• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

ElektronikFOKUS

Fokus på elektronik

  • Branchenyt
  • Design & udvikling
  • Events
  • IoT & embedded
  • Komponenter & konnektorer
  • Power
  • Produktion
  • Test & mål
  • Wireless & data
  • Artikler fra Aktuel Elektronik

AktueltDesign & udviklingIoT & embedded31. 05. 2023 | Rolf Sylvester-Hvid

Selvkørende biler mangler social intelligens i trafikken

AktueltDesign & udviklingIoT & embedded31. 05. 2023 By Rolf Sylvester-Hvid

Selvkørende biler kommer til kort, når det gælder om at forstå de sociale koder i trafikken, der gør menneskelige billister i stand til at beslutte, om de skal vige eller køre, viser ny forskning fra Københavns Universitet.

Vi er fortsat langt væk fra autonome biler. De mangler den sociale forståelse i trafikken.

Skal jeg køre, eller skal jeg vige? Det er i sandhed et af de helt basale spørgsmål i trafikken, som gør sig gældende i alt lige fra sammenfletningen på motorvejen til døren ind til metrotoget. Svaret på det spørgsmål finder menneskelige trafikanter for det meste hurtigt frem til intuitivt, fordi det bygger på sociale interaktioner trænet fra det øjeblik, vi lærer at gå.   

Men selvkørende biler, som allerede er virkelighed flere steder i verden, kæmper stadig med at navigere i det komplekse sociale spil, der finder sted i trafikken. Det viser ny forskning lavet på Datalogisk Institut på Københavns Universitet.

Forskerne har analyseret en række videoer af selvkørende biler i forskellige situationer i trafikken uploadet af brugere på YouTube. Resultaterne viser, at de selvkørende biler har særligt svært ved at forstå, hvornår de skal vige, og hvornår de skal køre, så trafikken bare glider.

– At kunne begå sig i trafikken bygger på langt mere end bare trafikregler. Sociale interaktioner som fx kropssprog spiller en stor rolle, når vi signalerer til hinanden i trafikken. Og her er de selvkørende biler bare ikke godt nok programmeret endnu. Derfor har de svært ved altid at forstå, hvornår de skal stoppe, og hvornår nogen stopper for dem, og det kan være både irriterende og farligt, siger professor Barry Alan Brown, der de sidste fem år har studeret de selvkørende bilers indtog på vejene.

Undskyld, det er en selvkørende bil!

Virksomheder som Waymo og Cruise har lanceret en taxa-service med selvkørende biler, der kører rundt i områder af USA. Tesla har ligeledes udrullet deres FSD-model (full self driving) til omkring 100.000 frivillige billister i USA og Canada, og medierne bugner med historier om de selvkørende biler, og hvor godt de fungerer.

Men ifølge Barry Brown og hans forskerhold er deres faktiske præstationer på vejene en velbevaret forretningshemmelighed, som meget få har indsigt i. Derfor har forskerne dybdeanalyseret 18 timer timers videomateriale fra YouTube filmet af civile entusiaster, som tester bilerne fra bagsædet.

Et af videoeksemplerne viser en familie på fire, der står ved fortovskanten på en villavej i USA. Der er ingen fodgængerovergang, men familien vil gerne krydse vejen. Da den selvkørende bil nærmer sig, sætter den farten ned, hvilket får de to voksne i familien til at vifte med hænderne som tegn til, at bilen bare skal køre forbi. Men i stedet for standser den selvkørende bil lige ud for dem og holder stille i 11 sekunder.

Da familien så begynder at gå over vejen, sætter bilen igen i bevægelse og får dem til at springe tilbage på fortovet, hvorefter personen på bagsædet ruller vinduet ned og råber: ”Undskyld, selvkørende bil!”.

– Situationen ligner det primære problem, vi fandt i vores analyse og demonstrerer de selvkørende bilers manglende evne til at forstå de sociale interaktioner i trafikken. Den selvkørende bil standser for ikke at ramme fodgængerne, men ender med at være ved at køre ind i dem alligevel, fordi den ikke forstår signalerne. Det kan ikke alene skabe forvirring og spildtid i trafikken, men også decideret farlige situationer, siger Barry Brown.

Tåget kørsel i San Francisco

I San Francisco, tech-byen over dem alle, kan de selvkørende bilers performance bedømmes på nært hold. Her er de førerløse biler nemlig sluppet løs i flere områder af byen i form af bl.a. busser og taxaer, som forsøger at navigere i de bakkede gader blandt mennesker og andre naturfænomener. Og det har ifølge forskeren skabt en hel del modstand mod robotbilerne:

– De selvkørende biler skaber jævnligt trafikpropper og problemer i trafikken i San Francisco, fordi de reagerer uhensigtsmæssigt på andre trafikanter. For nylig skrev byens medier også om et større trafikalt kaos skabt af de selvkørende biler på grund af tåge. Tågen fik de selvkørende biler til at overreagere, standse og blokere trafikken, selvom tåge ellers er meget normalt i byen, fortæller Barry Brown.

Robotbilerne har været undervejs i 10 år, og branchen bag dem har brugt over 40 milliarder kroner på at skubbe udviklingen fremad. Alligevel har resultatet ifølge Barry Brown indtil nu været biler, der stadig kører med mange fejl, sænker de andre bilister og forstyrrer den glatte trafikstrøm:

– Jeg tror, at vi tager det sociale element for givet. Vi tænker ikke over det, når vi sætter os ind i en bil og kører – vi gør det bare automatisk. Men når det så kommer til at designe systemerne, skal man beskrive alt det, vi tager for givet og bringe det ind i designet. Bilindustrien kunne lære af at have en mere sociologisk tilgang. Forståelse af de sociale interaktioner, der er en del af trafikken, bør bruges til at designe selvkørende bilers interaktioner med andre trafikanter, på samme måde som forskning har hjulpet med at forbedre anvendeligheden af ​​mobiltelefoner og teknologi mere bredt, slutter han.

Fakta om studiet:

Forskerne analyserede 18 timers videooptagelser af selvkørende biler fra 70 forskellige YouTube-videoer.

Ved hjælp af forskellige videoanalyseteknikker studerede forskerne videosekvenserne i dybden i stedet for at lave en bredere overfladisk analyse.

Studiet hedder: “The Halting Problem: Video analysis of self-driving cars in traffic” er netop blevet præsenteret på 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, hvor den vandt konferencens bedste papirpris.

Undersøgelsen er udført af Barry Brown fra Københavns Universitet og Stockholms Universitet, Mathias Broth fra Linköpings Universitet og Erik Vinkhuyzen fra Kings College, London.

Kontakt:

Barry Brown, Datalogisk Institut, Københavns Universitet og Stockholms Universitet, mail: barry@di.ku.dk

Skrevet i: Aktuelt, Design & udvikling, IoT & embedded

Seneste nyt fra redaktionen

Virtuel netværksmålingsløsning til evaluering af kommunikation i cloud- og virtuelle miljøer

Test & mål07. 11. 2025

Anritsu Corp. lancerer Virtual Network Master til AWS MX109030PC, en virtuel netværksmålingsløsning, der fungerer i Amazon Web Services (AWS) cloud-miljøer. Denne softwarebaserede løsning muliggør nøjagtig og gentagelig evaluering af kommunikationskvaliteten på tværs af netværk, herunder cloud- og

IDA: Forskningsaftale er godt nyt for Danmarks fremtid

AktueltBranchenyt07. 11. 2025

I en tid hvor det geopolitiske verdensbillede flimrer voldsomt, er det helt rigtigt, at regeringen og et bredt flertal blandt Folketingets partier er blevet enige om en flerårig forskningsaftale, der prioriterer forsvar, kritiske teknologier, grøn omstilling og sundhed. Det mener formand for

Switching til automatisk test er i fokus på Pickerings stand under Productronica

AktueltEventsTest & mål07. 11. 2025

Pickering Group, der har over 50 års ekspertise inden for switching til automatisk test, vil vise sine produkter og tjenester til strømlinet udvikling og anvendelse af højtydende test- og verifikationssystemer til elektronik – inklusive et nyt kompakt modulært 12-slot LXI/USB chassis samt et udvidet

Fuld fart frem for Formula Student under Digital tech Summit

Design & udviklingEventsTop07. 11. 2025

Af Rolf Sylvester-Hvid Der er flere måder at få fat i de unge mennesker på, og Würth Elektronik har valgt en både spændende og meget fagligt relevant tilgang til universitetsniveauet med deres sponsorat af den såkaldte ”Formula Student”. Der er tale om elektriske racerbiler til brug på blandt

Webinar viser, hvordan 3D-data kan skabe reel værdi i kvalitetskontrol og udvikling

Design & udviklingEventsTest & mål07. 11. 2025

Selvom 3D scanning i dag er udbredt i både udviklings- og kvalitetsafdelinger, er der stadig mange virksomheder, der ikke udnytter det fulde potentiale i de data, teknologien skaber. Det ønsker Zebicon nu at ændre på. I november inviterer målespecialisten derfor til to gratis webinarer, hvor

Systematic eksporterer Danmarks nationale bibliotekssystem til Tyskland

Wireless & data07. 11. 2025

Efter at have vundet store kontrakter i både Danmark, Norge og Sverige hev softwarevirksomheden Systematic sidste år en vigtig aftale hjem fra det tyske biblioteksmarked: Bücherhallen Hamburg. I oktober overgik alle bibliotekets 32 filialer gnidningsfrit til softwaren, Cicero, og succesen har givet

Datacenter til milliarder på vej til Business Park Falster

Wireless & data07. 11. 2025

Guldborgsund Kommune har indgået en betinget aftale med den anerkendte tyske datacenterudvikler GARBE Data Centers om salg af 35 hektar erhvervsjord i Business Park Falster tæt på Nørre Alslev med henblik på fremtidig etablering af et AI Data Center Campus. Salget sker efter en offentlig

GN i partnerskab med Mikrodust om næste generation af enterprise-testsystemer

BranchenytTest & mål05. 11. 2025

Mikrodust og GN har udviklet en forbedret version af AtoMik test- og måleplatformen, der tilbyder udvidet funktionalitet designet til at opfylde de høje standarder og behov for masseproduktion af elektronik. Ved at integrere hjertet af AtoMik i GN's økosystem af software og eksisterende mekaniske

Grinn SBC giver sofistikerede, embedded AI-systemer på måneder – ikke år

IoT & embedded05. 11. 2025

Polske Grinns nye GenioBoard er en fuldt udstyret SBC i en standard 87 mm x 56 mm formfaktor, der leverer alle de kommunikations-, grafik- og strømgrænseflader, der er nødvendige for at få adgang til funktionerne i Grinn GenioSOM-700 eller Grinn GenioSOM-510 system-on-module (SOM'er). Disse

Robotter med AI-øjne giver brugt elektronik nyt liv på Teknologisk Institut

AktueltDesign & udviklingProduktion05. 11. 2025

Vi bliver flere og flere, som både producerer og forbruger elektronik. Men alt for meget af det, vi kasserer, kunne faktisk have fået nyt liv. Ifølge FN's seneste rapport "The Global E-waste Monitor 2024" producerede verden hele 62 millioner tons elektronikaffald i 2022 – en udvikling der, ifølge

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Aktuel Elektronik - underleverandøroversigt
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • EKTOS A/S

    TRS Renews ISED Recognition to Strengthen North American Certification

  • Mouser Electronics

    The Latest News from Mouser Electronics

  • InnoFour

    Boost Innovation using Electrical System Development

  • Microchip Technology Inc.

    Microchip Technology Unveils Model Context Protocol (MCP) Server to Power AI-Driven Product Data Access

  • Mouser Electronics

    Mouser Expands Wearable Electronics Portfolio with Compact, Low-Power, and High-Performance Components

  • Mouser Electronics

    Mouser Electronics Appoints Martina Drimala as Vice President of EMEA Customer Service

  • InnoFour

    Discover Siemens Xcelerator Solutions

  • ACTEC A/S

    ACTEC deltager på Digital Tech Summit 2025

  • Microchip Technology Inc.

    New Radiation-Tolerant, High-Reliability Communication Interface Solution for Space Applications

  • Rohde & Schwarz Danmark A/S

    Last chance to register for our free seminar in Hørsholm 13/11-2025

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Virtuel netværksmålingsløsning til evaluering af kommunikation i cloud- og virtuelle miljøer

    07.11.2025

  • IDA: Forskningsaftale er godt nyt for Danmarks fremtid

    07.11.2025

  • Switching til automatisk test er i fokus på Pickerings stand under Productronica

    07.11.2025

  • Fuld fart frem for Formula Student under Digital tech Summit

    07.11.2025

  • Webinar viser, hvordan 3D-data kan skabe reel værdi i kvalitetskontrol og udvikling

    07.11.2025

  • Systematic eksporterer Danmarks nationale bibliotekssystem til Tyskland

    07.11.2025

  • Datacenter til milliarder på vej til Business Park Falster

    07.11.2025

  • GN i partnerskab med Mikrodust om næste generation af enterprise-testsystemer

    05.11.2025

  • Grinn SBC giver sofistikerede, embedded AI-systemer på måneder – ikke år

    05.11.2025

  • Robotter med AI-øjne giver brugt elektronik nyt liv på Teknologisk Institut

    05.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Aktuel Elektronik

Aktuel Elektronik avisforside

Annoncér i Aktuel Elektronik

Medieinformation

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik