Hvad bliver der tilbage af BattVO og batteripasset efter EU’s Omnibus IV-procedure?

Bromma/Assamstadat 12. August 2025. EU-Kommissionen arbejder i øjeblikket på en række forenklinger i forhold til de oprindeligt vedtagne regler, den såkaldte Omnibus-procedure til forenkling af bureaukratiet inden for EU. Er batteripasset, som blev indført i februar 2027, også berørt af dette? – Og hvad bliver der af forordning 2023/1542 om batterier og brugte batterier (batteriforordning – »BattVO«), der har været gældende siden 18. februar 2024?
Enigheden i trilogen mellem Rådet, Kommissionen og Parlamentet om batteribranchen er tilsyneladende på vej mod en afslutning. Hvad kan man forvente af EU’s såkaldte »Omnibus IV-pakke« for batteri- og akkumulatorbranchen? Var alt det forberedende arbejde, som de europæiske celleimportører, batteriproducenter og andre aktører har udført, forgæves?

Nej. – Her er status. Et centralt punkt også for apparatproducenterne: »Der sker i øjeblikket ingen ændringer hverken i de apparatkategorier, der er omfattet af bestemte regler, eller i det digitale batteripas«, siger Marvin Butz, medarbejder i innovations- og complianceafdelingen hos Ansmann AG. Kun de såkaldte »omsorgspligter« – dvs. rapporteringsforpligtelser – vedrørende råstofferne nikkel, lithium, kobolt, naturlig grafit og deres kemiske forbindelser er nu blevet udskudt med to år. Ikrafttrædelsesdatoen på grund af ændringsforordningen er nu den 18. august 2027 i stedet for den 18. august 2025. »Batteripasset er dog fastlagt i et særskilt bilag. Dette er uændret. Det samme gælder datoen for dets ikrafttræden: Den forbliver den 18. februar 2027«, siger Butz.

+++ Hvad er så de aktuelle ændringer? +++

Ændring nr. 1: Det er allerede besluttet at udskyde de nye krav til forsigtighedspligt i leverandørkæden i Batt-forordningen med to år til den 18. august 2027.

Den anden ændring, som er meget vigtig for mange europæiske virksomheder i branchen, er indførelsen af den såkaldte small-mid-cap-virksomhedskategori, som omfatter en stor del af de europæiske batteriimportører, konfektionærer og mange apparatproducenter, der skal fritages for for streng regulering inden for databeskyttelse, rapporteringskrav og adgang til kapitalmarkederne. »Disse «small-mid-cap»-virksomheder er virksomheder med en mellemstor markedsværdi, som ikke længere er små eller mellemstore virksomheder i henhold til henstilling 2003/361/EF, men som samtidig har færre end 750 ansatte og enten en omsætning på mindre end 150 millioner euro eller en balance på mindre end 129 millioner euro.« (Kilde: CATTWYK Rechtsanwaltsgesellschaft MbH, Hamborg, 01.08.2025) I sidste ende er det åbenbart meningen at forhindre, at for mange virksomheder klassificeres som »store virksomheder« og bliver tynget af urimelige forpligtelser.

Aktuelt diskuteret inden for Batt-VO: Ikke kun de klassisk definerede SMV’er (under 40 mio. omsætning), men også disse SMC’er (Small Mid-Caps) skal helt undtages fra reglerne om due diligence i leverandørkæder og sporbarhed i leverandørkæder for batteriråvarer (ændringsforslag kap. 47). Hidtil har denne grænse været på 40 millioner euro.
For virksomheder af alle størrelser, som Batt-VO gælder for, skal der desuden gælde en rapporteringslettelse: Den offentlige rapportering om pligten til at udvise omhu skal kun finde sted første gang inden for et år fra ikrafttrædelsen og derefter kun hvert tredje år og ikke længere årligt.

Spørgsmål? Mailto: nordic@ansmann.de