• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

ElektronikFOKUS

Fokus på elektronik

  • Branchenyt
  • Design & udvikling
  • Events
  • IoT & embedded
  • Komponenter & konnektorer
  • Power
  • Produktion
  • Test & mål
  • Wireless & data
  • Artikler fra Aktuel Elektronik

AktueltDesign & udviklingIoT & embedded31. 05. 2023 | Rolf Sylvester-Hvid

Selvkørende biler mangler social intelligens i trafikken

AktueltDesign & udviklingIoT & embedded31. 05. 2023 By Rolf Sylvester-Hvid

Selvkørende biler kommer til kort, når det gælder om at forstå de sociale koder i trafikken, der gør menneskelige billister i stand til at beslutte, om de skal vige eller køre, viser ny forskning fra Københavns Universitet.

Vi er fortsat langt væk fra autonome biler. De mangler den sociale forståelse i trafikken.

Skal jeg køre, eller skal jeg vige? Det er i sandhed et af de helt basale spørgsmål i trafikken, som gør sig gældende i alt lige fra sammenfletningen på motorvejen til døren ind til metrotoget. Svaret på det spørgsmål finder menneskelige trafikanter for det meste hurtigt frem til intuitivt, fordi det bygger på sociale interaktioner trænet fra det øjeblik, vi lærer at gå.   

Men selvkørende biler, som allerede er virkelighed flere steder i verden, kæmper stadig med at navigere i det komplekse sociale spil, der finder sted i trafikken. Det viser ny forskning lavet på Datalogisk Institut på Københavns Universitet.

Forskerne har analyseret en række videoer af selvkørende biler i forskellige situationer i trafikken uploadet af brugere på YouTube. Resultaterne viser, at de selvkørende biler har særligt svært ved at forstå, hvornår de skal vige, og hvornår de skal køre, så trafikken bare glider.

– At kunne begå sig i trafikken bygger på langt mere end bare trafikregler. Sociale interaktioner som fx kropssprog spiller en stor rolle, når vi signalerer til hinanden i trafikken. Og her er de selvkørende biler bare ikke godt nok programmeret endnu. Derfor har de svært ved altid at forstå, hvornår de skal stoppe, og hvornår nogen stopper for dem, og det kan være både irriterende og farligt, siger professor Barry Alan Brown, der de sidste fem år har studeret de selvkørende bilers indtog på vejene.

Undskyld, det er en selvkørende bil!

Virksomheder som Waymo og Cruise har lanceret en taxa-service med selvkørende biler, der kører rundt i områder af USA. Tesla har ligeledes udrullet deres FSD-model (full self driving) til omkring 100.000 frivillige billister i USA og Canada, og medierne bugner med historier om de selvkørende biler, og hvor godt de fungerer.

Men ifølge Barry Brown og hans forskerhold er deres faktiske præstationer på vejene en velbevaret forretningshemmelighed, som meget få har indsigt i. Derfor har forskerne dybdeanalyseret 18 timer timers videomateriale fra YouTube filmet af civile entusiaster, som tester bilerne fra bagsædet.

Et af videoeksemplerne viser en familie på fire, der står ved fortovskanten på en villavej i USA. Der er ingen fodgængerovergang, men familien vil gerne krydse vejen. Da den selvkørende bil nærmer sig, sætter den farten ned, hvilket får de to voksne i familien til at vifte med hænderne som tegn til, at bilen bare skal køre forbi. Men i stedet for standser den selvkørende bil lige ud for dem og holder stille i 11 sekunder.

Da familien så begynder at gå over vejen, sætter bilen igen i bevægelse og får dem til at springe tilbage på fortovet, hvorefter personen på bagsædet ruller vinduet ned og råber: ”Undskyld, selvkørende bil!”.

– Situationen ligner det primære problem, vi fandt i vores analyse og demonstrerer de selvkørende bilers manglende evne til at forstå de sociale interaktioner i trafikken. Den selvkørende bil standser for ikke at ramme fodgængerne, men ender med at være ved at køre ind i dem alligevel, fordi den ikke forstår signalerne. Det kan ikke alene skabe forvirring og spildtid i trafikken, men også decideret farlige situationer, siger Barry Brown.

Tåget kørsel i San Francisco

I San Francisco, tech-byen over dem alle, kan de selvkørende bilers performance bedømmes på nært hold. Her er de førerløse biler nemlig sluppet løs i flere områder af byen i form af bl.a. busser og taxaer, som forsøger at navigere i de bakkede gader blandt mennesker og andre naturfænomener. Og det har ifølge forskeren skabt en hel del modstand mod robotbilerne:

– De selvkørende biler skaber jævnligt trafikpropper og problemer i trafikken i San Francisco, fordi de reagerer uhensigtsmæssigt på andre trafikanter. For nylig skrev byens medier også om et større trafikalt kaos skabt af de selvkørende biler på grund af tåge. Tågen fik de selvkørende biler til at overreagere, standse og blokere trafikken, selvom tåge ellers er meget normalt i byen, fortæller Barry Brown.

Robotbilerne har været undervejs i 10 år, og branchen bag dem har brugt over 40 milliarder kroner på at skubbe udviklingen fremad. Alligevel har resultatet ifølge Barry Brown indtil nu været biler, der stadig kører med mange fejl, sænker de andre bilister og forstyrrer den glatte trafikstrøm:

– Jeg tror, at vi tager det sociale element for givet. Vi tænker ikke over det, når vi sætter os ind i en bil og kører – vi gør det bare automatisk. Men når det så kommer til at designe systemerne, skal man beskrive alt det, vi tager for givet og bringe det ind i designet. Bilindustrien kunne lære af at have en mere sociologisk tilgang. Forståelse af de sociale interaktioner, der er en del af trafikken, bør bruges til at designe selvkørende bilers interaktioner med andre trafikanter, på samme måde som forskning har hjulpet med at forbedre anvendeligheden af ​​mobiltelefoner og teknologi mere bredt, slutter han.

Fakta om studiet:

Forskerne analyserede 18 timers videooptagelser af selvkørende biler fra 70 forskellige YouTube-videoer.

Ved hjælp af forskellige videoanalyseteknikker studerede forskerne videosekvenserne i dybden i stedet for at lave en bredere overfladisk analyse.

Studiet hedder: “The Halting Problem: Video analysis of self-driving cars in traffic” er netop blevet præsenteret på 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, hvor den vandt konferencens bedste papirpris.

Undersøgelsen er udført af Barry Brown fra Københavns Universitet og Stockholms Universitet, Mathias Broth fra Linköpings Universitet og Erik Vinkhuyzen fra Kings College, London.

Kontakt:

Barry Brown, Datalogisk Institut, Københavns Universitet og Stockholms Universitet, mail: barry@di.ku.dk

Skrevet i: Aktuelt, Design & udvikling, IoT & embedded

Seneste nyt fra redaktionen

Fikse indstøbte AC/DC-forsyninger til printmontage

Power21. 11. 2025

Skalérbarhed er i stigende grad en faktor, som skal tænkes ind i nye familier af elektronikprodukter, hvor funktioner og ydelse spænder stadigt bredere i mange OEM-virksomheders produktprogrammer – ikke mindst med tilføjelsen af ekstra funktioner som øget regnekraft i edgen, kommunikationsfunktioner

Robotter i charmeoffensiv

EventsProduktion21. 11. 2025

Tirsdag den 25.11 bliver der travlt i både svingdør og ved robotarmene hos Danrobotics i Middelfart. 25 virksomheder – og dermed udsolgt – har meldt deres ankomst til en dag, hvor virksomheder fra Middelfart, Trekanten og det øvrige sydjyske område skal blive klogere på, hvordan de kan få en robot

Strømforsyning i slankt DIN-skinnemodul leverer op til 40A

Power21. 11. 2025

Recoms RACPRO1-RD40, et nyt DIN-skinneredundansmodul, kan fungere som AC/DC-forsyning i et n+1 redundant eller parallelt setup til kritiske applikationer, hvor strømmen skal opretholdes, selvom én af AC/DC-forsyningerne går offline. I redundanstilstand kan hvert modul bruges med en belastning på

DI: EU tager vigtigt skridt mod digital regelforenkling

Wireless & data21. 11. 2025

EU-Kommissionen har i dag præsenteret en omfattende pakke på det digitale område med bl.a. enklere regler og mindre administrativt bøvl på det digitale område. Formålet er at øge Europas konkurrence, og i landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI), hilses udspillet fra Kommissionen

MicroLED datalink accelererer AI

AktueltDesign & udvikling21. 11. 2025

Franske CEA-Leti lancerer nu et flersidet program til ultra hurtig dataoverførsel vha. microLED teknikken, især med fokus på at accelerere udviklingen inden for kunstig intelligens (AI). Dette lab-til-fab initiativ bygger på instituttets store ekspertise inden for microLED teknologien, og det

Terma skal strømforsyne Europas LISA-mission og fremme en ny æra inden for astrofysik

AktueltBranchenytDesign & udviklingPower21. 11. 2025

Terma har sikret sig sin hidtil største rumkontrakt fra OHB System AG om at levere kritisk hardware til Den Europæiske Rumorganisations Laser Interferometer Space Antenna (LISA)-mission, der er planlagt til opsendelse i 2035. I henhold til aftalen vil Terma levere strømforsynings- og

Tydelig optimisme prægede Productronica-messen i München

EventsProduktionTop21. 11. 2025

Man kan læse utallige statistikker for at danne sig billeder af, hvordan elektronikmarkedet ser ud både nu og i nær fremtid, men ofte peger informationerne i vidt forskellige retninger. Det er en langt bedre indikation at besøge de store internationale fagmesser og lægge øret til – om ikke jorden,

Batteribesparende trådløse mikrocontrollere optimeret til fjernbetjeninger

IoT & embedded19. 11. 2025

STMicroelectronics introducerer STM32WL3R, en trådløs mikrocontroller (MCU) optimeret til fjernbetjeninger i forbrugerprodukter og hjemmeautomation. STM32WL3R er udviklet fra den velprøvede STM32WL3 sub-GHz trådløse MCU og indeholder en lav-strøm RF-transceiver, fleksible strømbesparende tilstande

Aluminiumsprodukter indgår nu i Same Skys tilbehørsprogram af knapper

Komponenter & konnektorer19. 11. 2025

Same Skys Motion and Control Group annoncerer nu udvidelsen med aluminiumsknapper til sit program af knapper. SAK-familien af aluminiumsknapper er kompatibel med Same Skys program af drejepotentiometre og  incrementale encodere til panelmontage med aksler med

OT-cybersikkerhed som konkurrenceparameter er ikke et ”hvis” men et ”hvornår”

Wireless & data19. 11. 2025

Danske virksomheder udsættes dagligt for tusindvis af potentielle cyberangreb, og SMV’er halter bagud på OT-sikkerheden. Ingeniør- og automationshuset Holtec.dk er blandt de første i branchen blevet D-mærket – et strategisk skridt for at sikre kunderne. Ifølge en rapport fra Styrelsen for

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Aktuel Elektronik - underleverandøroversigt
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Mouser Electronics

    The Latest News from Mouser Electronics

  • Mouser Electronics

    Mouser Congratulates the Winners of 2025 Create the Future Design Contest

  • Avnet Silica

    AMD – IMPLEMENTING SYNTHETIC APERTURE RADAR IN SPACE WITH AMD VERSAL ADAPTIVE SOCS – 1 Hour Online presentation

  • Rohde & Schwarz Danmark A/S

    Rohde & Schwarz presents multi-purpose R&S NGT3600 high-precision dual-channel power supply at productronica

  • Avnet Silica

    Explore the flexible and ultra-low power STM32WL3x SoC – Online seminar

  • InnoFour

    Discover Siemens Xcelerator Solutions

  • Mouser Electronics

    The Latest News from Mouser Electronics 

  • InnoFour

    Online DFM for Printed Circuit Boards

  • Mouser Electronics

    Mouser Electronics Explores the Future of Advanced Air Mobility and Its Impact on Design

  • Mouser Electronics

    Mouser Electronics Supports Advanced Underwater Harvester Project for UK Seagrass Restoration

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Fikse indstøbte AC/DC-forsyninger til printmontage

    21.11.2025

  • Robotter i charmeoffensiv

    21.11.2025

  • Strømforsyning i slankt DIN-skinnemodul leverer op til 40A

    21.11.2025

  • DI: EU tager vigtigt skridt mod digital regelforenkling

    21.11.2025

  • MicroLED datalink accelererer AI

    21.11.2025

  • Terma skal strømforsyne Europas LISA-mission og fremme en ny æra inden for astrofysik

    21.11.2025

  • Tydelig optimisme prægede Productronica-messen i München

    21.11.2025

  • Batteribesparende trådløse mikrocontrollere optimeret til fjernbetjeninger

    19.11.2025

  • Aluminiumsprodukter indgår nu i Same Skys tilbehørsprogram af knapper

    19.11.2025

  • OT-cybersikkerhed som konkurrenceparameter er ikke et ”hvis” men et ”hvornår”

    19.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Aktuel Elektronik

Aktuel Elektronik avisforside

Annoncér i Aktuel Elektronik

Medieinformation

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik