• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

ElektronikFOKUS

Fokus på elektronik

  • Branchenyt
  • Design & udvikling
  • Events
  • IoT & embedded
  • Komponenter & konnektorer
  • Power
  • Produktion
  • Test & mål
  • Wireless & data
  • Artikler fra Aktuel Elektronik

AktueltDesign & udviklingIoT & embedded31. 05. 2023 | Rolf Sylvester-Hvid

Selvkørende biler mangler social intelligens i trafikken

AktueltDesign & udviklingIoT & embedded31. 05. 2023 By Rolf Sylvester-Hvid

Selvkørende biler kommer til kort, når det gælder om at forstå de sociale koder i trafikken, der gør menneskelige billister i stand til at beslutte, om de skal vige eller køre, viser ny forskning fra Københavns Universitet.

Vi er fortsat langt væk fra autonome biler. De mangler den sociale forståelse i trafikken.

Skal jeg køre, eller skal jeg vige? Det er i sandhed et af de helt basale spørgsmål i trafikken, som gør sig gældende i alt lige fra sammenfletningen på motorvejen til døren ind til metrotoget. Svaret på det spørgsmål finder menneskelige trafikanter for det meste hurtigt frem til intuitivt, fordi det bygger på sociale interaktioner trænet fra det øjeblik, vi lærer at gå.   

Men selvkørende biler, som allerede er virkelighed flere steder i verden, kæmper stadig med at navigere i det komplekse sociale spil, der finder sted i trafikken. Det viser ny forskning lavet på Datalogisk Institut på Københavns Universitet.

Forskerne har analyseret en række videoer af selvkørende biler i forskellige situationer i trafikken uploadet af brugere på YouTube. Resultaterne viser, at de selvkørende biler har særligt svært ved at forstå, hvornår de skal vige, og hvornår de skal køre, så trafikken bare glider.

– At kunne begå sig i trafikken bygger på langt mere end bare trafikregler. Sociale interaktioner som fx kropssprog spiller en stor rolle, når vi signalerer til hinanden i trafikken. Og her er de selvkørende biler bare ikke godt nok programmeret endnu. Derfor har de svært ved altid at forstå, hvornår de skal stoppe, og hvornår nogen stopper for dem, og det kan være både irriterende og farligt, siger professor Barry Alan Brown, der de sidste fem år har studeret de selvkørende bilers indtog på vejene.

Undskyld, det er en selvkørende bil!

Virksomheder som Waymo og Cruise har lanceret en taxa-service med selvkørende biler, der kører rundt i områder af USA. Tesla har ligeledes udrullet deres FSD-model (full self driving) til omkring 100.000 frivillige billister i USA og Canada, og medierne bugner med historier om de selvkørende biler, og hvor godt de fungerer.

Men ifølge Barry Brown og hans forskerhold er deres faktiske præstationer på vejene en velbevaret forretningshemmelighed, som meget få har indsigt i. Derfor har forskerne dybdeanalyseret 18 timer timers videomateriale fra YouTube filmet af civile entusiaster, som tester bilerne fra bagsædet.

Et af videoeksemplerne viser en familie på fire, der står ved fortovskanten på en villavej i USA. Der er ingen fodgængerovergang, men familien vil gerne krydse vejen. Da den selvkørende bil nærmer sig, sætter den farten ned, hvilket får de to voksne i familien til at vifte med hænderne som tegn til, at bilen bare skal køre forbi. Men i stedet for standser den selvkørende bil lige ud for dem og holder stille i 11 sekunder.

Da familien så begynder at gå over vejen, sætter bilen igen i bevægelse og får dem til at springe tilbage på fortovet, hvorefter personen på bagsædet ruller vinduet ned og råber: ”Undskyld, selvkørende bil!”.

– Situationen ligner det primære problem, vi fandt i vores analyse og demonstrerer de selvkørende bilers manglende evne til at forstå de sociale interaktioner i trafikken. Den selvkørende bil standser for ikke at ramme fodgængerne, men ender med at være ved at køre ind i dem alligevel, fordi den ikke forstår signalerne. Det kan ikke alene skabe forvirring og spildtid i trafikken, men også decideret farlige situationer, siger Barry Brown.

Tåget kørsel i San Francisco

I San Francisco, tech-byen over dem alle, kan de selvkørende bilers performance bedømmes på nært hold. Her er de førerløse biler nemlig sluppet løs i flere områder af byen i form af bl.a. busser og taxaer, som forsøger at navigere i de bakkede gader blandt mennesker og andre naturfænomener. Og det har ifølge forskeren skabt en hel del modstand mod robotbilerne:

– De selvkørende biler skaber jævnligt trafikpropper og problemer i trafikken i San Francisco, fordi de reagerer uhensigtsmæssigt på andre trafikanter. For nylig skrev byens medier også om et større trafikalt kaos skabt af de selvkørende biler på grund af tåge. Tågen fik de selvkørende biler til at overreagere, standse og blokere trafikken, selvom tåge ellers er meget normalt i byen, fortæller Barry Brown.

Robotbilerne har været undervejs i 10 år, og branchen bag dem har brugt over 40 milliarder kroner på at skubbe udviklingen fremad. Alligevel har resultatet ifølge Barry Brown indtil nu været biler, der stadig kører med mange fejl, sænker de andre bilister og forstyrrer den glatte trafikstrøm:

– Jeg tror, at vi tager det sociale element for givet. Vi tænker ikke over det, når vi sætter os ind i en bil og kører – vi gør det bare automatisk. Men når det så kommer til at designe systemerne, skal man beskrive alt det, vi tager for givet og bringe det ind i designet. Bilindustrien kunne lære af at have en mere sociologisk tilgang. Forståelse af de sociale interaktioner, der er en del af trafikken, bør bruges til at designe selvkørende bilers interaktioner med andre trafikanter, på samme måde som forskning har hjulpet med at forbedre anvendeligheden af ​​mobiltelefoner og teknologi mere bredt, slutter han.

Fakta om studiet:

Forskerne analyserede 18 timers videooptagelser af selvkørende biler fra 70 forskellige YouTube-videoer.

Ved hjælp af forskellige videoanalyseteknikker studerede forskerne videosekvenserne i dybden i stedet for at lave en bredere overfladisk analyse.

Studiet hedder: “The Halting Problem: Video analysis of self-driving cars in traffic” er netop blevet præsenteret på 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, hvor den vandt konferencens bedste papirpris.

Undersøgelsen er udført af Barry Brown fra Københavns Universitet og Stockholms Universitet, Mathias Broth fra Linköpings Universitet og Erik Vinkhuyzen fra Kings College, London.

Kontakt:

Barry Brown, Datalogisk Institut, Københavns Universitet og Stockholms Universitet, mail: barry@di.ku.dk

Skrevet i: Aktuelt, Design & udvikling, IoT & embedded

Seneste nyt fra redaktionen

Julefred

BranchenytTop19. 12. 2025

Hold da op, så gik der endnu et år, og julefreden - eller julekaos - er ved at sænke sig over landet, store dele af Verden og industrien ikke mindst. 2025 har været et år, hvor der har været rystet en del på hænderne. Vi lever i en tid, hvor der fortsatover hele kloden er despoter, der rasler med

Første hospital i Norden får nu et kvantesikret netværk

AktueltWireless & data19. 12. 2025

For første gang lancerer GlobalConnect en kvantesikker netværksforbindelse for en kunde i Norden. Sammen med Norsk helsenett skal virksomheden i et pilotprojekt teste, hvordan de kan beskytte følsomme sundhedsdata på et hospital ved Oslo mod fremtidige trusler fra kvantecomputere. Akershus

Confidee tilslutter sig SME4SPACE for at styrke Europas rumfart-forsyningskæde

Branchenyt19. 12. 2025

Confidee har annoncerer sit medlemskab af SME4SPACE, den europæiske organisation, der repræsenterer små og mellemstore virksomheder inden for rumfartssektoren. Medlemskabet understøtter Confidees mission om at levere sikre, sporbare og compliant PCB-forsyningskæder til rumfart, forsvar og luft- og

Undgå brand: Find de skjulte batterier i din julepynt

Power19. 12. 2025

Julen varer som bekendt længe, men når vi skal rydde op igen, ryger brugt julepynt, kort og små elektroniske dimser ofte i skraldespanden eller gemmes væk i kasser på loftet eller i kælderen. Men mange af produkterne indeholder skjulte batterier - og de udgør en voksende brandfare i både

Fire store DTU-projekter i ny køreplan for forskningsinfrastruktur

AktueltDesign & udvikling19. 12. 2025

Det er nogle af de allermest kritiske forskningsfelter for Europas robusthed og teknologiske suverænitet, der står til at få nye og avancerede faciliteter i Uddannelses- og Forskningsministeriet nye Roadmap for Forskningsinfrastruktur 2025, der netop er blevet offentliggjort. Fire projekter med

Godkendte X1-/Y2-kondensatorer til brug på forsyningsnettet

Komponenter & konnektorer18. 12. 2025

Würth Elektronik udbygger sin portefølje af komponenter til brug i applikationer forsynet fra elnettet. Den nye serie af WCAP-FTY2 filmkondensatorer er optimerede til støjundertrykkelse og er godkendt efter X1- og Y2-sikkerhedsklasserne i overensstemmelse med IEC 60384-14. Den meget høje

Glenair 806-serie af mil-/aerospace Micro Miniature D38999 konnektorer fra Powell

Komponenter & konnektorer18. 12. 2025

Powell Electronics, der er leverandør af konnektorer og flere andre komponenttyper til hi-rel applikationer til forsvars-, aerospace- og industriformål, leverer nu 806 -serien af mil-/aerospace Micro Miniature D38999-konnektorerne fra Glenair – næste generation cirkulære konnektorer med en lille

Ny energiteknologi på vej: EUDP uddeler 282 millioner kroner

BranchenytDesign & udvikling17. 12. 2025

EUDP støtter hvert år virksomheder og universiteters arbejde med udvikling og demonstration af nye, grønne energiteknologier, som bidrager til at indfri Danmarks klima- og energipolitiske målsætninger. Ved tilskudsprogrammets seneste ansøgningsfrist var der indsendt i alt 92 ansøgninger, der samlet

Wexøe A/S frasælger sine Power- og Building Infrastructure-divisioner til UTU Group

Branchenyt17. 12. 2025

Wexøe A/S meddeler, at de har underskrevet en aftale om at frasælge sine Power- og Building Infrastructure-divisioner til UTU Group, en finsk, familieejet industrikoncern med en stærk nordisk tilstedeværelse. Transaktionen markerer et vigtigt strategisk skridt for begge virksomheder og forventes at

Priseffektiv gate-driver IC til trefasede BLDC-motorer fra Toshiba Europe

Komponenter & konnektorerPower17. 12. 2025

Toshiba Electronics Europe GmbH (« Toshiba ») leverer nu kommercielle samples af sin innovative gate-driver IC, TB9084FTG, der er skræddersyet til trefasede, børsteløse DC-motorer (BLDC). Disse motorer er afgørende for en lang række vitale on-board funktioner i adskillige automotive applikationer

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Aktuel Elektronik - underleverandøroversigt
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Silitrade ApS

    New partner

  • Mouser Electronics

    The Latest News from Mouser Electronics

  • Eltraco Automation

    Her er Eltracos bud på tendenser i 2026

  • GOmeasure ApS

    Glædelig jul og godt nytår

  • Mouser Electronics

    Mouser Electronics Signs Global Distribution Agreement with Telit Cinterion for Enterprise-Grade IoT Solutions

  • Elektronikmessen

    Glædelig jul fra Elektronikmessen!

  • Mouser Electronics

    Mouser Electronics Highlights Energy-Efficient Designs With Power Management Resource Centre

  • InnoFour

    6 reasons why Jira users will love Polarion

  • Mouser Electronics

    The Latest News from Mouser Electronics

  • InnoFour

    What’s new in Xpedition, HyperLynx and Valor 2510 release?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Julefred

    19.12.2025

  • Første hospital i Norden får nu et kvantesikret netværk

    19.12.2025

  • Confidee tilslutter sig SME4SPACE for at styrke Europas rumfart-forsyningskæde

    19.12.2025

  • Undgå brand: Find de skjulte batterier i din julepynt

    19.12.2025

  • Fire store DTU-projekter i ny køreplan for forskningsinfrastruktur

    19.12.2025

  • Godkendte X1-/Y2-kondensatorer til brug på forsyningsnettet

    18.12.2025

  • Glenair 806-serie af mil-/aerospace Micro Miniature D38999 konnektorer fra Powell

    18.12.2025

  • Ny energiteknologi på vej: EUDP uddeler 282 millioner kroner

    17.12.2025

  • Wexøe A/S frasælger sine Power- og Building Infrastructure-divisioner til UTU Group

    17.12.2025

  • Priseffektiv gate-driver IC til trefasede BLDC-motorer fra Toshiba Europe

    17.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Aktuel Elektronik

Aktuel Elektronik avisforside

Annoncér i Aktuel Elektronik

Medieinformation

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik