Ifølge en ny undersøgelse om indkøbsmønstre i små og mellemstore virksomheder siger 80 % af virksomhederne, at de risikerer at blive sat tilbage i konkurrencen, hvis de ikke satser på AI. Samtidig angiver 87 %, at de allerede nu er bevidste om, hvordan investeringer i AI vil være fordelagtige på langt sigt.
Resultaterne af undersøgelsen, som er gennemført af Pax8 i samarbejde med Channelnomics, er at finde i rapporten SMB AI Buying Trends. Rapporten giver indsigt i europæiske virksomheders evne til at tilpasse sig til det hurtigt voksende AI-marked, bekymringer i forhold til at blive sat tilbage i konkurrencen samt de helt nye krav, som udbredelsen af AI stiller til virksomhederne.
Udbredelsen af AI foregår med stormskridt, og i takt med den hurtige ekspansion har flere og flere fået fokus på potentialet ved at anvende AI, ikke mindst efter lanceringen af værktøjer som ChatGPT og Microsofts Copilot.
Undersøgelsen fra Pax8 viser, at 88 % af de små og mellemstore virksomheder allerede har implementeret mindst ét AI-system, men at mange af dem oplever barrierer i forhold til at opnå det fulde potentiale ved at integrere AI. Disse barrierer er eksempelvis utilstrækkelig infrastruktur samt problemer med datahygiejne og sikkerhed. Blandt de europæiske små og mellemstore virksomheder hersker der dog stor optimisme med hensyn til at opnå vækst med hjælp fra AI – men også en bekymring for, at man ikke kan holde trit med den rivende udvikling.
– Mindre virksomheder er mere fleksible og hurtigere til at tilpasse sig til omgivelserne end store virksomheder. Dertil kommer, at Norden jo er kendt for sin innovative og fremsynede virksomhedskultur. Når det handler om at implementere AI, tror jeg, at disse aspekter kan være en stor fordel på det globale marked, siger David Treiberg, salgschef for Pax8 i Danmark og de øvrige nordiske lande samt Baltikum.
Ifølge rapporten angiver mere end 80 % af de adspurgte små og mellemstore virksomheder, at de risikerer at blive sat tilbage i konkurrencen, hvis de ikke satser på AI. Samtidig svarer 87 %, at de kan se, hvordan investeringer i AI kommer til at give dem fordele på langt sigt. 74 % mener, at AI vil medvirke til en bedre forretningsmæssig målopfyldelse gennem bl.a. forbedringer af operativ effektivitet, dataanalyse og kunderelationer samt optimering af forretningsprocesser. Dette tyder på, at små og mellemstore virksomheder har forstået, hvilke gennemgribende forandringer AI vil medføre for erhvervslivet.
Rapporten viser endvidere, hvad virksomhederne drives af, når det handler om at integrere AI. De små og mellemstore virksomheder ser i overvejende grad AI som afgørende for fremtidig vækst og konkurrenceevne. 96 % af virksomhederne giver udtryk for, at de er klar til at købe flere AI-systemer og AI-værktøjer inden for de kommende 12 måneder. Denne kraftige forøgelse drives af forskellige faktorer, hvor europæiske virksomheder ligger i top, når det gælder prioritering af udvikling af nye distributionssystemer (54 %), hvilket afspejler de europæiske virksomheders markante fokusering på innovation og bæredygtige forretningsmodeller. De europæiske virksomheder lægger også betydelig vægt på at være tilpasningsdygtige i forhold til forandringer i markedet. Men trods viljen til at udvikle viser undersøgelsen, at mange har svært ved at integrere AI.
Integration af AI er præget af kompleksitet
Når små og mellemstore virksomheder forsøger at udnytte potentialet ved AI, viser der sig som nævnt at være en række forhindringer, som understreger den kompleksitet, der præger AI-integration. Disse forhindringer spænder over en række forskellige områder, hvor europæiske virksomheder især peger på manglende interne kompetencer, bekymring for it-sikkerheden, utilstrækkelig infrastruktur samt problemer med integration med eksisterende systemer. Disse forhindringer understreger, at integration af AI ikke er noget, man bare lige sætter i værk. Man er nødt til at indtænke fx infrastrukturberedskab, sikkerhedsovervågning, kompetenceløft og systemkompatibilitet.
I takt med at AI-landskabet fortsat udvikler sig, bliver det endnu vigtigere for små og mellemstore virksomheder, som vil drage nytte af AI’s fulde potentiale, at bruge den type it-leverandør, som kaldes MSP’er (Managed Service Providers). 58 % af virksomhederne i undersøgelsen samarbejder med en leverandør som led i deres bestræbelser på at kunne implementere AI-systemer på egen hånd. Det er så komplekst at gennemføre en succesrig implementering af AI, at mange små og mellemstore virksomheder søger ekstern ekspertise. For europæiske virksomheder er prisen en af de vigtigste faktorer, når de vælger leverandører af ekstern bistand til AI-implementering, men også sikkerhed og proceshastighed vejer tungt.
– Det er en udfordring især for mindre virksomheder, at de typisk mangler ressourcer til implementering af AI. For disse virksomheder bliver MSP’er afgørende, hvis de skal holde trit med udviklingen og fastholde deres position på markedet, siger David Treiberg.