Før sommerferien afholdt IFS deres Connect Nordics konference i København, hvor den svenske udvikler og leverandør af ERP-løsninger især havde fokus på, hvordan IFS ville kunne hjælpe sine kunder til at gøre AI til en strategisk værdi ved opsamling af store datamængder
Artiklen har været bragt i Aktuel Elektronik nr. 8 – 2024 og kan læses herunder uden illustrationer
(læs originaludgaven her)
Af Rolf Sylvester-Hvid
Et stadigt stigende antal danske virksomheder har efterhånden stiftet bekendtskab med IFS, der bedst kan sammenlignes med SAP, bare med afsæt i Sverige og – tør man sige? – med en lidt mindre kompleksitet. IFS afholder hvert år deres IFS Connect Nordics konference i et nordisk land, og i år havde Danmark fornøjelsen af at lægge hus til eventen, som tiltrak sig opmærksomhed fra IFS’ kunder, brugere, leverandører, sponsorer og konsulenter med – forsigtigt anslået 400-450 deltagere. Det er en ganske stor event – og i øvrigt et imponerende økosystem, der understøtter IFS’ arbejde og produkter.
– Der har været meget snak om dyk i industrien, men det er faktisk ikke den oplevelse, vi har haft hos IFS. Faktisk har første kvartal i dette regnskabsår været det bedste nogensinde. Man kan selvfølgelig diskutere, hvad det skyldes, men vi oplever en særdeles omfattende loyalitet fra vores kunder, hvad vi muligvis kan tilskrive den geopolitiske situation, hvor lokale kunder også i stigende grad søger mod lokale leverandører. Og så har vi været meget tidligt ude med nogle af de teknologier, som mange virksomheder hører om, men måske ikke er så forberedte på, som eksempelvis AI, kunne Ann-Kristin Sander, der er administrerende direktør for IFS Nordics, indlede konferencen med at sige.
IFS har en tendens til at samle industrier på tværs af såvel tekniske som forretningsmæssige brancher, hvilket nok må tilskrives IFS’ evne til at etablere et ganske omfattende økosystem, men ikke med noget ”underligt” underliggende OS, men i stedet Microsoft, som de fleste i én eller anden form jo kan forholde sig til.
– Alle taler i dag om AI, og der er en meget stor usikkerhed om, hvordan og hvornår man kan etablere løsninger til kunstig intelligens inden for forretningsstyring. Det er selvfølgelig også et rigtig godt spørgsmål, men som udgangspunkt skal man overveje, om AI kan bidrage til at forbedre økonomi eller teknik hos brugerne af IFS’ løsninger. Der er en tendens til, at man ser AI som værende nøglen til at gøre opsamlede data til en strategisk værdi for virksomheder, men det er en vision, som skal holdes op mod de uendeligt mange petabytes, som AI-løsninger kræver, fortæller Max Roberts, der er nyudnævnt COO for IFS.
Som ”diamantsponsor” havde Microsoft også et indlæg, som var rent AI-genereret, og det gav lidt indtryk af at se en videosekvens fra et spil i Playstation i PS3- eller PS4-generationen. Det kan man jo more sig lidt over, men det understreger nok meget effektivt betydningen af at koble de virtuelle og praktiske verdener sammen under den samme ERP-paraply. Det er også lykkedes ret godt for IFS, hvor virksomhedens ”mand i Seattle”, Christian Pedersen, kunne lægge nogle ret spændende tal på bordet. Angiveligt er 310 millioner flypassagerers rejser årligt baseret på løsninger fra IFS, ligesom 200 millioner amerikanske mobilbrugere opnår en bedre service med IFS. Det beviser IFS-økosystemets udbredelse – langt ud over de nordiske grænser.
IFS’ brug af AI er tydeligvis rettet mod brug af kunstig intelligens i clouden, hvilket nok er den mest effektive måde at koble værdier, ressourcer, kundebehov og historiske data sammen på i ERP-sammenhæng. Det kan potentielt forhindre downtime og optimere anvendelsen af de rådige ressourcer i en given virksomhed. Det præger også virksomhedens nyeste produkt IFS Cloud 24R1, som kom på markedet i maj måned i år. Følger man ”hjulet rundt” i brugen af IFS’ ERP-løsning, så hjælper AI til simulering fulgt af planlægning og optimering, der ved sin praktiske udformning gerne skulle føre til detektering af eventuelle anormaliteter, så man på et tidligt tidspunkt kan gribe aktivt ind.
Ikke størst – men bedst
Skal man nu gå lidt dybere i detaljen, så har IFS’ danske country manager, Jesper Illum, også nogle gode bud på, hvorfor en europæisk ERP-model er at foretrække. IFS har ingen problemer med at ”nørde” med mindre og ofte mere komplekse systemer. Det handler modsat den amerikanske filosofi ikke om at være størst, men bedst. Det er lettere for kunderne at forholde sig til en mindre leverandør, hvor intimiteten gør afstanden mellem kunde og leverandør mindre – og hvor kunderne har en direkte adgang ind til IFS’ R&D-folk, hvis situationen pludselig spidser til.
– Det er meget ofte fysiske produkter, IFS leverer – og lige så ofte systemer, hvor downtime eller fejl ikke kan tolereres. Et eksempel er Cubic, der leverer en lang række løsninger til Londons Underground. Det omfatter billettering og teknisk service, hvor Cubic fungerer som udbyder. Det siger sig selv, at en så vigtig del af infrastrukturen ikke må bryde sammen, men samtidig er en optimal udnyttelse af assets og ressourcer også afgørende, hvis økonomien i driften af Londons undergrundsbane skal hænge sammen. Noget tilsvarende gør sig gældende hos TDC, der også er kunde hos IFS. TDC har brug for en optimal planlægning, så arbejdet bliver disponeret og udført i den rigtige rækkefølge og på det rigtige tidspunkt. Begge eksempler peger på behovet for brugbare løsninger, som selvfølgelig er understøttet af den ganske tiltalende kultur, som IFS står for, fortæller Jesper Illum.
Forsvarsapplikationer i fokus
Hvor energi på mange måder har været et tema for IFS – ikke mindst med det formål at minimere den energimængde, de forskellige ERP-løsninger kræver, og fordi flere energiselskaber bruger IFS’ løsninger – så er forsvarsapplikationerne blevet mere relevante som følge af den geopolitiske situation. Jonas Radeskog, der er key account hos IFS, påpeger udvidelsen af NATO med Sverige og Finland, og det har øget behovet for en fælles styring af ressourcerne i forsvarsalliancen – ikke nogen let opgave, da forsvarsapplikationerne ofte er på forkant af den teknologiske udvikling.
– Vi har valgt IFS til forsvarsformål, om end vi reelt ikke har implementeret et fuldt dækkende system endnu. Vi ser dog en mulighed for ”tre plus én”-tilgang til valget. Defence & Aerospace er blevet mere relevant i nordisk NATO-sammenhæng, da vi i forsvarsalliancen er nødt til at have en række fælles styrings- og vedligeholdsprogrammer under NATO’s definitioner for de fly- og helikoptertyper, der anvendes i Norden – samt de leverandører, som forsyner forsvarsalliancen med reservedele og våbenopgraderinger, fortæller den MRO-serviceansvarlige hos en anerkendt norsk forsvarsvirksomhed, men hvor vi ikke lige kan nævne navne.
Han fortæller også, at der med brug af IFS vil blive set mere fremad mod en mere udtalt digitalisering af den værdikæde, der binder servicearbejdet og vedligeholdskontrakterne sammen. Der vil blive brug for løsninger, hvor man med AI og digital twins kan etablere programmer til forebyggende vedligehold, som kan sikre, at flest mulige fly kan være i luften, hvis det skulle vise sig nødvendigt. Excel- og word-dokumenter har en kedelig tendens til at stille sig i vejen for den praktiske udførelse af den flådestyring, som er afgørende i forsvarsapplikationer.
– En effektiv MRO for flyvevåbnene i Norden er, at den serielle kommandovej ikke bliver bremset af adskilte systemer, der ikke kommunikerer. Hvis en word-besked clasher med et excel-ark for vedligeholdsprogrammet, så kan man risikere, at servicearbejdet slet ikke bliver udført, og det begrænser den oppetid, der er afgørende for forsvarets effektivitet. Vi har derfor brug for ét KAMS (vedligeholdssystem) og en vækst i værdikæden, så vi reelt kan implementere en ”maintenance 4.0”. Det skal ikke bare være sikkert og give maksimal oppetid for luftforsvarets ressourcer, men det skal også være kostoptimalt, slutter den MRO-ansvarlige, som runder af med at fortælle, at forsvarets og virksomhedens strategi er blevet omformuleret til 50 mål og siden 300 krav til det overordnede system, som har ført til valget af IFS som den bedste platform til formålet.
Billedtekster:
1: Ann-Kristin Sander i samtale med Max Roberts, der er nyudnævnt COO for IFS, og som fortæller, hvordan AI skal bruges fornuftigt for ikke at få forbruget i edgen til at eksplodere.
2: Man kan måske ane DSB’s baneterræn på Hovedbanegården bag IFS’ danske landechef, Jesper Illum. Det er nu også meget relevant, for IFS leverer blandt andet ERP-løsningen til Cubic, der er serviceoperatør på Londons Underground, der på systemplan ikke er så langt fra DSB med hensyn til kompleksitet.