• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

ElektronikFOKUS

Fokus på elektronik

  • Branchenyt
  • Design & udvikling
  • Events
  • IoT & embedded
  • Komponenter & konnektorer
  • Power
  • Produktion
  • Test & mål
  • Wireless & data
  • Artikler fra Aktuel Elektronik

AktueltDesign & udviklingIoT & embedded31. 05. 2023 | Rolf Sylvester-Hvid

Selvkørende biler mangler social intelligens i trafikken

AktueltDesign & udviklingIoT & embedded31. 05. 2023 By Rolf Sylvester-Hvid

Selvkørende biler kommer til kort, når det gælder om at forstå de sociale koder i trafikken, der gør menneskelige billister i stand til at beslutte, om de skal vige eller køre, viser ny forskning fra Københavns Universitet.

Vi er fortsat langt væk fra autonome biler. De mangler den sociale forståelse i trafikken.

Skal jeg køre, eller skal jeg vige? Det er i sandhed et af de helt basale spørgsmål i trafikken, som gør sig gældende i alt lige fra sammenfletningen på motorvejen til døren ind til metrotoget. Svaret på det spørgsmål finder menneskelige trafikanter for det meste hurtigt frem til intuitivt, fordi det bygger på sociale interaktioner trænet fra det øjeblik, vi lærer at gå.   

Men selvkørende biler, som allerede er virkelighed flere steder i verden, kæmper stadig med at navigere i det komplekse sociale spil, der finder sted i trafikken. Det viser ny forskning lavet på Datalogisk Institut på Københavns Universitet.

Forskerne har analyseret en række videoer af selvkørende biler i forskellige situationer i trafikken uploadet af brugere på YouTube. Resultaterne viser, at de selvkørende biler har særligt svært ved at forstå, hvornår de skal vige, og hvornår de skal køre, så trafikken bare glider.

– At kunne begå sig i trafikken bygger på langt mere end bare trafikregler. Sociale interaktioner som fx kropssprog spiller en stor rolle, når vi signalerer til hinanden i trafikken. Og her er de selvkørende biler bare ikke godt nok programmeret endnu. Derfor har de svært ved altid at forstå, hvornår de skal stoppe, og hvornår nogen stopper for dem, og det kan være både irriterende og farligt, siger professor Barry Alan Brown, der de sidste fem år har studeret de selvkørende bilers indtog på vejene.

Undskyld, det er en selvkørende bil!

Virksomheder som Waymo og Cruise har lanceret en taxa-service med selvkørende biler, der kører rundt i områder af USA. Tesla har ligeledes udrullet deres FSD-model (full self driving) til omkring 100.000 frivillige billister i USA og Canada, og medierne bugner med historier om de selvkørende biler, og hvor godt de fungerer.

Men ifølge Barry Brown og hans forskerhold er deres faktiske præstationer på vejene en velbevaret forretningshemmelighed, som meget få har indsigt i. Derfor har forskerne dybdeanalyseret 18 timer timers videomateriale fra YouTube filmet af civile entusiaster, som tester bilerne fra bagsædet.

Et af videoeksemplerne viser en familie på fire, der står ved fortovskanten på en villavej i USA. Der er ingen fodgængerovergang, men familien vil gerne krydse vejen. Da den selvkørende bil nærmer sig, sætter den farten ned, hvilket får de to voksne i familien til at vifte med hænderne som tegn til, at bilen bare skal køre forbi. Men i stedet for standser den selvkørende bil lige ud for dem og holder stille i 11 sekunder.

Da familien så begynder at gå over vejen, sætter bilen igen i bevægelse og får dem til at springe tilbage på fortovet, hvorefter personen på bagsædet ruller vinduet ned og råber: ”Undskyld, selvkørende bil!”.

– Situationen ligner det primære problem, vi fandt i vores analyse og demonstrerer de selvkørende bilers manglende evne til at forstå de sociale interaktioner i trafikken. Den selvkørende bil standser for ikke at ramme fodgængerne, men ender med at være ved at køre ind i dem alligevel, fordi den ikke forstår signalerne. Det kan ikke alene skabe forvirring og spildtid i trafikken, men også decideret farlige situationer, siger Barry Brown.

Tåget kørsel i San Francisco

I San Francisco, tech-byen over dem alle, kan de selvkørende bilers performance bedømmes på nært hold. Her er de førerløse biler nemlig sluppet løs i flere områder af byen i form af bl.a. busser og taxaer, som forsøger at navigere i de bakkede gader blandt mennesker og andre naturfænomener. Og det har ifølge forskeren skabt en hel del modstand mod robotbilerne:

– De selvkørende biler skaber jævnligt trafikpropper og problemer i trafikken i San Francisco, fordi de reagerer uhensigtsmæssigt på andre trafikanter. For nylig skrev byens medier også om et større trafikalt kaos skabt af de selvkørende biler på grund af tåge. Tågen fik de selvkørende biler til at overreagere, standse og blokere trafikken, selvom tåge ellers er meget normalt i byen, fortæller Barry Brown.

Robotbilerne har været undervejs i 10 år, og branchen bag dem har brugt over 40 milliarder kroner på at skubbe udviklingen fremad. Alligevel har resultatet ifølge Barry Brown indtil nu været biler, der stadig kører med mange fejl, sænker de andre bilister og forstyrrer den glatte trafikstrøm:

– Jeg tror, at vi tager det sociale element for givet. Vi tænker ikke over det, når vi sætter os ind i en bil og kører – vi gør det bare automatisk. Men når det så kommer til at designe systemerne, skal man beskrive alt det, vi tager for givet og bringe det ind i designet. Bilindustrien kunne lære af at have en mere sociologisk tilgang. Forståelse af de sociale interaktioner, der er en del af trafikken, bør bruges til at designe selvkørende bilers interaktioner med andre trafikanter, på samme måde som forskning har hjulpet med at forbedre anvendeligheden af ​​mobiltelefoner og teknologi mere bredt, slutter han.

Fakta om studiet:

Forskerne analyserede 18 timers videooptagelser af selvkørende biler fra 70 forskellige YouTube-videoer.

Ved hjælp af forskellige videoanalyseteknikker studerede forskerne videosekvenserne i dybden i stedet for at lave en bredere overfladisk analyse.

Studiet hedder: “The Halting Problem: Video analysis of self-driving cars in traffic” er netop blevet præsenteret på 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, hvor den vandt konferencens bedste papirpris.

Undersøgelsen er udført af Barry Brown fra Københavns Universitet og Stockholms Universitet, Mathias Broth fra Linköpings Universitet og Erik Vinkhuyzen fra Kings College, London.

Kontakt:

Barry Brown, Datalogisk Institut, Københavns Universitet og Stockholms Universitet, mail: barry@di.ku.dk

Skrevet i: Aktuelt, Design & udvikling, IoT & embedded

Seneste nyt fra redaktionen

Sømanden og … JN25-koden

Artikler fra Aktuel Elektronik14. 10. 2025

Joseph John Rochefort (1898-1976) er én af de i Europa nok noget oversete helte fra 2. Verdenskrig. På vore breddegrader har Alan Turing fået en posthum anerkendelse, men Stillehavskrigen er ikke så detaljeret beskrevet i Europa. Ikke desto mindre spillede ”Joe” Rochefort en vigtig rolle i at knække

Innovation i embeddede SoC’er fører til nye wearables

Artikler fra Aktuel Elektronik14. 10. 2025

Markedet for medicinske wearables gennemgår en hurtig vækst med produkter, som giver helt nye muligheder for monitering, behandling og terapi med elektronikken. Vi skal i det følgende se, hvordan behovet for mindre – og mindre invasive – medicoprodukter løfter innovationsniveauet inden for de

OEM-verificering sikrer stabil og robust datalagring

Artikler fra Aktuel Elektronik14. 10. 2025

Datalagring er afgørende for ethvert it-system og enhver it-applikation. Stabilitet og pålidelighed af memory-produkter som SSD’er og lignende er afgørende for den sikre opbevaring og read-/write af dataArtiklen har været bragt i Aktuel Elektronik nr. 10 – 2025 og kan læses herunder uden

Hvorfor er polymer det bedste valg til avanceret elektronik?

Artikler fra Aktuel Elektronik14. 10. 2025

Brugen af polymere kondensatorer i elektroniske kredsløb medfører en bedre ydelse, en højere pålidelighed og længere levetid, hvilket gør de polymere kondensatorer til oplagte valg til moderne elektronikArtiklen har været bragt i Aktuel Elektronik nr. 10 – 2025 og kan læses herunder uden

Beregning af det bedste budget for industrielle fiberoptiske systemer

Artikler fra Aktuel Elektronik14. 10. 2025

Design af fiberoptiske systemer, der bare virker – både ved installationen og i det lange løb – kræver mange overvejelser om de optiske constraints, der er involveret. Det fiberoptiske budget kan være så kritisk, at tolerancerne i standardkomponenter er alt for løse. Industriel fiberoptik bliver

Brug af GaN FET-modeller i LTspice-simuleringer

Artikler fra Aktuel Elektronik14. 10. 2025

LTspice er Analog Devices’ effektive værktøj til en tidsbaseret og trinvis lineær kredsløbssimuleringsmodel. Trods et stort bibliotek over diskrete komponenter er ikke alle komponenter inkluderet på ethvert givent tidspunkt, som det blandt andet er tilfældet for GaN FET’erne (galliumnitrid). I

Fremtidens fødevarer kræver edge-AI i felten

Artikler fra Aktuel Elektronik14. 10. 2025

Landbruget gennemgår en massiv teknologisk overhaling, som ofte bliver kaldt ”Farming 4.0”. Denne seneste landbrugsrevolution er kendetegnet ved autonome maskiner, som indeholder et utal af sensor- og processorkomponenter. Nu- og fremtidens maskiner opsamler og analyserer data for at træffe

Vigtigst er dog den gode arbejdsplads

Artikler fra Aktuel Elektronik14. 10. 2025

Rokeringer hos Tommerup Elektronik har sat Henrik Frydendal ved roret i den fynske montagevirksomhed – men faktisk har han været i virksomheden siden 1981. Vi har hørt om firmaets planer for fremtiden, og om hvorfor det gode forhold til kunder, leverandører og medarbejdere er så vigtigtArtiklen har

Touchdisplays til ladestandere skal være robuste

Artikler fra Aktuel Elektronik14. 10. 2025

Regeringer overalt i verden skubber elbilen ud på forbrugermarkedet som erstatning for biler med interne forbrændingsmotorer. Ifølge IEA (International Energy Agency) vil der i 2030 være 350 millioner elbiler på vejene, og de vil kræve robuste ladeløsninger sammenlignelige med nutidens

Miniature- og ekstremt miljøbestandige signalstik

Artikler fra Aktuel Elektronik14. 10. 2025

Moderne elektroniske systemer kræver, at signalforbindelser ikke kun er yderst pålidelige og modstandsdygtige over for interferens, men også at de tilpasser sig den løbende miniaturisering. Dette er især vigtigt inden for områder som luftfart, robotteknologi og dronekonstruktion. Svaret på disse

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Aktuel Elektronik - underleverandøroversigt
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Mouser Electronics

    Mouser Electronics and igus Announce Global Distribution Agreement for Cost-Effective Robotic Automation Products

  • Microchip Technology Inc.

    Microchip Unveils First 3 nm PCIe® Gen 6 Switch to Power Modern AI Infrastructure

  • InnoFour

    The power of automation: Using Capital Essentials to achieve rapid wire harness design

  • Mouser Electronics

    The Latest News from Mouser Electronics

  • InnoFour

    What is Signal Integrity?

  • RODAN Technologies A/S

    Salgskoordinator søges til International virksomhed

  • RODAN Technologies A/S

    RODAN Technologies modtager prisen “Succesvirksomhed 2025” for 2 år i træk.

  • InnoFour

    Productronica 2025

  • Phoenix Contact A/S

    Modulært AC ladestik med reduceret installationsdybde: fleksibel og pladsbesparende montage

  • Microchip Technology Inc.

    Microchip and AVIVA Links Achieve Groundbreaking ASA-ML Interoperability, Accelerating the Shift to Open Standards for Automotive Connectivity

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • 5A batterisimulatormodul fra Pickering forenkler og accelererer BMS-test

    12.10.2025

  • Tobii og ST Microelectronics sætter nu banebrydende kabinesensorer i masseproduktion

    12.10.2025

  • Sound Hub Live event i Struer 2/11

    12.10.2025

  • M&J Recycling vandt DIRA Automatiseringsprisen 2025

    12.10.2025

  • PwC styrker sin forretning inden for Cyber, Risk & Regulation

    12.10.2025

  • Dansk Solcelleforening: god VE-aftale – nu skal solenergien op i gear

    12.10.2025

  • Vinderne af de tre Milwaukee-boremaskiner fra Aktuel Elektroniks konkurrence er udtrukket

    12.10.2025

  • ”Duet SIM” skal sikre maksimal oppetid for kritiske IoT-forbindelser

    10.10.2025

  • Schaeffler og LORC verdens mest kraftfulde testfacilitet til vindmøllelejer i Danmark

    10.10.2025

  • EU’s AI-strategi er et vigtigt skridt – men Europa halter stadig efter i AI-kapløbet

    10.10.2025

Alle nyheder ›

Læs Aktuel Elektronik

Aktuel Elektronik avisforside

Annoncér i Aktuel Elektronik

Medieinformation

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik