
Aalborg Universitet (AAU) tager nu et stort skridt i retning af at gentænke, hvordan studerende på tværs af fagligheder kan undervises i fremtidens energisystemer. I de kommende år opføres Energy-Hub i baghaven af Institut for Energi, hvor den bliver en del af de 6.000 kvadratmeter laboratorier, der allerede findes på instituttet.
– Vi skaber en platform, hvor vi ikke blot underviser i fremtidens energisystemer – vi bygger dem. Det bliver en slags miniudgave af det energisystem, vi som samfund skal udvikle. Her kan studerende arbejde eksperimentelt og tværfagligt med virkelige teknologier og problemstillinger, siger professor og viceinstitutleder Mads Pagh Nielsen, der er projektleder på Energy-Hub.
Ud over at undervise de ingeniørstuderende på en ny måde er det også ambitionen, at der skal udføres 50 leadENG-projekter i løbet af de kommende seks år, hvilket er en markant opskalering i forhold til det antal projekter, der normalt gennemføres årligt på universitetet.
leadENG-projekterne er AAU’s prisvindende model for tværfaglige, problembaserede studenterprojekter, hvor grupper fra forskellige uddannelser samarbejder om at udvikle konkrete løsninger – eksempelvis en vertikalakslet vindmølle, en undervandsdrone eller bæredygtige byggematerialer.
– Det er et kvantespring i ambitionsniveau. Det er et kæmpe løft, og det giver os mulighed for at bygge noget, der virkelig kan gøre en meget stor forskel. Det her handler ikke kun om teknologi. Fremtidens energisystemer kræver også forståelse for samfundsmæssige, politiske og menneskelige aspekter. Derfor er ENERGY-HUB et projekt for hele Aalborg Universitet – fra ingeniører og planlæggere til erhvervsøkonomer og jurister, siger Mads Pagh Nielsen.
5.000 unge skal opleve fremtidens energisystemer
Energy-Hub bliver dog ikke kun for AAU’s egne studerende. Et centralt mål er at engagere gymnasier og grundskoler i hele landet. Projektet har som ambition at få besøg af op mod 5.000 elever, som skal introduceres til fremtidens energisystemer, tage del i at opbygge miljøet og samtidig gerne inspireres til at søge ind på Aalborg Universitet.
– Vi ved, at de unge, der kommer ud og oplever noget på universitetet, har langt større tendens til at vælge en STEM-uddannelse. Derfor har vi afsat midler til, at gymnasier kan få dækket rejseomkostninger og få adgang til hands-on undervisning, siger Mads Pagh Nielsen.
Novo Nordisk Fonden har doneret 53 mio. kr. til projektet og ser Energy-Hub som et vigtigt skridt i retning af at styrke unges interesse for naturvidenskab og teknologi.
Fakta om Energy-Hub
– Bevilling: 53 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden (2026–2032).
– Lokation: Institut for Energi, Aalborg Universitet.
– 50 leadENG-projekter over 5 år.
– Mål: 6.000 deltagere i undervisnings- og outreachaktiviteter, hvoraf minimum 1.200 vil være universitetsstuderende. De øvrige vil være besøg fra gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner.
– Samarbejde med UCPBL (UNESCO-anerkendt forskningscenter på AAU, der har fokus på problembaseret læring og internationalt samarbejde), NTNU (Norges teknisk-naturvidenskabelige universitet), University College Nordjylland samt flere gymnasier og grundskoler.

