampe i displayet, eller hjælpe kørslen ved at bremse og tænde for havariblinket.
Bosch og Microsoft har allerede indgået et samarbejde om at udvikle en universel softwareplatform til problemfri forbindelse mellem biler og skyen. De ser frem til at arbejde sammen om at identificere nye muligheder med henblik på at kunne bringe banebrydende AI-teknologi til deres kunder og den autonome køretøjsindustri.
Generativ AI som et boost af innovation
– Generativ AI er et boost til innovation. Det kan transformere industrien på samme måde som opfindelsen af computeren, siger Tanja Rückert, medlem af Bosch-bestyrelsen og chief digital officer.
Generativ AI bruges allerede i mange forskellige divisioner hos Bosch – i alt fra produktion til kontorarbejde. Udover Microsoft, samarbejder virksomheden med flere partnere såsom AWS, Google og Aleph Alpha. Bosch-koncernens venturekapital, Bosch Ventures, investerede sidste år i AI-virksomheden Aleph Alpha. Ligeledes annoncerede Bosch, at de ville samarbejde med startuppen om at finde nye anvendelsesområder både for Bosch-medarbejdere og kunder.
– Bosch og Aleph Alpha ønsker at lære af hinanden, drage fordel af hinandens knowhow og samarbejde om use cases på tværs af domæner, fortæller Rückert. Partnerskabet bærer allerede nu frugt. I samarbejde med Aleph Alpha introducerer Bosch en AI-baseret talegenkendelse på vegne af en premium bilproducent.
I løsningen forstår og besvarer en chatbot serviceopkald ved hjælp af naturlig sprogbehandling, som også genkender dialekter, accenter og stemninger. Opkaldet besvares med det samme, hvilket reducerer chaufførens ventetid til et minimum. Op til 40 % af opkaldende kan blive behandlet og løst automatisk. Ved mere komplekse spørgsmål kan chatbotten sende alle relevante informationer til et servicecenter, hvor en person overtager sagen.