• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

ElektronikFOKUS

Fokus på elektronik

  • Branchenyt
  • Design & udvikling
  • Events
  • IoT & embedded
  • Komponenter & konnektorer
  • Power
  • Produktion
  • Test & mål
  • Wireless & data
  • Artikler fra Aktuel Elektronik

AktueltDesign & udviklingIoT & embedded31. 05. 2023 | Rolf Sylvester-Hvid

Selvkørende biler mangler social intelligens i trafikken

AktueltDesign & udviklingIoT & embedded31. 05. 2023 By Rolf Sylvester-Hvid

Selvkørende biler kommer til kort, når det gælder om at forstå de sociale koder i trafikken, der gør menneskelige billister i stand til at beslutte, om de skal vige eller køre, viser ny forskning fra Københavns Universitet.

Vi er fortsat langt væk fra autonome biler. De mangler den sociale forståelse i trafikken.

Skal jeg køre, eller skal jeg vige? Det er i sandhed et af de helt basale spørgsmål i trafikken, som gør sig gældende i alt lige fra sammenfletningen på motorvejen til døren ind til metrotoget. Svaret på det spørgsmål finder menneskelige trafikanter for det meste hurtigt frem til intuitivt, fordi det bygger på sociale interaktioner trænet fra det øjeblik, vi lærer at gå.   

Men selvkørende biler, som allerede er virkelighed flere steder i verden, kæmper stadig med at navigere i det komplekse sociale spil, der finder sted i trafikken. Det viser ny forskning lavet på Datalogisk Institut på Københavns Universitet.

Forskerne har analyseret en række videoer af selvkørende biler i forskellige situationer i trafikken uploadet af brugere på YouTube. Resultaterne viser, at de selvkørende biler har særligt svært ved at forstå, hvornår de skal vige, og hvornår de skal køre, så trafikken bare glider.

– At kunne begå sig i trafikken bygger på langt mere end bare trafikregler. Sociale interaktioner som fx kropssprog spiller en stor rolle, når vi signalerer til hinanden i trafikken. Og her er de selvkørende biler bare ikke godt nok programmeret endnu. Derfor har de svært ved altid at forstå, hvornår de skal stoppe, og hvornår nogen stopper for dem, og det kan være både irriterende og farligt, siger professor Barry Alan Brown, der de sidste fem år har studeret de selvkørende bilers indtog på vejene.

Undskyld, det er en selvkørende bil!

Virksomheder som Waymo og Cruise har lanceret en taxa-service med selvkørende biler, der kører rundt i områder af USA. Tesla har ligeledes udrullet deres FSD-model (full self driving) til omkring 100.000 frivillige billister i USA og Canada, og medierne bugner med historier om de selvkørende biler, og hvor godt de fungerer.

Men ifølge Barry Brown og hans forskerhold er deres faktiske præstationer på vejene en velbevaret forretningshemmelighed, som meget få har indsigt i. Derfor har forskerne dybdeanalyseret 18 timer timers videomateriale fra YouTube filmet af civile entusiaster, som tester bilerne fra bagsædet.

Et af videoeksemplerne viser en familie på fire, der står ved fortovskanten på en villavej i USA. Der er ingen fodgængerovergang, men familien vil gerne krydse vejen. Da den selvkørende bil nærmer sig, sætter den farten ned, hvilket får de to voksne i familien til at vifte med hænderne som tegn til, at bilen bare skal køre forbi. Men i stedet for standser den selvkørende bil lige ud for dem og holder stille i 11 sekunder.

Da familien så begynder at gå over vejen, sætter bilen igen i bevægelse og får dem til at springe tilbage på fortovet, hvorefter personen på bagsædet ruller vinduet ned og råber: ”Undskyld, selvkørende bil!”.

– Situationen ligner det primære problem, vi fandt i vores analyse og demonstrerer de selvkørende bilers manglende evne til at forstå de sociale interaktioner i trafikken. Den selvkørende bil standser for ikke at ramme fodgængerne, men ender med at være ved at køre ind i dem alligevel, fordi den ikke forstår signalerne. Det kan ikke alene skabe forvirring og spildtid i trafikken, men også decideret farlige situationer, siger Barry Brown.

Tåget kørsel i San Francisco

I San Francisco, tech-byen over dem alle, kan de selvkørende bilers performance bedømmes på nært hold. Her er de førerløse biler nemlig sluppet løs i flere områder af byen i form af bl.a. busser og taxaer, som forsøger at navigere i de bakkede gader blandt mennesker og andre naturfænomener. Og det har ifølge forskeren skabt en hel del modstand mod robotbilerne:

– De selvkørende biler skaber jævnligt trafikpropper og problemer i trafikken i San Francisco, fordi de reagerer uhensigtsmæssigt på andre trafikanter. For nylig skrev byens medier også om et større trafikalt kaos skabt af de selvkørende biler på grund af tåge. Tågen fik de selvkørende biler til at overreagere, standse og blokere trafikken, selvom tåge ellers er meget normalt i byen, fortæller Barry Brown.

Robotbilerne har været undervejs i 10 år, og branchen bag dem har brugt over 40 milliarder kroner på at skubbe udviklingen fremad. Alligevel har resultatet ifølge Barry Brown indtil nu været biler, der stadig kører med mange fejl, sænker de andre bilister og forstyrrer den glatte trafikstrøm:

– Jeg tror, at vi tager det sociale element for givet. Vi tænker ikke over det, når vi sætter os ind i en bil og kører – vi gør det bare automatisk. Men når det så kommer til at designe systemerne, skal man beskrive alt det, vi tager for givet og bringe det ind i designet. Bilindustrien kunne lære af at have en mere sociologisk tilgang. Forståelse af de sociale interaktioner, der er en del af trafikken, bør bruges til at designe selvkørende bilers interaktioner med andre trafikanter, på samme måde som forskning har hjulpet med at forbedre anvendeligheden af ​​mobiltelefoner og teknologi mere bredt, slutter han.

Fakta om studiet:

Forskerne analyserede 18 timers videooptagelser af selvkørende biler fra 70 forskellige YouTube-videoer.

Ved hjælp af forskellige videoanalyseteknikker studerede forskerne videosekvenserne i dybden i stedet for at lave en bredere overfladisk analyse.

Studiet hedder: “The Halting Problem: Video analysis of self-driving cars in traffic” er netop blevet præsenteret på 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, hvor den vandt konferencens bedste papirpris.

Undersøgelsen er udført af Barry Brown fra Københavns Universitet og Stockholms Universitet, Mathias Broth fra Linköpings Universitet og Erik Vinkhuyzen fra Kings College, London.

Kontakt:

Barry Brown, Datalogisk Institut, Københavns Universitet og Stockholms Universitet, mail: barry@di.ku.dk

Skrevet i: Aktuelt, Design & udvikling, IoT & embedded

Seneste nyt fra redaktionen

IDA: Nye overraskende STEM/IT-kompetencer kan styrke dansk cybersikkerhed

Design & udviklingTopWireless & data12. 12. 2025

I en tid, hvor både cybertrusler og mangel på kvalificerede IT-specialister vokser, har Projekt ”Fast Track” i to år sat et nyt og menneskeligt aftryk på den digitale dagsorden.  Under ledelse af IDA og med støtte fra Industriens Fond, har 370 deltagere været igennem et intensivt

Nohau og Cryptera Device Security i strategisk partnerskab om embedded sikkerhed

AktueltBranchenytIoT & embedded12. 12. 2025

Nohau Solutions har indgået et strategisk kommercielt partnerskab med Cryptera Device Security. Samarbejdet styrker begge virksomheders evne til at hjælpe producenter med at reagere på de stigende krav til cybersikkerhed og compliance i hele Skandinavien. Europæiske regler som Cyber

3D integration på silicium baner vejen for prisgunstige RF front-ends

AktueltDesign & udvikling12. 12. 2025

Af Jørgen Sarlvit Larsen, foto: ST Microeletronics og CEA Leti På IEDM 2025 konferencen i San Francisco præsenterede CEA-Leti og STMicroelectronics en ny, højtydende og alsidig RF Si platform, som co-integrerer de bedste aktive og passive enheder til RF og optiske front-end moduler (FEM). Deres

Ny eBook fra Mouser og Yageo undersøger nye passive løsninger til automotiv elektrificering

Design & udviklingKomponenter & konnektorer12. 12. 2025

Mouser Electronics, Inc., den autoriserede globale distributør med de nyeste elektroniske komponenter og industrielle automationsprodukter, annoncerer en ny eBook i samarbejde med YAGEO Group. I Powering the New Automotive Era with Smart Passive Solutions undersøger eksperter fra industrien, hvordan

Kompakte, low-noise LDO-regulatorer giver hurtig transientrespons fra standby

Komponenter & konnektorer12. 12. 2025

Toshiba Electronics Europe GmbH lancerer deres TCR5FM-serie af 35 LDO-regulatorer, der skal stabilisere DC-forsyninger i små elektronikprodukter som smartphones og wearables. LDO-regulatorerne imødekommer de udfordringer, designere står over for i udvikling af batteridrevne produkter, når de

Jabra byder Daniel Johansson velkommen som Regional President North Region

Branchenyt12. 12. 2025

Danske Jabra, der er et af verdensførende brands indenfor professionel lyd og video, har udnævnt Daniel Johansson som Regional President North Region. Daniel skal lede Jabras salgsorganisation indenfor Enterprise på tværs af de nordiske markeder samt Storbritannien og Irland. Daniel Johansson

ATP-direktør skal bidrage til at styrke nordisk AI-udvikling og -anvendelse

Branchenyt12. 12. 2025

Et nyt nordisk-baltisk center for ansvarlig og anvendt kunstig intelligens har set dagens lys. Centeret – der har fået navnet New Nordics AI – skal være en afgørende brik i at gøre Norden til Europas motor i AI-kapløbet.  Haktan Bulut, koncerndirektør med ansvar for it og teknologi i ATP,

Toshiba lancerer en serie af 15 nye zenerdioder til beskyttelse af forsynings-rails

Komponenter & konnektorer10. 12. 2025

Toshiba Electronics Europe GmbH udbygger sin serie af zenerdioder med lanceringen af yderligere 15 produkter. Komponenterne er tænkt til at beskytte forsynings-rails til halvledere og apparater mod pulser/surges i switchingen og mod længerevarende overspændingspulser. De vil være anvendelige i en

ERC-millioner til professor Rafsanjani: Slangerobot skal lytte sig frem i ukendt terræn

AktueltDesign & udvikling10. 12. 2025

Professor Ahmad Rafsanjani har netop modtaget en prestigefuld ERC-bevilling på 15 millioner kroner. Hans projekt vil lære bløde robotter at navigere ved hjælp af lyd, friktion og origami-teknik – en evne, der kan åbne døre til både sammenstyrtede bygninger og fjerne planeter. - Når to

DTU’s innovations-DNA bliver en national ramme

BranchenytDesign & udviklingTop10. 12. 2025

Nye anbefalinger skal sikre, at dansk forskning kommer ud og gør gavn som kommercielle markedsløsninger i nye startup-virksomheder. Rektor Anders Bjarklev finder det positivt, at DTU’s mangeårige arbejde med innovation nu afspejler sig i en national ramme. DTU har de sidste 13 år arbejdet med

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Aktuel Elektronik - underleverandøroversigt
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • InnoFour

    What’s new in Xpedition, HyperLynx and Valor 2510 release?

  • RODAN Technologies A/S

    Glædelig jul fra alle os hos RODAN

  • Elma Instruments A/S

    Nye standarder for termisk inspektion med FLIR i65 og Elma Instruments

  • Mouser Electronics

    Explore the Evolution of Robotics to Autonomy in New eBook from Mouser Electronics and onsemi

  • InnoFour

    Polarion ALM 2512 – What’s new and noteworthy

  • Phoenix Contact A/S

    Berøringsbeskyttede printkortstik med skruetilslutning

  • InnoFour

    PCBflow: Cloud-Based DFM for PCB Manufacturing Readiness

  • Microchip Technology Inc.

    Microchip Halves the Power Required to Measure How Much Power Portable Devices Consume

  • RODAN Technologies A/S

    Operatør til kabelproduktion

  • InnoFour

    Discover Siemens Xcelerator Solutions

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • IDA: Nye overraskende STEM/IT-kompetencer kan styrke dansk cybersikkerhed

    12.12.2025

  • Nohau og Cryptera Device Security i strategisk partnerskab om embedded sikkerhed

    12.12.2025

  • 3D integration på silicium baner vejen for prisgunstige RF front-ends

    12.12.2025

  • Ny eBook fra Mouser og Yageo undersøger nye passive løsninger til automotiv elektrificering

    12.12.2025

  • Kompakte, low-noise LDO-regulatorer giver hurtig transientrespons fra standby

    12.12.2025

  • Jabra byder Daniel Johansson velkommen som Regional President North Region

    12.12.2025

  • ATP-direktør skal bidrage til at styrke nordisk AI-udvikling og -anvendelse

    12.12.2025

  • Toshiba lancerer en serie af 15 nye zenerdioder til beskyttelse af forsynings-rails

    10.12.2025

  • ERC-millioner til professor Rafsanjani: Slangerobot skal lytte sig frem i ukendt terræn

    10.12.2025

  • DTU’s innovations-DNA bliver en national ramme

    10.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Aktuel Elektronik

Aktuel Elektronik avisforside

Annoncér i Aktuel Elektronik

Medieinformation

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik