Da skaberne af Frameless, Storbritanniens største digitale, fordybende kunstoplevelse, planlagde deres ambitiøse projekt om at “sætte kunsten fri” i det godt 2.800 kvadratmeter store lokale i Londons Marble Arch, vidste de, at deres valg af teknologipartner og valget af projektorer ville være kritisk.
Ambitionen var at skabe en fordybende oplevelse, der skulle begejstre og inspirere besøgende i alle aldre. Frameless ville bruge mere end 50 førsteklasses projektorer til at løfte den traditionelle kunstoplevelse til et helt nyt niveau ledsaget af betagende klassisk og moderne musik, der blev spillet over 158 førsteklasses surround sound-højttalere.
Banebrydende teknikker, der blev brugt i gallerierne, og blandt andet skulle spejle og indpakning af projektorer i spejlfolie være med til at skabe effekten af visuel uendelighed. Med en sekssidet projektion ville de besøgende blive placeret i hjertet af et næsten sfærisk land-, hav- eller bybillede, ligesom de halvgennemsigtige skærme i et mørkt rum skulle skabe en labyrint af indhold, man let kunne fare vild i.
Konkurrencedygtig test
For at teste mulighederne i de nyeste projektorer på markedet arbejdede Frameless sammen med sin integrationspartner og ekspert i live-events og fordybende oplevelser, Creative Technology, for at organisere et konkurrencedygtigt udskillelsesløb mellem tre førende projektorproducenter.
– Projektets succes ville stå eller falde på kvaliteten af den fordybende oplevelse, vi leverede. Da vi så Panasonic 3-Chip DLP-projektorerne i aktion, var de den klare leder inden for billedkvalitet og pålidelighed, siger Simon Kentish, Chief Technology Officer, hos Frameless.
Panasonic leverede betagende 4K+ billeder ved 20.000-30.500 lumen med sin egen originale pixel-firedoblingsteknologi i RQ22K- og RQ35K-projektorerne. Projektorerne leverer ensartethed i både lysstyrke og farveydelse, så billeder kan blandes problemfrit uden distraktioner eller pletter, der påvirker eller forstyrrer seerens oplevelse.
Ud over den fordybende oplevelse var Frameless ivrig efter, at de projicerede billeder let kunne optages på video og i fotos til sociale medier. “Besøgendes mulighed for at dele billeder og videoer af den spektakulære projicerede kunst på sociale medier var en vigtig markedsføringsovervejelse.
– Mange af projektorerne leverede billeder, der ikke var lette at opfange med et kamera, men det er lige før, at Panasonic-projektorbillederne så endnu bedre ud på kameraet end i virkeligheden, fortæller Simon Kentish.
For at skabe de utrolige og fordybende effekter bruges Panasonic Ultra Short Throw (UST) linser med 80% af projektorerne. Disse speciallinser gør det muligt at skjule projektorer i lofterne for ikke at distrahere fra den fordybende illusion og for at projicere i utrolige vinkler og omgive den besøgende uden at kaste skygger.
Se hele historien her: https://business.panasonic.co.uk/visual-system/case-study/immersive-projection-at-Frameless