Hvad nu hvis et 19”-rack til tekniske installationer kunne transporteres som flatpack, opsættes på et minut, variabelt tilpasses dybden af det tekniske udstyr og ændres eller udskiftes, uden at man skal røre kablingen til installationen? En sådan løsning har den danske gren af EFB udtænkt … i Glostrup …
Artiklen har været bragt i Aktuel Elektronik nr. 5 – 2024 og kan læses herunder uden illustrationer
(læs originaludgaven her)
Af Rolf Sylvester-Hvid
Det er næsten umuligt ikke at nævne Ikea, når man ser X-Rack, som er en 19”-rackløsning, der er blevet udtænkt af den danske afdeling af EFB. Men faktisk kunne Ikea lære meget af designet i X-Rack, som i øvrigt er ved at blive patenteret næsten overalt på kloden. I en verden, hvor transport i stigende grad er en udfordring, er der jo ingen grund til at flytte luft fra ét sted i verden til et andet – som nu for racksystemers tilfælde fra producent til opsætningssted. Her giver den flatpack-model, som Ikea i høj grad har fået udbredt til verden, rigtig god mening. Men hvor robustheden af et Ikea-møbel kan være svingende, og det kan tage forbrugeren timer at samle et Bämsebjörn-puslebord, så kan EFB’s rackløsninger i høj grad tåle de tæsk, som industrien giver racks i den daglige drift – og så kan en professionel både ophænge og montere et X-Rack på et minuts tid.
– Revolutioner kan godt opstå på en første sal i Glostrups industrikvarter. EFB er et handelshus, der leverer et gigantisk udvalg af komponenter, materialer, installationsprodukter og værktøj, kabler og fibre til grossister mange steder i verden – og ikke mindst i Danmark. Det giver os en anledning til at se på de mange løsninger, der virker – og på de få, der som udgangspunkt ikke er tænkt helt til ende. Tydeligvis har den seneste geopolitiske situation ført til, at transport er et problem, ligesom binding i store lagre ikke er så populært af økonomiske hensyn. Logistik og recycling er i dag stadigt større udfordringer, men hvordan kan vi så gøre livet lettere for kunderne? Et oplagt sted var kabinetterne til 19”-racksystemer, hvor der potentielt har været meget at hente, og så gik Kristian Schmidt og jeg i gang med at lege med teknikken, fortæller Kim Sørensen, der er administrerende direktør for EFB i Danmark/Norden.
Det er jo ikke normalt, at grossistleddet er gamechangers for industrien, men med X-Rack og EFB kan grossisterne faktisk gøre en forskel. De fleste får angiveligt en aha-oplevelse, når de ved selvsyn ser, hvor let og hurtigt man kan opsætte et X-Rack. Produktchef Kristian Schmidt og Kim Sørensen viser, hvordan det faktisk kun tager et minuts tid at sætte racket op – forudsat, at ophængningsboltene er på plads. Hemmeligheden er, at Kristian Schmidt og Kim Sørensen sammen med lokale underleverandører har redesignet en rackløsning fra bunden, så alle irriterende og tidskrævende processer er designet ud af systemet.
– Hvis man skal fremstille et kvalitetsrack i den vestlige verden, så skal produktionen være rationel ned i detaljen. Det handler om at bruge færrest mulige komponenter, have så få modeller som muligt, ligesom en minimal anvendelse af værktøj er afgørende for en hurtig montage. Samtidig skal montagen være så intuitiv og fejlsikker, at man ikke kan gøre noget galt. Med X-Rack arbejder vi kun med fem modeller, defineret af højden af racket. Bredden er jo standard 19 tommer, og så kan man under montagen ”klik-montere” dybden af racket i trin a 5cm, så kabinetdybden spænder fra 40 til 60cm. Man spilder altså ikke plads i installationen, men omvendt kan man udvide kabinettet, hvis man skal montere en server, et krydsfelt eller lignende, der måtte være dybere end standardprodukter, forklarer Kim Sørensen.
Djævlen ligger i detaljerne
Et X-Rack består af kun 15 kabinetdele, og det hele kan ligge i en kasse på ca. godt 60cm x 40cm x 8cm for det mindste rack i systemet. EFB har haft såvel grossister som beta-kunder til at afprøve X-Rack-løsningen, og der er allerede ét installationsfirma, der gerne vil have et X-Rack liggende i alle biler til de såkaldte ”spjæld-opgaver”, hvor en installatør hos en kunde måtte mangle en rackløsning. Det er jo lettere at hente en pakke i bilen frem for at skulle køre til et lager for at hente en rackløsning.
– Den nemme opsætning er understreget af, at installationen kan udføres på det nøgne rack – altså uden sidepaneler, top, bund og front. Det giver installatøren maksimal adgang til teknik og fortrådning, så det er nemt at udføre den tekniske installation i et X-Rack. Denne løsning er også en fordel på byggepladser, hvor teknikken godt kan få nogle knubs undervejs. Med X-Rack behøver man ikke at montere de ydre paneler før til allersidst, så de minimerer risici for skader. Og så kan man i øvrigt også vente med at vælge den endelige farve på racket, hvis man skulle skifte mening undervejs, forklarer Kristian Schmidt.
Rammen i X-rack er fuldsymmetrisk, så man ikke kan montere racket ”omvendt”. Der følger en lille libelle med, så ophæng blot er et spørgsmål om at holde bagrammen op mod væggen med den magnetiske libelle monteret. Så optegner og borer man hullerne og monterer boltene, hvorefter bagrammen kan hænges op på boltene, der efterfølgende spændes til. Siderammerne kan som nævnt trinvist indstilles til mellem 40cm og 60cm, og konstruktionen er teleskopisk holdt på plads i to akseretninger, hvilket gør designet stift og robust.
Top og bund er i øvrigt udstyret med paneler, der let kan klippes/knækkes af, så kablingen til teknikken i racket ikke skal føres igennem et panel, men hvor panelet i stedet går uden om kablingen. Det letter også opgaven, hvis en installation skal ændres. Kabinettet kan demonteres, uden at man fjerner rackets paneler. Det gør service og rekonfiguration meget let.
Når man fikserer pladedelene på et X-Rack, sker det med fire skruer, der definitivt spænder rammer og paneler sammen mod hinanden, hvilket igen giver en mekanisk meget stærk konstruktion. I designet indgår justérbare holdere til frontlågen, så man let kan trimme sig ud af hængende låger eller låse, der ikke kører optimalt. Alle pladedele er fremstillet, så de opnår en indbyrdes metallisk kontakt for optimal skærmning af elektromagnetisk støj. En undtagelser er frontlågen, men X-Rack er fabriksmonteret med en jordledning på lågen samt en kabelsko, som blot skal monteres under én af fikseringsskruerne. Så konstruktionen er ganske effektivt EMC-optimeret.
Grøn, grøn og atter grøn
Få dele og stor volumen er altid en genvej til lavere priser – ikke mindst når et produkt skal fremstilles i en vestlig højtlønszone. Men omvendt sparer man formuer på transporten, og med vestligt fremstillede produkter er der styr på miljø, certificeringer og en række andre parametre, der i stigende grad er afgørende for slutkunderne.
EFB producerer X-Rack i en svensk by, der er kendt for fremstilling af emner i metalplade, så der ligger en grundlæggende kvalitetsmæssig hjemmebanefordel i den svenske fremstilling. Sverige er meget langt fremme med recycling, og rundt regnet 30 procent af det anvendte stål til X-Rack er genbrugsstål. Også det pap, som X-rack leveres i, er skabt med genbrug for øje.
For at understrege den grønne profil kommer en stor del af energien til det værk, som fremstiller X-Rack, fra bæredygtige forsyninger som sol, vind og vand, og det understreger jo de miljøvenlige kvaliteter ved at fremstille produkterne i et vestligt land. Læg dertil, at X-Rack ikke skal flyttes til de europæiske kunder fra en oversøisk produktion, men kun fra Sverige, hvilket igen sparer en miljøbelastning – og med flatpack-emballagen kan der godt nok være mange X-Racks i én enkelt container. Det hele giver mening …
FAKTABOKS:
Kompleks international organisation
Der er nok ikke så mange slutkunder, som kender EFB i nævneværdig grad. Det skyldes, at EFB er et handelshus, der primært forhandler produkterne gennem grossistleddet – og typisk til installations- eller entreprenørforretninger. Norden er hos EFB styret gennem Danmark, der igen er et idéskabende foretagende under EFB i Bielefeld, Tyskland. EFB’s administrerende direktør i Danmark, Kim Sørensen, solgte for en del år siden sin virksomhed til EFB, blandt andet fordi mange af Kim Sørensens kunder mente, at der var brug for en større organisation for blandt andet at kunne supportere en 25-års forsyningsgaranti inden for en række materialer.
EFB er igen ejet af en stor hollandsk koncern, TKH, der blandt andet med datterselskabet TKF fremstiller søkabler til energisektoren. Virker det forvirrende? Det er det nok ikke, hvis man kigger på et organisationsdiagram, men EFB har i Danmark sin egen frihed til at eksperimentere med nye løsninger til de tekniske markeder, som så kan komme EFB internationalt til gode. Koncernen er opmærksom på de muligheder, der dukker op regionalt, så Kristian Schmidts og Kim Sørensens X-Rack er blevet smukt modtaget i organisationen, hvor der er en forståelse for, at disse racks må kunne sælges i meget store styktal mange steder i (den vestlige) verden.
Billedtekster:
1: Kim Sørensen (tv.) og Kristian Schmidt på førstesalen i EFB’s kontor i Glostrup, hvor idéen til X-Rack er opstået. Udgangspunktet er bagrammen, der med en medleveret libelle er let at sætte op – og der er ikke noget op-eller-ned i det fuldsymmetriske design.
2: Clips! På med siderne. Her kan man også trinvist i spring a 5cm indstille kabinetdybden mellem 40cm og 60cm. Så det hverken fylder eller begrænser X-Rack-installationen.
3: Og se nu dér: Efter godt et minut sidder det færdige rack på væggen. Skal det senere ændres eller nedtages, kan det gøres, uden at man fjerner kablerne.
4: Djævlen i detaljen 1: Slut med skæve frontlåger. Når man fikserer metaldelene i et X-Rack med i alt fire skruer, så indgår de justérbare holdere til frontlågerne i færdiggørelsen. Man kan derfor forhindre, at lågen hænger eller går dårligt i forhold til låsen.
5: Djævlen i detaljen 2: I produktionen har EFB sikret en metallisk kontakt mellem alle ramme- og pladedele. Undtagelsen er frontlågen, der kører i plastbøsninger. Men ved at montere jordkablet under én af fikseringsskruerne, opnår man en fin beskyttelse mod elektromagnetisk støj ind og ud.