Hvad kan startups, som vi ikke kan? Det spørgsmål stilles i titlen på en ny bog, som skal inspirere etablerede virksomheder til at skabe vækst gennem partnerskaber med bæredygtige startups.
– Innovative miljøer og partnerskaber omkring virksomheder er den nye superkraft, som kan accelerere den bæredygtige vækst – hvis de designes rigtigt. Sound Hub Denmark er en frontløber i forhold til, hvordan man kan lykkes med det.
Sådan siger Freja Ludvigsen, der er forfatter til bogen, ”Hvad kan startups, som vi ikke kan? En guide til bæredygtig vækst i partnerskaber”. Hun var fra 2015-2021 erhvervsudviklingschef i en af landets største erhvervskommuner, Gladsaxe Kommune, hvor hun havde ansvar for netop at skabe partnerskaber mellem store virksomheder som Alfa Laval, Novo Nordisk, Novozymes, ISS, Forenede Service m.fl. og mindre virksomheder samt startups. Her satte hun corporate-startup miljøer på dagsordenen. Men hun opdagede, at beslutningen om at åbne dørene for startups kan være svær for etablerede virksomheder.
– Hvis den stabile virksomheds markedskendskab og ledelseskraft kombineres med den nystartede virksomheds agilitet og kreativitet kan der skabes en situation, hvor idé- og vidensdeling bidrager positivt til begge parters vækst. Bogen skal ses som en guide til beslutningstagere i etablerede virksomheder, der gerne vil øge deres innovationskraft gennem samarbejde med bæredygtige startups, men som er i tvivl om, hvordan de gør i praksis, og hvordan de styrer uden om dilemmaer og risici, fortæller Freja Ludvigsen, der i dag driver virksomheden Partnerskaberen, hvor hun hjælper virksomheder, kommuner og organisationer med bæredygtig vækst, innovation og partnerskaber.
Sound Hub Denmark er med i bogen som case på, hvordan man skaber miljøer, hvor etablerede virksomheder og iværksættere kan teste og udvikle nye produkter sammen. Her fortæller Peter Petersen, CEO, og Rie Kold Pripsø, CCO, om hvad det har krævet at opbygge et verdensklasseudviklingsmiljø og lærende fællesskab for lyd og akustik i Bang & Olufsens historiske bygninger fra 1946.
Miljøet adskiller sig fra nogle af de andre miljøer i bogen, der er skabt i direkte tilknytning til en specifik virksomhed. Det er miljøer som NIRAS Green Tech Hub i Allerød og Alfa Laval Innovation House i Gladsaxe.
– Sound Hub Denmark er en fantastisk case på, hvordan et stærkt partnerskab på tværs af virksomheder, universitet, kommune, fonde og erhvervsfremme kan skabe et corporate-startup miljø sammen, som danner et internationalt orienteret økosystem, der både gavner de etablerede virksomheder, tiltrækker nye virksomheder og bidrager til lokalsamfundets vækst, siger Freja Ludvigsen.
Freja Ludvigsen interviewer i bogen Peter Petersen og Rie Kold Pripsø og spørger til miljøet i Sound Hub Denmark:
– Vi er formidlere, som sørger for, at der opstår det rette match mellem eksempelvis en virksomhed og startup, eller freelancer (konsulent) og startup, som gør, at det bliver succesfuldt for begge parter. Startup-virksomhedernes mindset er at beskæftige sig med det, der gavner dem mest muligt her og nu. De har hverken tid eller finansiering til at være tre måneder i en venteposition i forhold til en test eller afklaringsproces med en virksomhed, fortæller Peter Petersen.
Kontakt:
Sound Hub Denmark A/S, CEO Peter Petersen, tlf. 40 45 65 69 eller pp@soundhub.dk