• LinkedIn
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

ElektronikFOKUS

Fokus på elektronik

  • Branchenyt
  • Design & udvikling
  • Events
  • IoT & embedded
  • Komponenter & konnektorer
  • Power
  • Produktion
  • Test & mål
  • Wireless & data
  • Artikler fra Aktuel Elektronik

AktueltDesign & udviklingIoT & embedded31. 05. 2023 | Rolf Sylvester-Hvid

Selvkørende biler mangler social intelligens i trafikken

AktueltDesign & udviklingIoT & embedded31. 05. 2023 By Rolf Sylvester-Hvid

Selvkørende biler kommer til kort, når det gælder om at forstå de sociale koder i trafikken, der gør menneskelige billister i stand til at beslutte, om de skal vige eller køre, viser ny forskning fra Københavns Universitet.

Vi er fortsat langt væk fra autonome biler. De mangler den sociale forståelse i trafikken.

Skal jeg køre, eller skal jeg vige? Det er i sandhed et af de helt basale spørgsmål i trafikken, som gør sig gældende i alt lige fra sammenfletningen på motorvejen til døren ind til metrotoget. Svaret på det spørgsmål finder menneskelige trafikanter for det meste hurtigt frem til intuitivt, fordi det bygger på sociale interaktioner trænet fra det øjeblik, vi lærer at gå.   

Men selvkørende biler, som allerede er virkelighed flere steder i verden, kæmper stadig med at navigere i det komplekse sociale spil, der finder sted i trafikken. Det viser ny forskning lavet på Datalogisk Institut på Københavns Universitet.

Forskerne har analyseret en række videoer af selvkørende biler i forskellige situationer i trafikken uploadet af brugere på YouTube. Resultaterne viser, at de selvkørende biler har særligt svært ved at forstå, hvornår de skal vige, og hvornår de skal køre, så trafikken bare glider.

– At kunne begå sig i trafikken bygger på langt mere end bare trafikregler. Sociale interaktioner som fx kropssprog spiller en stor rolle, når vi signalerer til hinanden i trafikken. Og her er de selvkørende biler bare ikke godt nok programmeret endnu. Derfor har de svært ved altid at forstå, hvornår de skal stoppe, og hvornår nogen stopper for dem, og det kan være både irriterende og farligt, siger professor Barry Alan Brown, der de sidste fem år har studeret de selvkørende bilers indtog på vejene.

Undskyld, det er en selvkørende bil!

Virksomheder som Waymo og Cruise har lanceret en taxa-service med selvkørende biler, der kører rundt i områder af USA. Tesla har ligeledes udrullet deres FSD-model (full self driving) til omkring 100.000 frivillige billister i USA og Canada, og medierne bugner med historier om de selvkørende biler, og hvor godt de fungerer.

Men ifølge Barry Brown og hans forskerhold er deres faktiske præstationer på vejene en velbevaret forretningshemmelighed, som meget få har indsigt i. Derfor har forskerne dybdeanalyseret 18 timer timers videomateriale fra YouTube filmet af civile entusiaster, som tester bilerne fra bagsædet.

Et af videoeksemplerne viser en familie på fire, der står ved fortovskanten på en villavej i USA. Der er ingen fodgængerovergang, men familien vil gerne krydse vejen. Da den selvkørende bil nærmer sig, sætter den farten ned, hvilket får de to voksne i familien til at vifte med hænderne som tegn til, at bilen bare skal køre forbi. Men i stedet for standser den selvkørende bil lige ud for dem og holder stille i 11 sekunder.

Da familien så begynder at gå over vejen, sætter bilen igen i bevægelse og får dem til at springe tilbage på fortovet, hvorefter personen på bagsædet ruller vinduet ned og råber: ”Undskyld, selvkørende bil!”.

– Situationen ligner det primære problem, vi fandt i vores analyse og demonstrerer de selvkørende bilers manglende evne til at forstå de sociale interaktioner i trafikken. Den selvkørende bil standser for ikke at ramme fodgængerne, men ender med at være ved at køre ind i dem alligevel, fordi den ikke forstår signalerne. Det kan ikke alene skabe forvirring og spildtid i trafikken, men også decideret farlige situationer, siger Barry Brown.

Tåget kørsel i San Francisco

I San Francisco, tech-byen over dem alle, kan de selvkørende bilers performance bedømmes på nært hold. Her er de førerløse biler nemlig sluppet løs i flere områder af byen i form af bl.a. busser og taxaer, som forsøger at navigere i de bakkede gader blandt mennesker og andre naturfænomener. Og det har ifølge forskeren skabt en hel del modstand mod robotbilerne:

– De selvkørende biler skaber jævnligt trafikpropper og problemer i trafikken i San Francisco, fordi de reagerer uhensigtsmæssigt på andre trafikanter. For nylig skrev byens medier også om et større trafikalt kaos skabt af de selvkørende biler på grund af tåge. Tågen fik de selvkørende biler til at overreagere, standse og blokere trafikken, selvom tåge ellers er meget normalt i byen, fortæller Barry Brown.

Robotbilerne har været undervejs i 10 år, og branchen bag dem har brugt over 40 milliarder kroner på at skubbe udviklingen fremad. Alligevel har resultatet ifølge Barry Brown indtil nu været biler, der stadig kører med mange fejl, sænker de andre bilister og forstyrrer den glatte trafikstrøm:

– Jeg tror, at vi tager det sociale element for givet. Vi tænker ikke over det, når vi sætter os ind i en bil og kører – vi gør det bare automatisk. Men når det så kommer til at designe systemerne, skal man beskrive alt det, vi tager for givet og bringe det ind i designet. Bilindustrien kunne lære af at have en mere sociologisk tilgang. Forståelse af de sociale interaktioner, der er en del af trafikken, bør bruges til at designe selvkørende bilers interaktioner med andre trafikanter, på samme måde som forskning har hjulpet med at forbedre anvendeligheden af ​​mobiltelefoner og teknologi mere bredt, slutter han.

Fakta om studiet:

Forskerne analyserede 18 timers videooptagelser af selvkørende biler fra 70 forskellige YouTube-videoer.

Ved hjælp af forskellige videoanalyseteknikker studerede forskerne videosekvenserne i dybden i stedet for at lave en bredere overfladisk analyse.

Studiet hedder: “The Halting Problem: Video analysis of self-driving cars in traffic” er netop blevet præsenteret på 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, hvor den vandt konferencens bedste papirpris.

Undersøgelsen er udført af Barry Brown fra Københavns Universitet og Stockholms Universitet, Mathias Broth fra Linköpings Universitet og Erik Vinkhuyzen fra Kings College, London.

Kontakt:

Barry Brown, Datalogisk Institut, Københavns Universitet og Stockholms Universitet, mail: barry@di.ku.dk

Skrevet i: Aktuelt, Design & udvikling, IoT & embedded

Seneste nyt fra redaktionen

Ny teknologi øger holdbarhed og sikkerhed i luftfartsektoren

Design & udvikling07. 05. 2025

Sensorer og digital twins kan optimere måden, vi vedligeholder luftfartøjer på, så færre ressourcer går til spilde. Teknologisk Institut samarbejder med internationale partnere på at skabe sikrere fly og droner med længere levetid i EU-projektet Avatar. – Mens det tidligere har været nødvendigt

B511-1C evaluerings-board fra Panasonic Industry til hurtig test og prototyping

IoT & embedded07. 05. 2025

Panasonic Industry lancerer nu sit nye B511-1C evaluerings-board (ENW89861AXKF). Det indeholder et PAN B511-1C (ENW89861A3KF) modul, der er baseret på Nordic Semiconductors nRF54L15 single-chip controller. Evaluerings-boardet rummer en pin-header i et Arduino UNO footprint, der kan konfigureres

Kompakt strømforsyningsserie med enkelt udgang til generel brug

Power07. 05. 2025

TDK Corporation introducerer TDK-Lambda GUS350-serien af ​​kompakte strømforsyninger med en enkelt udgang (single-ended) til generel brug. Modellerne leverer nominelt 350W med 12V, 24V, 36V eller 48V på udgangen. GUS350 er konvektionskølet og fås med justeringsfunktion for udgangsspænding,

NeoMesh præcis som man har brug for det

IoT & embedded07. 05. 2025

Kunder har nu det bredest tænkelige udbud af løsninger, når de vil bruge den bidirektionale, trådsløse mesh-netværks protokol-stack, NeoMesh, fra NeoCortec -kendetegnet ved sit ultralave forbrug. NeoMesh tilbydes nu på fire forskellige måder: NeoMesh på NCxxxx-moduler fra NeoCortecNeoMesh på LoRa

Globalt halvledersalg steg 18,8% i 1. kvartal 2025 – og nu kommer Europa med (måned til måned)

ProduktionTop07. 05. 2025

Brancheorganisationen, Semiconductor Industry Association (SIA), annoncerer, at det globale halvledersalg var på 167,7 milliarder dollars for første kvartal af 2025, hvilket er en stigning på 18,8% sammenlignet med første kvartal af 2024, men 2,8% mindre end fjerde kvartal af 2024. Det globale salg

Nye topledere for Universal Robots og Mobile Industrial Robots

AktueltBranchenyt07. 05. 2025

Teradyne Robotics har annonceret udnævnelsen af nyt lederskab i dets virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse sikrer stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at drive udviklingen af fremtidens avancerede automation. Tirsdag

Danisense udstiller på PCIM 2025 i Nürnberg, 6. – 8. maj

AktueltEventsPowerTest & mål05. 05. 2025

Danisense udstiller på dette års PCIM 2025 i Nürnberg, 6.- til 8. maj i hal 7, stand 108. På udstillingen vikl Danisense afsløre ny innovation inden for kalibreringsservice. Desuden vil det nyligt introducerede Transducer Electronic Datasheet (TEDS) for Danisenses program af strømtransducere

Powell Electronics lagerfører de populære cirkulære Buccaneer-effektkonnektorer fra Bulgin

Komponenter & konnektorerPower05. 05. 2025

Powell Electronics, der er leverandør af konnektorer og meget mere til hi-rel applikationer inden for forsvars- aerospace- og industrielektronik, lagerfører nu flere populære miljømæssigt forseglede cirkulære effektkonnektorserier fra Bulgins Buccaneer-program. Standard-programmet af Buccaneer

Zebicon klar til Control 2025 med skarpt fokus på 3D-scanning og teknisk opmåling

EventsTest & mål05. 05. 2025

Zebicon, en af Danmarks førende eksperter i 3D scanning og industriel måleteknik, besøger Control 2025, som afholdes i Stuttgart fra den 6. til 9. maj 2025. Virksomhedens CEO Jeppe Hebsgaard Laursen og CTO Kasper Fedde Krogh vil være til stede for at mødes med både eksisterende og potentielle

Kodas årsberetning: Solidt resultat i en tid med mange udfordringer

BranchenytWireless & data05. 05. 2025

2024 har været et år, der både har været præget af betydelige fremskridt og væsentlige udfordringer i musikbranchen – både herhjemme og i udlandet. Det afspejler sig i Kodas omsætning, som landede på knap 1,4 milliarder kroner, hvilket betyder, at mere end 1,2 milliarder kroner vil blive fordelt

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Aktuel Elektronik - underleverandøroversigt
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • RODAN Technologies A/S

    RODAN Technologies tildeles Experians RKI Diplom for Højeste Kreditvurdering i Danmark

  • Mouser Electronics

    Mouser Electronics Shipping Wide Selection of Smart, Connected and Secure Embedded Control Solutions from Microchip Technology

  • Mouser Electronics

    Mouser Delivers Expert Perspectives on Robotics, AI and ML in New eBook from Analog Devices and Samtec

  • Power Technic ApS

    CSP 3000W Strømforsyning til UV udstyr

  • Avnet Silica

    ROBOTIC SEMINAR 21+22 of May 2025 Online

  • InnoFour

    Customer story: Improved product quality using HyperLynx PI

  • Mouser Electronics

    Mouser Explores Smart Tech in Farming with Agriculture Resource Hub

  • Beckhoff Automation ApS

    AX1000 – economy servodrev til lav og middel effektområdet

  • ACTEC A/S

    Driftssikkerhed starter i designfasen – ses vi på Robotbrag?

  • Power Technic ApS

    7500W HVDC strømforsyning med enkeltudgang og 2 kølesystemer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Ny teknologi øger holdbarhed og sikkerhed i luftfartsektoren

    07.05.2025

  • B511-1C evaluerings-board fra Panasonic Industry til hurtig test og prototyping

    07.05.2025

  • Kompakt strømforsyningsserie med enkelt udgang til generel brug

    07.05.2025

  • NeoMesh præcis som man har brug for det

    07.05.2025

  • Globalt halvledersalg steg 18,8% i 1. kvartal 2025 – og nu kommer Europa med (måned til måned)

    07.05.2025

  • Nye topledere for Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    07.05.2025

  • Danisense udstiller på PCIM 2025 i Nürnberg, 6. – 8. maj

    05.05.2025

  • Powell Electronics lagerfører de populære cirkulære Buccaneer-effektkonnektorer fra Bulgin

    05.05.2025

  • Zebicon klar til Control 2025 med skarpt fokus på 3D-scanning og teknisk opmåling

    05.05.2025

  • Kodas årsberetning: Solidt resultat i en tid med mange udfordringer

    05.05.2025

Alle nyheder ›

Læs Aktuel Elektronik

Aktuel Elektronik avisforside

Annoncér i Aktuel Elektronik

Medieinformation

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik