Med salget af Cabcon Group til Milexia er virksomheden Milexia Nordics opstået. Det har tilføjet flere nye agenturer til virksomheden og udbygget programmet til også at omfatte RF-komponenter samt mere fokus på forsvars- og aerospace-markederne
Artiklen har været bragt i Aktuel Elektronik nr. 10 – 2025 og kan læses herunder uden illustrationer
(læs originaludgaven her)
Af Rolf Sylvester-Hvid
Vi tør ikke sige med sikkerhed, hvor mange der har opdaget, at det tidligere Cabcon Group i 2024 er blevet solgt til franske Milexia? Men med risiko for at løbe med en kold vind – snarere end en halv – så er det tilfældet, og ud af det er der opstået en ganske vidtfavnende og videntung organisation på nordisk plan under det meget logiske navn, Milexia Nordics. Det er et opkøb, som har været på vej i et stykke tid, hvor Milexia har scannet markedet for at finde de mest optimale muligheder – og helst til et marked og en potentiel kollega, som ikke tidligere har været i konkurrence med Milexia. De betingelser opfyldte Cabcon Group til fulde, så sidste år blev opkøbet en realitet. Vi har været på besøg for at høre, hvad konsekvenserne for folkene i virksomheden er pr. dags dato.
– For os gamle rotter fra Cabcon Group har det været fantastisk at komme ind under vingerne på Milexia. Mange i Danmark har jo nok kendt virksomheden som værende primært inden for kabler, konnektorer og konfektionering ledsaget af nogle passive og elektromekaniske agenturer. Nu er der kommet ti agenturer til på programmet, og som noget meget spændende har vi fået tilføjet RF til den eksisterende portefølje. Det er en meget relevant tilføjelse, da frekvenserne inden for både kabling/konnektering og elektronikmekanikken går mod stadigt højere frekvenser. Dermed bliver RF en integreret del af de opgaver, vi arbejder med, indleder Brian Dehlsen under vores besøg hos Milexia Nordics.
– Vi har nu fået en langt bedre mulighed for at give kunderne værdiskabelse på tværs af alle led. En massiv udvidelse af program, produktionsfaciliteter og de support-funktioner, der omgiver vores oprindelige portefølje, medfører langt mere helstøbte løsninger, som desuden kan anvendes meget elegant i applikationer lige fra telecom og transport til aerospace- og forsvarsformål. Mange designs går igen hen over de umiddelbare brancheskel, og med den øgede spændvidde i porteføljen kan vi tilbyde løsninger, der hurtigt og let kan migrere mellem de ellers så forskellige brancher, tilføjer Milexia Nordics Jacob Jørgensen.
Forsvarsapplikationer er interessante
Den geopolitiske situation har gjort forsvarsapplikationerne til et interessant marked for flere virksomheder, og det er også tilfældet hos Milexia. I moderselskabets hjemland, Frankrig, tegner forsvarsopgaverne sig for rundt regnet 35 procent. Det har jo ikke været et marked, som den daværende Cabcon Group havde specielt godt fat i, men på rundt regnet et år under Milexia Nordics-navnet er forsvarsopgaverne steget fra stort set ingenting til mellem forventede fem og otte procent i 2025, og tendensen er fortsat stigende.
– Vi løfter salg, support og logistikløsninger i såvel de ”syv nordiske lande” (Skandinavien, Finland og Baltikum, red.) som mere bredt i Europa.
For at styrke vores kompetencer inden for RF/Microwave udvidede vi ultimo 2024 teamet med Benjamin Feistl, som vi flyttede fra Tyskland til vores HQ i Danmark. Benjamin bringer både stærke tekniske kvalifikationer og solid forretningsforståelse med sig, hvilket gør ham til en nøgleperson i supporten af kunder og salg på tværs af hele vores marked.
Samtidig styrker vi vores tilstedeværelse i Norden, hvor Milexia Nordics har ansat Kai Nurmenniemi i Finland. Og i april 2025 tog vi endnu et vigtigt skridt fremad med opkøbet af aktiviteterne i Positron OY, en virksomhed med speciale i timing-produkter.
– Med denne kombination af nye kompetencer og strategiske investeringer er vi godt positioneret til at levere en række spændende løsninger og projekter til vores kunder i de kommende år, vurderer Jacob Jørgensen.
Det er tydeligt, at forsvarsapplikationer af sikkerhedshensyn driver en betydelig del af udviklingen og produktionen tilbage til Europa. Milexia har dog fortsat stærk fokus på de mere prisfølsomme industriapplikationer. Virksomheden har siden 2006 haft kontor i Hongkong, hvor der bliver fremstillet og konfektioneret kabelløsninger og derved sikrer leverancer af komponenter fra konkurrencedygtige, men kvalitetsorienterede, asiatiske producenter.
– Under covid-19 styrkede vi yderligere vores tilstedeværelse i regionen med ansættelsen af Echo Liu, som i tæt samspil med vores kvalitetsteam i Hongkong har været med til effektivt at fastholde det høje kvalitetsniveau på de produkter, vi får fra Kina. Med nye agenturer, flere kolleger med teknisk knowhow og en endnu bredere produktportefølje, står Milexia Nordics i dag stærkere end nogensinde før og positionerer sig som en markant spiller på det nordiske marked, konkluderer Brian Dehlsen.
Billedtekst:
Brian Dehlsen (tv.) og Jacob Jørgensen i Milexia Nordics hovedkvarter i Brøndby. Opkøbet af Cabcon Group, som har ført til dannelsen af selskabet, Milexia Nordics, har givet adgang til nye teknologier, agenturer og markeder, så virksomheden har for alvor fået forøget sin ”pondus”.