Danish Internet Awards har netop hyldet de bedste og mest kreative løsninger inden for digital markedsføring ved årets awardshow i Diamanten, København. Og her er virtual reality en af de helt store trends, som nu og de kommende år vil flytte grænserne for, hvad man kan give os danskere indblik i. Det er også VR-universet, der gjorde, at Oticon løb med priserne for bedste ”Innovative Use of Technology”” – en pris, som gives til en idé, der udnytter teknologi på en måde, der ligger uden for dens primære anvendelse – og ”Emerging Platform”, der gives til et brand, der har en ny, digital platform som omdrejningspunkt.
Oticon vandt priserne for den Virtual Reality-løsning, de har udviklet sammen med det digitale bureau Molamil, og som oprindeligt blev præsenteret på Audiology Now i 2016, verdens største konference om høreapparater og audiologi. Med et par Virtual Reality-briller og ved hjælp af 3D-lyd får alle nu muligheden for at opleve, hvilke udfordringer traditionelle høreapparater giver, når folk med høretab er til middagsselskaber med mange mennesker og meget baggrundsstøj. Dernæst oplever man den forskel, det er at høre med Oticons nye høreapparat, Oticon Opn™, som er et paradigmeskifte inden for høreapparatteknologi.
Oticon Opn gør, at lydende i rummet bliver tilgængelige, men ikke forstyrrende, og brugeren vil opleve et bredere og mere naturligt lydbillede. Oticon har sammen med det digitale bureau Molamil skabt den virtuelle høreverden, hvor ny og gammel høreapparatsteknologi sammenlignes. Det giver samtidig mulighed for at indvie alle med normal hørelse i den verden, folk med høretab ellers kun oplever. Derudover er VR-universet også en unik mulighed for hurtigt at give høreapparatsbrugere indblik i fordelene ved Oticon Opn.