Når man nu i forbindelse med sommerferien om kort tid står i kilometerlange køer i lufthavne verden over, så er det måske en rar tanke, at virksomheden Exruptive sammen med Danmarks Tekniske Universitet, DTU, har udviklet systemet og teknologien, som skal gøre sikkerhedstjek hurtigere, mindre stressende og nemmere. Systemet og teknologien vil kunne håndtere op mod 600 passagerer i timen igennem securitykøen, hvor der i dag kommer cirka 150 passagerer igennem i timen.
– En anden faktor, som spiller ind, er, at der årligt rejser cirka 3,5 mia. flypassagerer på verdensplan. Når passagererne når til sikkerhedstjekket af håndbagagen, er der en omkostning på cirka 45 kr. pr. flypassager. Det nye system vil kunne nedbringe dette til omkring 20 kr. pr. passager, så der er et stort kommercielt potentiale, forklarer Jakob Schmidt, CEO hos Exruptive.
Exruptive har allieret sig med blandt andre DIS (Dansk Ingeniørservice A/S) til udviklingen af transportbåndet og indslusningerne i scanneren, som skal føre de specieldesignede trolleyer igennem, så hele passagerens håndbagage kan blive røntgenfotograferet og derved erstatte de klassiske bakker i securitykontrollen.
– DIS blev valgt, da vores moderselskab tidligere har arbejdet sammen med DIS på andre projekter, og derudover fik vi en anbefaling af DIS’ kompetencer fra en af vores andre samarbejdspartnere på projektet, så det var et nemt valg at inddrage DIS på projektet her, fortæller Jakob Schmidt.
DIS har bidraget med mekaniske kompetencer lige fra udvikling af båndet til tegninger af selve konstruktionen i SolidWorks. Derudover er der blevet lavet en række animationer for at simulere scannerens funktioner i forhold til, hvordan den håndterer trolleyerne, løfter, roterer og skubber dem i forhold til røntgenstrålerne og til håndteringen af et ønsket antal vogne inden for en bestemt tidsramme.
Systemet og scanneren bliver i øjeblikket afprøvet i et testcenter, som er opstillet i Vojens Lufthavn, hvor systemet bliver testet af forsøgspersoner. Exruptive regner med, at teknologien og systemet kommer til international sikkerhedsgodkendelse i løbet af 2017 og så på markedet derefter.

